valid-html401.gifmadewithNvu80x15clear.png                                                                                                                                              

   Lisälaitteita-sivu    Matkat-sivu   Viimeisimmät muutokset: 17.5.2007

Scottoiler Dual Injector:

Ote valmistajan asennusohjeesta

Asennus:

- puhdistetaan ketju ja ratas esimerkiksi polttoöljyllä, pyyhitään sekä annetaan kuivahtaa hetken
- puhdistetaan loppu rasva ja lika asennusympäristöstä
- irroitetaan (tarvittaessa) aikaisempi yksipuolinen öljyn levittäjä kiinnikkeestään

- tarkastetaan että kaksipuoleisen systeemin voi asentaa paikoilleen mukana olevilla tarvikkeilla

- jos voidaan, niin irroitetaan vanha rasvan levittäjä ja katkaistaan säiliöltä tuleva öljyputki sopivasta kohdasta (huomioiden uuden rasvauslaitteen putken pituus)
- kasataan uusi rasvaaja käyttövalmiiksi
- haetaan uudelle kiinnikkeelle paikka ja merkitään se alumiiniin

Kiinnitetään uusi rasvaaja paikoilleen

 joko

- hiotaan merkitty kohta ja puhdistetaan se täysin rasvattomaksi
- poistetaan kaksipuoleinen tarra kiinnikkeen pohjasta (kokonaan, se ei kuitenkaan kauaa kestä öljyn vaikutusta)
- liimataan kiinnike superliimalla (tässä kohdassa olisi apu tarpeen jotta rasvaajapaketti menee varmasti juuri oikeaan kohtaan)
- painetaan kiinni 30 sekuntia
- varmistetaan rasvaajan pysyminen kiinni kahdella haarukan kiertävällä nippusiteellä

tai vieläkin varmemmin

- porataan kiinnikkeeseen kaksi 3 mm reikää
- merkitään reikien paikat takahaarukan alapinnalle (tässä kohdassa olisi apu tarpeen jotta rasvaajapaketti menee varmasti juuri oikeaan kohtaan)
- porataan reiät 2 millin terällä
- tehdään reikiin 3 mm kierteet
- kokeillaan kuinka hyvin rasvaajan kiinnikkeen paikka osui kohdalleen (ruuvataan koko komeus kiinni ja suurennetaan tarvittaessa hieman kiinnikkeen reikiä jotta sen asentoa voi vielä hiukan korjata)
- poistetaan kiinnikkeen alareunasta kaksipuoleinen tarra (kokonaan, se ei kuitenkaan kauaa kestä öljyn vaikutusta)
- puhdistetaan alumiini- ja muovipinnat ja karhennetaan ne
- lisätään pari tippaa liimaa väliin
- kierretään ruuvit kiinni (kierrä ruuvit hieman kierteille, käännä kiinnikkeen asento jo kiinnikkeen nostovaiheessa oikeaksi mikäli suurensit kiinnikkeen reikiä, paina kiinnikettä alumiinia vasten rasvaajan pysyessä koko ajan lopullisessa asennossaan ja kierrä lopuksi ruuvit kiinni)

ja

- liitetään putket toisiinsa
- käännetään suuttimet oikeaan asentoon
- kiristetään rasvaajan pultti sopivan tiukalle (muovisia osia..)

- testataan toiminta, rasvaajan asetuksiin ei tarvitse puuttua
- liimataan varoitustarra paikoilleen

- poistetaan aiemman rasvauslaitteen ylimääräiset kiinnikkeet haarukan alapinnalta

Muutaman sadan kilometrin ajon jälkeinen näkymä takahaarukan alapinnalle (öljyn syöttöä on pidetty jonkin matkaa täysillä): 

Bandit-1200S-ja-Scottoiler-Dual-Injector.jpg

Huomioita kuvasta:

- sisempi suutin näyttää levittäneen enemmän öljyä kuin ulompi
- Dual Injectorin suuttimia pitää laskea pari milliä alaspäin, jotta takarattaan näkyvällä puolella oleva suutin siirtyy takarattaassa olevan harjanteen päälle öljyn leviämisen tasaamiseksi (kuten CLS:n FAQ kertoo heidän rasvanlevityslaitteensa osalta)
- kuvasta näkyy hyvin kuinka lähelle haarukan pintaa rasvaajan koteloon menevä muoviputki osuu ("teräväkulmaiseen" hankauskohtaan lienee syytä laittaa hieman lisävahvistusta)
- putkien liitos on tässä tehty kirkkaalla kutistemuoviputkella
- suuttimet ovat tarkoituksella niin kaukana rattaan ja ketjun muodostamasta nielusta että nielu ei missään vaiheessa voi imaista alimpia putkia mukaansa ja toisaalta renkaan vaihto on helpompaa kun rattaan edessä on enemmän tilaa muun muassa ketjujen irroittamiseksi
- renkaanvaihdon yhteydessä irroitetaan suuttimet ja öljyputki sekä löysytetään messinkinen (vast) kuusiokolopultti, jolloin rasvaajan runko kääntyy alas (tai irroitetaan se tarvittaessa kokonaan)

Alkuun    Lisälaitteita-sivu    Matkat-sivu