valid-html401.gifmadewithNvu80x15clear.png                                                                                                                                              

   Lisalaitteita-sivu    Matkat-sivu   Viimeisimmät muutokset: 17.5.2007

Valmistelut (Diversion 600, vm. 2002):

0. Tarvittavat työkalut ja tarvikkeet:

- ristipäämeisselit (ohjaustangon painot, katteen pleksi ja lämmityksen säätöyksikön kiinnitysruuvi)
- kuusiokoloavain (katteen kiinnitysruuvit)
- kiintoavain (vilkkujen irroitus)
- yleismittari (vastusmittaukset, jännitteen ulosotto äänitorven oikeasta johdosta)
- sivuleikkurit
- Abiko-pihdit
- Abiko-liittimet (6,3 x 0,8 mm latta naaras/uros (sulakepesän johdolle) sekä tavallinen 6,5 x 11 mm lenkki miinusta varten)
- suojasukkaa äänitorven luo asennettavan sulakepesän Abiko-liittimen suojaamiseen
- palateräveitsi
- paineilmakompressori ja siihen sopiva ohutkärkinen puhalluspistooli
- nippusiteitä
- teippiä
- kumimaista liimaa (Bostik, vastaava)
- CRC 556 tai vastaava (liittimien voitelu)
- kuminhoitoaine (pleksin kiinnitys- ja muut kumimutterit)

- sekä edellä mainittu Koson sarja

1. Nostetaan pyörä keskiseisontatuelle ja irroitetaan satula, tankki, etu- sekä sivukatteet

2. Kierretään irti ohjaustangon päissä olevien tärinäntappopainojen kiristysruuvit (kuminen vastakappale muttereineen jää kiinni ohjaustankoon)

3. Irroitetaan vanhat tupit rikkomatta niitä

- irroituksessa voi apuna käyttää esimerkiksi paineilmakompressoria (ohjaustangon päästä tangon ja tupin väliin puhaltamalla)
- puhalluksen suuntaa ja paikkaa sopivasti vaihdellen tupin saa vedettyä vähän kerrallaan pois paikoiltaan
- liikaa voimaa EI pidä käyttää varsinkaan kaasukahvan puolella, jottei esimerkiksi kahvan runko rikkoudu
- poisottovaiheessa kaverista on apua, hän pitää ohjaustangon vastapuolelta kiinni estäen pyörän kaatumisen
 
3. Puhdistetaan ohjaustangon molempien päiden pinnat mahdollisista vanhoista liimajäämistä

4. Valmistellaan uudet tupit asennusvalmiiksi (suurentamalla niiden päätyreikiä tärinäntappopainojen kiinnittämisen mahdollistamiseksi)

- Yamahan ohjaustangon päähän laitettava paino on sen verran leveä ettei sitä saa kiristettyä luotettavasta paikoilleen ohjaustangon päähän, ellei väliin jäävää tupin pään kumia poisteta välistä
- ohut palateräveitsi sopii toimimaan "sahana" varsin hyvin, vaikka tupin päässä oleva kumi olikin varsin jämäkkää tavaraa. Ehkä vieläkin parempi väline olisi joku kirurgin veitsi tai vastaava?
- leikataan korkeintaan tupin sisällä olevan muoviputken sisäreiän sisäpuolelle osuvaa kumia, veistä EI pidä päästää leikkaamaan lämmitysvastukseen saakka

5. Työnnetään vasemmanpuoleisin tuppi paikoilleen (sopii tiukasti)

- laitetaan kumiliimaa sen verran reilusti uuden tupin etuosaan ja sisäpintaan, että se toimii asennusvaiheessa liukastimena
- työnnetään (sähköjohto on oltava lopullisessa asennossa) tuppi kerralla pohjaan saakka, reilun millin päähän monitoimikytkimen kotelosta
- puhdistetaan ylimääräinen liima pois monitoimikytkimen puoleisesta päästä jotta tuppi ei liimaudu koteloon kiinni
- tuppia EI saa kiertää työnnön aikana tai sen lopussa, jotta sen sisällä oleva vastus ei rikkoudu

6. Suunnitellaan kaasukäden puoleisen tupin oikea asennussuunta ja -kohta (eli sähköjohdon tekemä liikerata kaasukahvan kiertyessä)

- liian tiukka ja edestakaisin taipuileva mutka katkaisee lämmitysvastuksen johdon, toisaalta liian löysä johto ei ole hyvä jotta siihen mahdollisesti osuva esine ei vaikuttaisi kaasukahvan asentoon  
- kiinnitetään nippusiteillä (kaasukahvaa edestakaisin kääntelemällä) sopivan pituiseksi mitattu johto lähellä oleviin muihin johtoihin tai vaijereiden kuoriin

Alkuun

7. Työnnetään oikeanpuoleinen tuppi paikoilleen (sopii hieman löysästi)

- kaasukahvan rungon ja tupin väliin laitetaan hieman erittäin ohutta teippiä ja riittävästi liimaa (huomaa uuden tupin väljä sovitus)
- PUHDISTETAAN liika liima joka välistä pois, jotta kaasukahva toimii kunnolla liiman kuivamisen jälkeenkin
- tarkastetaan että kaasukahva toimii normaalisti

8. Mitataan että tuppien sisältämät vastukset ovat ehjiä eivätkä ne ole oikosulussa pyörän runkoon

- viallinen tuppi irroitetaan paikoiltaan kun liima on vielä notkeaa
- jos kyse on oikosulusta vasemman puoleisen tupin osalta niin vaihtoehdot ovat aika vähissä ohjaustangon ja tupin tiukan sovituksen vuoksi, väliin ei oikein sovi ohuttakaan eristesuikaletta (hyvällä tuurilla korkeintaan jotain verkkomuuntajan käämityksen eristysteipin tyylistä)

9. Kiinnitetään tärinäntappopainot paikoilleen

- uudet tupit ovat noin 6-7 millimetriä alkuperäisiä lyhyemmät, joten painojen ja uuden tupen pään väliin jää lyhyt kumiton alue

10. Vedetään tuppien ja säätimen johdot pyörän muun vaijeri- ja johtonipun mallin mukaan tankin etuosan lähistölle

- kiinnitimme Diversionissa kaikki liittimet rungon etuosan alempaan runkoputkeen, sytytyspuolan viereen oikealle puolelle
- johdot kiinnitetään sopivin välein runkoputkiin ja muihin johtoihin käyttäen nippusiteitä, kaapelinsidontaspiraaleja tai muita vastaavia välineitä
- kiinnityksessä on pyritty huomioimaan irrallisten liittimien tärinäherkkyys ja siitä johtuva johtojen mahdollinen katkeaminen

11. Vedetään sarjan sähkönsyöttökaapeli sytytyspuolan vasemmalle puolelle

- äänitorven liitin on hyvä sähkön lähde sillä torvi ei saa sähköä kun pyörän päävirta on käännetty pois

- säätimen plus-johtoon ennen sulakepesää puristetaan sininen tai punainen Abikon lattaliitin, jossa on sekä naaras että uros-osat. Sen avulla pyörän alkuperäisiin johtoihin tai niiden liittimiin ei tarvitse tehdä mitään muutoksia (naaras/uros-liitin painetaan alempaan torven lattaliittimeen ja sen vapaaseen lattaliittimeen liitetään pyörän sähköjärjestelmän johto)

- MIKÄLI valitaan väärä liitin äänitorvesta niin pyörän torvi voi jäädä soimaan äänimerkin painamisen tai torven etuseinän liikkuvan levyn painalluksen jälkeen. Se saa silloin eli akun miinusta maata tuppien sisältämien vastusten eikä asianomaisen oman painonappinsa kautta (vika todetaan painamalla lämmittimen ohjaimen nappia ja seuraamalla mitä torven äänelle tapahtuu)

- sulakepesä kiinnitettiin parilla nippusiteellä äänitorven taakse sen liittimiin kiinnitettyihin johtoihin, tosin tuo kiinnitystapa ei ole tärinämielessä paras mahdollinen. Kiinnitys on korjattava myöhemmin.
- sulakepesän malli on sellainen ettei siihen saa helposti kiinni mitään kiinnikettä.
- miinusjohto laitettiin Abiko-liittimellä tankin ja sen etuosassa olevan ilmanputsarin kiinnityspultin kannan alle

12. Kokeillaan äänitorven ja kahvanlämmittimen toiminta eri tehoillaan huomioiden se, ettei liima ole ehtinyt kuivamaan kunnolla vielä

13. Kasataan tankki, katteet ja muut osat alkuperäisille paikoilleen

14. Puhdistetaan työkalut ja laitetaan ne omille paikoilleen

Aikaa kului kahdelta henkilöltä (amatöörejä) parisen tuntia kun ei pidetty minkäänlaista kiirettä. Tuppien sisällä oleva liima kuivaa noin vuorokauden tai pari. Jos vaihdamme paremman säätimen nykyisen tilalle niin aikaa kulunee lisää suurinpiirtein saman verran kuin yllä mainitussa hommassa.

Alkuun    Lisalaitteita-sivu    Matkat-sivu