valid-html401.gifmadewithNvu80x15clear.png                                                                                                                                              

   Lisälaitteita-sivu    Matkat-sivu   Viimeisimmät muutokset: 17.5.2007

Valmistelut (Suzuki Bandit, vm. 2003):

0. Tarvittavat työkalut ja tarvikkeet:

- ristipäämeisselit (akun + napa, akkukotelo)
- kuusiokoloavaimet (katteiden kiinnitysruuvit, rungon puolen maadoituspisteen kiinnitysruuvi)
- kiintoavain (tankin irroitus, kiertokytkimen rungon kiristys)
- ohutseinäinen piippuavain tai lattapihdit (kiertokytkimen nupin kiinnitysmutterin kiristys)
- sivuleikkurit
- palateräveitsi
- nippusiteitä
- teippiä
- solukumimattoa
- öljytankin levyistä alumiinilevyä
- peltisakset
- pora terineen

- sekä edellä mainittu CLS:n sarja

- ketjut ja rattaat kannattaa pestä etukäteen kunnolla, jotta asennus on joutuisampaa ja lopputuloksen toteaminen käy helpommin. Puhdistan itse ne vaikkapa polttoöljyllä, hankaan puhtaalla rätillä irtolian pois ja annan ketjujen kuivaa tunnin tai pari ennen rasvausta

1. Nostetaan pyörä keskiseisontatuelle ja irroitetaan satula, tankki, taka- sekä sivukatteet

2. Suunnitellaan säiliön, kaapeleiden ja letkujen sijoituspaikat (asennusesimerkki ja asennusohjeen kohta 4.3 sivulla 9)

- säiliö kiinnitetään takakatteen alle vasemmalle puolelle sulakekotelon viereen
- keskusyksikkö kiinnitetään säiliön alapuolelle
- keskusyksikön paikka on viileä eikä sen puhtaudestakaan ole ainakaan haittaa
- valkoinen korvausilmaletku kierretään öljysäiliön ylänurkasta säiliön taakse ja kiinnitetään pyörän takaosaan
- takarattaalle menevä kirkas letku vedetään alas katteen reikien kautta
- kiertokytkimelle ja akulle menevät kaapelireitit tutkitaan

3. Kiinnitetään öljysäiliö omatekoiseen alumiiniseen telineeseen ja teline kiinnitetään ruuveilla (takalokasuoja) sulakekotelon vierelle satulan alle/taakse

Vasemmalla on musta sulakekotelo, alla satulan kiinnike ja lukon avausvaijerin kuori, oikealla ylhäällä takakatteen nurkka:

CLS200u-oljysailio.jpg

- säiliön ja telineen väliin laitetaan ohut pehmustekerros (solukumia tai vastaavaa) jotta alumiini ei hieroisi ohutta muovisäiliötä puhki
- säiliö käännetään sellaiseen asentoon että alemmas lähtevä ja korvausilmaletku jäävät ylimmäksi (öljyvuotojen vähentämiseksi) ja täyttöreiän korkin käsittely onnistuu suuremmitta ongelmitta
- säiliö teipataan telineeseen (huomioiden että öljy liuottaa teipin liimaa)
- teippauksen pysyvyys varmistetaan parilla säiliön ja telineen kiertävällä isolla nippusiteellä
- korvausilmaletku kiinnitetään säiliön taakse nippusiteellä putken litistäviä mutkia varoen

4. Öljysäiliöltä lähtevä letku kiinnitetään öljynsuodatin 1:een

- öljynsuodatin kiinnitetään nippusiteillä pyörän runkoon

5. Porataan satulan alla olevan kotelon vasempaan kulmaan letkun mentävä reikä (asennusohjeen kohta 4.6 sivulla 15)

Ylimpänä näkyy suodatin 1, muovikaukalon nurkan läpi menevä tiputuksen perussäädin ja vasemmalla (keskusyksikön nurkalla) suodatin 2:

CLS200u-oljysyodattimet-ja-tiputuksen-perussaadin.jpg

- säätimen oikeaan reunaan kiinnitetään öljysäiliöön suunnasta tuleva letku (jsuodattimelta 1)
- säätimen vasempaan reinaan kiinnitetään keskusyksikön suunnasta reiän läpi tuleva letku (suodattimelta 2)
- säädin työnnetään letkuineen reikään ja letkut lukitaan nippusiteillä runkoon siten, ettei säädin liiku paikaltaan.

Lisälukituksena voi käyttää vaikka paria tippaa Sikaflexiä tai vastaavaa joustavaa ainetta säätimen rungon ja muovikaukalon välissä.

Kuvassa näkyvä säädin on alkujaan varustettu hattumutterilla, jonka onnistuneesti kadotin säädön yhteydessä. Ilmatiiviydestä huolehtii nyttemmin muutama tippa tiivisteliimaa säätimen päälle levitettynä

Alkuun

6. Porataan keskusyksikön kotelin kiinnitysreiät satulan alla olevaan muovikaukaloon sen vasemmalle seinälle

- laitetaan keskusyksikön säiliöltä tulevalle puolelle menevä letku (ja suodatin 2) kiinni tuloliittimeen
- laitetaan keskusyksikön lähtevälle puolelle tuleva letku lähtöliittimeen ja jätetään loppuosa kiepille akun päälle

kun kaikki on keskusyksikön osalta valmista, niin

- liimataan keskusyksikkö kotelon seinään ja varmistetaan pysyvyys yli kiristettävällä nippusiteellä. Kuten kuvista näkyy on keskusyksikkö liimattu kiinnikkeisiinsä nähden väärin päin, syynä se että sain siten kotelon sisällä olevan piirilevyn ylös ja magneettiventtiilin alas.

7.  Vedetään keskusyksiköltä lähtevät kaapelit paikoilleen (ensin alla olevan muovikotelon reunoja pitkin, josta edelleen)

Keskusyksiköstä lähtevät sähköiset liitännät:

CLS200u-keskusyksikon-sahkoiset-liitannat.jpg

- akulle menevät johdot vedetään sekä vasemmalle (+) runkoputken luo että oikealle runkoputken luo ja edelleen sivukatteen alla olevaan kiinnikkeeseen (-)
- säätimelle menevä johto vedetään oikealle runkoputken luo, jota pitkin tankin alla muiden johtojen kanssa samassa nipussa ohjausakselin vasemmalle puolelle. Sieltä edelleen etukatteen ala- ja sivuputkia pitkin katteen etuosaan umpion oikealle puolelle kuvan mukaisesti

8. Kytkin ja siinä kiinni oleva johdonpätkä kiinnitetään oikeanpuoleisen kahvan alle katteeseen tehtyyn reikään (asennusohjeen kohta 4.4 sivulla 11).

9. Kiinnitetään takakate paikalleen

10. Vedetään kirkas letku katteen välistä runkoputkia seuraillen alas takahaarukalle (asennusohjeen kohta 4.5 sivulta 12 alkaen)

11. Väännetään öljyn levittävä putki suuttimineen sopivaan kulmaan takarattaan alaosaan ja liimataan kiinnike paikoilleen takahaahukan alapinnalle

- öljyletkuja voidaan liittää toisiinsa mukana tulevaa ohutta mustan letkun pätkää muokkaamalla tai muovisella jatkokappaleella

- liimattava kohta puhdistetaan ja karhennetaan huolellisesti (liima ei pysy kunnolla alumiinin päällä olevissa pinnotteissa tai oksidikerroksessa)
- laitetaan levittäjä kiinnikkeeseensä oikeaan asentoon ja liimataan kiinnike lopullisesti paikoilleen
- painetaan liimattavia kappaleita vastakkain noin 30 sekuntia
- pikaliima saavuttaa täyden kovuutensa noin kolmen tunnin kuluessa

- liimataan takahaarukkaan kaksi muuta letkuun sopivaa kiinnikettä, toinen alapinnalle liitoskappaleen luo ja toinen sivulle muovisen ketjunohjaimen kiinnityspultin luo
- liitetään letkujen päät toisiinsa

12. Liitetään keskusyksikön miinusjohto pyörän runkoon ja plus-johto sulakkeineen akun plus-napaan (asennusohjeen kohta 4.7 sivulla 15)

13. Tarkastetaan että kaikki on valmiina öljysäiliön täyttöä ja putkien ilmausta varten (asennusohjeen kohta 5 sivulla 16)

- täytetään öljysäiliö
- käynnistetään moottori
- käännetään tiputus täysille katteen kiertokytkimestä
- seurataan että vihreä led palaa jatkuvasti
- ilmataan putkisto imemällä putkeen alipainetta, jolloin öljy lähtee virtaamaan alaspäin (lappo)

- ilmakuplat poistuvat aika hitaasti suodattimien ja magneettiventtiilin suunnasta, yksi parin tunnin lenkki suurella syötöllä riittänee siihen (ja samalla voidaan todeta kuinka paljon liian suurelle säädetty asetus aiheuttaa muun muassa takavanteen ja ketjusuojan ympäristön likaantumista)

14. Tiputuksen perussäätö

- tehdään ohjekirjan ohjeen mukaisesti (asennusohjeen kohta 6 sivulla 17)
- Bandiitissa on käytetty säätöarvoina sivun 17 taulukon vasemmanpuoleista saraketta (530:n ketju)
- säätö vie jonkin verran aikaa perussäätimen varsin ronskista säädettävyydestä johtuen
- huolehditaan liitosten ja säätimien ilmatiiviydestä

Kun säätö on kohdallaan niin itse kiersin +1 kierrosta lisää jonka jälkeen ketju on selvästi kosteampi kuin ilman lisäystä. Pidän parempana että öljyä on ketjulla mieluummin hieman liikaa kuin liian vähän vaikka siten öljyn kulutus varmaan muutaman millilitran päivässä kohoaakin ja takavanteelle jokunen ylimääräinen tippa lennähtääkin.

15. Testataan toiminta

- moottorin ollessa sammutettuna öljyä ei valu takarattaalle
- muutetaan kiertokytkimen asentoa ja seurataan miten takarattaalle valuvan öljyn määrä muuttuu

16. Kun kaikki on todettu toimivaksi

- käännetään kiertokytkimen asento asentoon 3 ja valmistaudutaan kokeilemaan järjestelmän toimintaa käytännössä

17. Kasataan tankki, katteet ja muut osat alkuperäisille paikoilleen

18. Puhdistetaan työkalut ja laitetaan ne omille paikoilleen

19. Muuta

- säätöarvot eri keleillä (ohjekirjan kohta 6.2 sivulla 18)
- järjestelmän käyttö (ohjekirjan kohta 7 sivulla 19-20)
- huolto (ohjekirjan kohta 8 sivulla 20)

Aikaa kului vuonna 2004 yhdeltä henkilöltä (amatööri) muistini mukaan ensimmäisellä kerralla vajaa päivä, kun en pitänyt mitään kiirettä asennuksen etenemisellä. Tiputuksen säätöjen kanssa meni aikaa melkoisesti ennen kuin lopputulos tyydytti (vasta muutama pidempi ajolenkki eri keleillä näytti millaisilla asetuksilla kannattaa ajaa).

Alkuun    Lisälaitteita-sivu    Matkat-sivu