Vuoden 2017 Keski-Euroopan reissulla etukäteen tehtyjä valmisteluja ja matkalle mukaan otettuja tarvikkeita:

Autoa huollettiin ennen lähtöä normaalia perus- ja kausihuoltoa laajemmin, kuten:

- ilmastointilaiteteen automaattinen huolto nesteen vaihtoineen, jne.
- jarrutpalat ja -levyt sekä muut nopeatempoisessa sekä korkeudeltaan vaihtelevassa maastossa kuormittuvat osat tarkastettiin
- jarru- ja muut nesteet sekä kaikki suodattimet vaihdettiin uusiin
- maalipinnoille tehtiin kunnollinen pesu ja lopuksi levitettiin paksulti vahaa päälle
- kojetaulun yläosassa tuulilasin sisäpinnalle herkästi heijasteleva ja siten -kameran kuvaa heikentävän kirkkaan kehyksen himmentämiseksi piti keksiä jotain. Jahka sen kehyksen sai ensin rapsuteltua rikkomatta irti. Himmennykseen kelpasi lopulta hyvin maalipullosta ruiskutettava kumi, jota monta ohutta kerrosta päällekkäin lisäämällä lopputulokseksi syntyi kulutustakin hieman kestävä pinta jonka saisi halutessaan aika helposti irtikin.

- uudet kesärenkaat vaihdatettiin alle
- taka- ja takasivuikkunoihin asennettiin ex. työkaverin toimesta tummennuskalvot ja kojetaulun päälle saatiin alumiinikankainen suojalevy pysäköintitarkoituksiin, kiitos MikaO lahjoituksesta

- takaovien kynnyksiin olisi kannattanut liimata paksua muovia suojaksi koirien kynsien jälkiä vastaan niiden hyppiessa autoon sisälle kynnyksiä hyödyntäen

Matkalla lisäilin moottoriöljyä ja tuulilasinpesunestettä Gardalla, joita molempia kului kuumista olosuhteista huolimatta yllättävän vähän. Seuraava lisäyskerta oli juuri ennen Harwichiin siirtymistä.

Tavaraa otettiin mukaan samassa suhteessa per matkustaja kuin moottoripyörämatkoillekin, mutta muutakin löytyi kuten:

- sähkötoiminen (12VDC tai 230VAC) noin 20°C ympäröivää ilmaa viileämmäksi jäähdyttävä 24-litrainen kylmälaatikko takakonttiin
- pari 12 VDC/5A-akkuvahtia auton akun syväpurkauksen estämiseksi kylmälaatikkoa jäähdyttäessä ja läppäriä ladattaessa
- 13.8=>19VDC ja 120 W Step-up-hakkuri läppärin akun lataamiseen (etenkin auton liikkuessa mutta myös taukojen aikana)
- Bobin isohko kuljetus- ja makuuhäkki

- useita suurivirtaisia autosähköliitäntöjä matkustamon etuosaan myös kännyköille ja läppäreille aiemmin asennettuun Kenwood HF-radion 12 VDC/25A-liitäntään
- iso VHF-alueen magneettipiiska keskelle kattoa ja VHF-käsikapulalle monofoneineen joustavat kiinnikkeet kojetauluun
- tärkeimpiä työkaluja
- rengaspaikkausvaahto
- hälyväriset huomioliivit molemmille
- hinausköysi
- melkein täysi muovinen viiden litran varabensa-astia kaatokorkkineen
- kesälaadun tuulilasinpesunestepönikkä
- yleismittari
- kaikenlaisia perusvaraosia (Kenny Roberts- ja muita teippejä, nippusiteitä, sulakkeita, laskuvarjovarua, jne.

Teltta, majoitus-, ruoanlaitto- ja ruokailuvälineet olivat tietysti matkassa samoin avaamattomaksi jäänyt kaffipaketti

- ihmisille sekä eläimille kohdennetut ensiapulaukut
- vettä oli monta pulloa helposti saatavilla ja kokoonpainuva vesikuppi koirille taukoja, ruokailuja ja kävelylenkkejä varten
- kosteita Toilet-pyyhkeitä sekä ilmanpitävästi sulkeutuvat pienet muovipurkit molempien takajalkatilojen pohjalle koirien ajoittaiseen lisähygieniatarpeisiin
- nenäliinoja ja pieniä pehmeitä käsipyyhkeitä silmien ja kasvojen kostea-yyhkimiseen etenkin koirilta
- keittiö- ja vessapaperia oli syytä olla mukana, sen verran monessa paikassa omille tarvikkeille oli kysyntää +
muutama yksittäispakattu pyyhe taskujen pohjille
- käsidesiä pumppupullossa pelkääjän puoleisessa ovikotelossa
- sekä suihkepullossa tehokasta hajunsyöjää auton sisätiloihin etenkin takapenkeille yön ajaksi vaikuttamaan

Kotiin jäivät vahingossa

- sekä Italian että Englannin maadoitetut shuko-ulostulolla varustetut adapterit läppärin laturin maadoitustarpeisiin
-
hernekeittopurkit
- koirien kipulääkkeet
- kunnolliset kiikarit

- ensi kerralla mukana on myös kuusireikäinen transienttisuojattu shuko-roikka kolmen metrin kaapelilla, jotta samalla kertaa saa ladattua paria kännykkää, läppärin, pda:n, kameran ja sähköhammasharjan akut

- pienikokoinen 10-15 -metrinen 2,5 mm2 VSKB-kumikaapelikela schuko-liittimin ja 30 mA VVS:n kanssa saattaisi olla joskus tarpeen, + erilaisia lisäadaptereita esimerkiksi leirintäalueiden sähkökaappeihin kytkeytymiseen.