madewithNvu80x15clear.png                                                                                                                                              8/19
                                                                                                                                      
Matkat-sivu    Ensimmäinen sivu    Edellinen sivu    Seuraava sivu    Viimeinen sivu

Matkakertomus elokuu 2007 (Norja, Skotlanti (Orkney, Hebridit), Irlanti ja Englanti)

Päivä 7, Achmelvich - Ullapool - Uig (10.8.2007)

375 km.

Reitti AutoRoute-muodossa.

Aamutoimille piti laittautua sopivasti siten, että keittiön avauduttua kello 07 pääsin suoraan ruuanvalmistuspuuhiin.

Hetki meni miettiessä jatkoreittiä (Stornoway, Ulko-Hebridit vai Isle of Skye, Sisä-Hebridit) mutta sitten öinen sade loppui. HI-hostellit tilaavat haluttaessa seuraavan yöpaikan valmiiksi ja höyläävät luottokorttiakin, joten ei tarvitse kuin ajaa seuraavaan paikkaan ja käydä taloksi. Pitäähän noita palveluja hyödyntää kun ne kuitenkin näkyvät hieman hostellien hinnoissa. Semminkin kun oli tiedossa että erityisesti Skyellä on täpötäyttä noihin aikoihin..

Pyörän keula kääntyi ensin Lochinveriin ja siitä edelleen Loch Assyntin ohitse Ullapoolin suuntaan.

Loch Assynt (GE), kuva järven keskelle ja toinen länteen):

Here You Are Loch Assynt

Ullapool on mukavan näköinen pieni rannikkokaupunki, josta olisi päässyt Stornowaylle menevään laivaan (Ulko-Hebridien ylimmät saaret Lewis ja aivan sen alapuolella oleva Harris). Tällä kertaa se mahdollisuus jäi aikataulusyistä käyttämättä ja luulenpa että sinne tuskin tulee enää myöhemminkään lähdettyä (seuraavat kaksi sen alapuolella olevaa saarta on ajettu läpi ja kolmannen satamassa poikettu, eivätkä ne herättäneet valtaisaa uudelleenmenemisen himoa). Näkeehän vaikkapa tuon Lewisin ison lentokentän muutenkin (GE)..

Matka jatkui edelleen Isle of Skyen pohjoispäähän Uigiin pariksi seuraavaksi yöksi. Reitti Isle of Skyelle ja Uigiin oli monimuotoinen: Ullapool - A835 - Braemore - "Coastal Route" - A832 - Laide - Poolewe - Gairloch - Kinlocheve - A896 - Annat - Ardarroch - A890 - Strathcarron - Achmore - Auctertyle - A87 - Kyleakin - Broadford - Sligachan - Portree - Uig.

Välillä oli erinomaista baanaa ja välillä edessä avautui yksikaistaisia teitä useimmiten komeiden maisemien seassa. Eteneminen sujui hyvin niin kauan kun tiellä liikkujat palasivat yhteen etenkin yksikaistateillä. Aina se ei toiminut: muuan edellä hiljakseen ajanut täysperärekka blokkasi tehokkaasti ja pitkään kaikki ohitusyritykset vaikka näkikin peileistään hyvin taakseen, kunnes lopulta kohdalle sattui vapaa kaksikaistainen osuus. Oikeanpuoleisen kahvan käännöllä sekin ongelma poistui päiväjärjestyksestä itseasiassa aika nopeasti, tosin jonossa takana olleilla henkilöautoilla heikommin..

Broadforfissa piti poiketa markettiin täydentämään ruokatarvikevarastoa seuraava päivä huomioiden (aamupala hostellissa), vaikka hieman aiemmin Kyleakinissa oli ruokailua pitkän kaavan mukaan harrastettukin. "Pitkä kaava" tuli siitä, että poika unohti toimittaa ruokatilauksen keittiöön ja ruuan toimituksessa oli siten varsin huomattava odotusaika. No mikäs kiire siinä oli, olipahan aikaa seurailla paikallisen porukan pub-elämää heti työpäivänsä lopuksi. Aika mallaspitoiseltahan tuo näytti, promilleraja taitaa olla sielläpäin 0.8.

Isle of Skyen silta Kyleakinissa on nykyään maksuton.

Alkuun

Kuuleman mukaan Isle of Skye oli elokuussa Skotlannin suosituin lomakohde paikallisten joukossa ja sen helposti uskoikin kun matkan varrella oli kymmenittäin ellei sadoittain B&B -majoituspaikkoja, joissa jokaisessa luki No Vacancies. Koko kahden päivän aikana siellä ajamaltani alueelta näkyi ainoastaan kolmessa B&B:ssa Vacancies -kyltti. Eipä olisi riittänyt edes aamulla aloitettu seuraavan yön kämpän etsiminen..

Uigin hostelli (57 34.922 N, 6 21.468 W) (GE) on lyhyen tienpätkän päässä rinteessä rantaa kiertävän valtatien yläpuolella (noin 80 metrin korkeudella läheisestä merenpinnasta, näkyen vasemmalla ylhäällä tämän kuvan vastarannalla). Muutama kuvassa hostellin alapuolella näkyvä lyhyt peräkkäinen ja jyrkkä mutka (kuvassa ikään kuin kyljellään näkyvä M-kirjain) pitivät huolta siitä, että maisemien katseluun ei jäänyt aikaa. Jos sellaisessa mutkassa tulee auto vastaan niin toimintastrategia kannattaa olla valmiina, ettei iske "toimintatragedia" kaatumisen tai muun ongelman muodossa. Kyllä niihin mutkiin useimmat pyörät kääntyvät kevyesti mutta maltin on syytä olla mukana ja kaasukahvan liikkeet rauhallisia.

Maisemaa hostellin lukuhuoneen ikkunasta alas lahdelle:

2007-Skotlanti-Uig-ikkuna-lahdelle.jpg

Majoitus oli päärakennuksen viereisessä pienemmässä rakennuksessa parinkymmenen hengen dormissa (# 6), joten viimeinkin kävi niin "hyvä onni" että pääsin yöksi kerrossängyn yläpedille. Koetin kysellä illan mittaan useampaankin otteeseen olisiko alle majoittunut kuulunut paikalla olevaan nuorisojoukkoon ja voisiko henkilö vaihtaa paikkaa, mutta turha toivo: alapunkkaan majoittui reilu 60-vuotias jenkki, jonka ilman muuta kuului nukkua alempana. Heppu oli erittäin mukava ja heitti hyvää herjaa pitkin iltaa alkaen julkisella "ihmettelyllä" siitä kenellä voi olla noin suuret saappaat (katseli siroja # 45:n Oxtar-ajosaappaitani), ynnä muuta asiaankuuluvaa. Hänen illemmalla tiedusteltuaan: "Meinaanko pudota yöllä hänen päälleen yläsängyn pohjan pettäessä?" oli helppo vastata: "Ei hätää, senkun vaan väistät riittävän nopeasti pois alta, niin sinulle ei käy kuinkaan".. 

Keittiö oli ok, samoin muut tilat. Pyykitkin piti pestä ensimmäistä kertaa siihen mennessä (pyykit koneeseen, kolme pussia Y3:a päälle, kansi kiinni, 1,20 £ kolikoina raha-aukkoon ja pesupuoli oli siinä. Kuivausrumpu maksoi 0,20 £ noin kahdentoista minuutin kierrokselta (pistä punnan kolikko koneeseen ja paina viisi kertaa peräkkäin käynnistä-nappulasta, niin pyykki on varmasti täysin kuivaa koneen lopulta pysähtyessä)). Koska Irma ei ollut mukana niin piti, näköjään useista aiemmista käyttäjistä poiketen, lukea kuivauskoneen käyttöohje; siihen puhdistusta odottavaan filtteriin aikojen kuluessa kertyneellä "kuitumatolla" olisi täyttänyt kevyesti pienemmän tyynyn.

Tällaisella lapulla pääsi tunniksi nettiin:
Nettilipuke

Hostellin isäntä oli kohtelias ja erittäin sanavalmis nuorimies,  juttuakin riitti sen mitä ehti kuunnella. Jossain vaiheessa kaveri itsekin tokaisi että "Joku päivä hän vielä hankkiutuu hankaluuksiin suuvärkkinsä ansiosta" heitettyään aika rankkaa läppää paikallisten herrasmiesten kanssa. Eikä se apunaan ollut tyttökään niitä maan hiljaisimpia tainnut olla, mikä tuollaisessa hommassa oli tietysti pelkkä etu.

Kännykkä sattui soimaan sopivasti (olin takaboksilla naukkaamassa fingerporillisen paikallista "yskänlääkettä" viileän illan varalta), Irma ja ystäväkööri kuuluivat olevan viettämässä vuosittaisia rapujuhlia kotinurkilla, äänestä päätellen jo hyvässä nousuvauhdissa. Kahden tunnin aikaero selvitti syynkin siihen..

Melkoinen tuhina kuului dormissa yön mittaan joten Achmelvichin hostellissa oikein erikseen mainittu "tae hyvälle yöunelle" eli korvatulpat olivat monelle erinomainen lisävaruste. Voi niitä joilla sellaisia ei ollut ja kuuluivat herkkäunisten joukkoon. Mutta sellaista se on ja kuuluu hostellien piirteisiin, tosin niissäkin pyritään häiritsemään muita aina mahdollisimman vähän, etenkin yöaikaan käytävillä ja huoneissa liikuttaessa.

Kuka mistäkin tykkää mutta minulle tuollainenkin majoitustapa sopii hyvin, kunhan se ei ole aivan jokapäiväistä eikä ainoa vaihtoehto.

Alkuun     Matkat-sivu    Ensimmäinen sivu    Edellinen sivu    Seuraava sivu    Viimeinen sivu