madewithNvu80x15clear.png                                                                                                                                              7/19
                                                                                                                                      
Matkat-sivu    Ensimmäinen sivu    Edellinen sivu    Seuraava sivu    Viimeinen sivu

Matkakertomus elokuu 2007 (Norja, Skotlanti (Orkney, Hebridit), Irlanti ja Englanti)

Päivä 6, Thurso - Achmelvich (9.8.2007)

290 km (josta taksissa 85 km).

Reitti AutoRoute-muodossa. Kohdat 2 - 6 kuuluvat renkaan paikkauskeikkaan liittyvään taksiajeluun.

Thurso, The Park Hotel aamulla. Päivä aukeni aurinkoisena vaikka yökastettakin näkyi olleen taas reilusti.

Aamupalalla nuori tarjoilijatar ihmetteli puoliääneen kun Full Scottish Breakfast ei kelvannut yhdellekään kaksipyöräisten kuskille. Vielä ei ollut aika niin energiapitoiselle aterialle.

Kaikki näytti vielä hyvältä siinä mielessä että seuraavaksi oli hyvää aikaa ajaa turistireitti rannikkoa pitkin Ullapooliin sillä keli oli mitä mainioin ja matkaa alle 200 km. 

John o'Groats - A836 - Thurso - A836 - Tongue - A838 - Laxford Bridge - A894 - Unapool - A894 - Ledmore - A835 - Ullapool:

Turistireitin kyltti (John o'Grots - Ullapool)

Operaatio Takarengas:

Forssin kylässä kymmenkunta kilometriä Thursosta karttalänteen tuli vastaan motoristi, jolle luonnollisesti heilautin kättäni, samaan aikaan olin kuulevinani suhahduksen takarenkaani suunnalta. Eikä mennytkään kauan kun ajamiseen alkoi tulla tiettyä "etenee kuin täi tervassa" -efektiä, liekö takarengas mennyt puhki? Ja niinpä olikin; kun sain pyörän pysäytettyä oikealle kaartuvaan kaarteeseen oli takarengas jo tyhjä. Onneksi vain takarengas, molemmat renkaathan menivät suurin piirtein samaa reittiä pitkin.

Eipä siinä muukaan auttanut kuin varoa koko ajan muuta liikennettä, nostaa pyörä keskiseisontatuelle, sitoa se hetkeksi kiinni kaiteeseen kaatumisen estämiseksi, irroittaa liikenteen- eli oikeanpuoleinen sivulaukku, tutkia renkaan tilanne ja koettaa paikata reikä kahdella tubeless-renkaan paikkaussarjan vulkanoituvalla "narunpätkällä/tapilla" + purkillisella paikkausvaahtoa (turhaa työtä), keskustella hetki paikalle pysähtyneiden toisten italiaanojen kanssa ("Liian paha vaurio, ei voi muuta kuin vaihdattaa kokonaan uuden renkaan tilalle, kiitos vaan avuntarjouksesta!"), irroittaa loput sivu- ja perälaukut pois ja siirtää pyörä hieman kevyempänä sen vierellä kävellen turvallisempaan paikkaan.

Lähimmän talon vanhaemäntä antoi luvan käyttää talonsa vieressä olevaa hiekkatienpätkää (58 35.670 N, 3 39.563 W) korjauspaikkana, joten irroitin takarenkaan siinä. Eikä siinäkään vielä kaikki: Suzukin mukana tulleen 12 mm kiintoavaimen laatu on sen verran syvältä poikittain, että eihän sillä saanut edes oikeaan momenttiin kotona vast'ikään kierrettyä jarrusatulan kiinnityspulttia auki, niinpä kävin lainaamassa naapurista vasaraa. Suurempien vahinkojen välttämiseksi ja ainoaksi vaihtoehdoksi jäi lopulta koko jarrusatulan irrottaminen reaktiotangon alapäästä, josta sinänsä ei ollut muuta haittaa kuin hieman enemmän ährättävää takapyörän akselin kasausvaiheessa.

Hetken aikaa teki jo mieli kiroilla ääneen mutta hyvän kelin vallitessa ei vieläkään tarvinnut. Ennen seuraavaa reissua jokainen työkalu on tarkastettava ja kaikki vähääkään rimpulat lelut siirrettävä lähimpään metallinkeräyslaatikkoon. 

Hetken päästä kaikki oli valmista taksin soittamiseen, tosin sitä ennen oli aika pirauttaa vakuutusyhtiön ulkomaanpalveluun ja keskustella jatkotoimenpiteet läpi. Taksi tuli ja lähdimme liikkeelle, tulipa samalla kerrattua paljon puhekielen sanoja kun kuski kuului olevan melkoinen moottoriturpa lajissaan. Kuski muun muassa ripitti yhtä hieman töykeästi käyttäytynyttä, Castletownissa liikettään pitävää uunituoretta mp-kauppiasta sen verran hyvin, että sieltä olisi saanut molemmat renkaat pakettitarjouksena yllättävän halpaan hintaan (tosin vuorokauden odotusajan jälkeen, renkaat olisi tilattu Invernessistä reilun sadan mailin päästä).

Kolmannessa kaupungissa (Wick) haku lopulta palkittiin eli aavistuksen vanhaa mallia edustava Bridgestone Batlax BT-20 löytyi ja vaihtui puolessa tunnissa vanteelle (jona aikana poikettiin kuskin kanssa Wickin WW II -ajan edelleen toiminnassa olevalle lentokentälle kahville), renkaan hinta oli tasan 100 £ (148 €) töineen. Kuski porhalsi takaisin Forssiin ja otti palveluksistaan kohtuullisen 74 £ (109 €) käteiskorvauksen (85 kilometriä ajoa, joka oli mahdollinen hotelliyö + renkaan toimitus- ja muu odotteluaika sekä pyörän siirto hinausautolla Thursoon, kaikki palvelut vakuutusyhtiön piikkiin) verrattuna selvästi halvempi ratkaisu, semminkin kun kaikki paikalliset majoituspaikat olivat täynnä).

Noin neljä tuntia siihen meni, josta reilut pari taksissa. Taksin kuitti visusti talteen, kamat kasaan, lähitaloon käsien pesulle, kun muu ei kelvannut korvaukseksi avusta niin syvä kumarrus ystävällisille henkilöille ja pyörän keula kohti Ullapoolia. Rauhallisesti, jotta takarenkaan pinnassa oleva liukas muottivaha (tms) kuluu pois ja rengas asettuu kunnolla vanteelle.

Alkuun

Kovin oli hienoa maisemaa A836/838 -teiden varrella Melvichin länsipuolella (GE), Bettyhillin eteläpuolella (GE) ja vähän edempääLaidin ja Portnancon lähellä (GE), ei voi muuta sanoa. Ehkä ainoa hieman heikko puoli oli monessa paikassa ainoana vaihtoehtona ollut asfaltoitujen teiden yksikaistaisuus, joka hidastaa merkittävästi liikkumista mikäli liikkeellä on vähänkin reilummin porukkaa joille niillä ajaminen ei ole tuttua; kuten hotellin respan rouvakin sanoi: "Varo, siellä on paljon turisteja liikenteessä".. Toisaalta asfaltoitua tietä riittikin sitten melkein joka paikkaan missä keksin ajaa.

Irma varasi yöpaikan vähän Ullapoolin yläpuolella olevasta pienestä hostellista, jonne osaaminen vaati ajo-ohjeen, sen verran monen kapean mutkan takana se oli (58 10.164 N, 5 18.108 W) (GE).

Hostel Achmelvichin vetäjät olivat erinomaisen mukavaa väkeä, nuori isäntäkin kävi kättelemässä etunimeni mainiten heti hostellin parkkipaikalle ehdittyäni. Hostellissa oli porukkaa kokonaisuudessaan varmaan parisenkymmentä miestä, naista ja lasta. 

Kuvassa oikealla näkyvä osa oli varattu naisille, vasemmalla on päärakennuksen takaosassa miesten puoli. Kuvauspaikan takana reilun parin sadan metrin päässä oli meri, takaoikealla pieni karavaanialue ja Ullapool muutaman kymmenen kilometrin päässä oikealla. Dormissamme oli väkeä alkujaan pari punkallista, vapaita paikkoja jäi vielä viidelle muullekin. Yhteisistä vessasta ja suihkusta johtuen suihkussaoloaika oli rajoitettu viiteen minuuttiin, mikä riitti hyvin.

Hostelli Achmelvich Ullapoolin yläpuolella

Hostellin paikka meren rannalla oli muuten erinomainen, mutta siellä oli reippaanlaisesti vanhoja tuttuja, niitä pieniä surviaissääskiä (midges) jotka polttavat kiitettävästi purtuaan. Sääskien välttelyyn auttaa kuulema joku paikallisesta apteekista saatava Citrus Oil, jota muuan paikalla ollut nainen jakeli auliisti vähän jokaiselle käsiensä heiluttajalle. Kyseinen sitruunaöljy auttoi vähän muttei täydellisesti ja on aika sottaista tavaraa hiuksiinkin (käytännössä päänahkaan) levitettynä. Hostellin väki ruiskutti joka päivä jotain vastaavaa vesiliukoista ainetta kaikkien ikkunoiden ja tuuletusaukkojen ympärille estäen siten kiusankappaleiden massaesiintymisen hostellin sisätiloissa. Harmi etten löytänyt siihen hätään muistaakseni mukaan pakkaamaani Punkki-OFF -suihketta, joten sen tehosta noihin p*rulaisiin ei vieläkään ole omakohtaista havaintoa. Pitäisiköhän laittaa yksi sumutepullo testattavaksi tuonne.. Harvat paikallisista henkilöistäkään pystyivät sivuuttamaan niitä pelkällä olankohautuksella. Kuten emäntä tuumasi "Sellaiset henkilöt (kalastajat, maanviljelijät, karjanhoitajat..), jotka ovat niiden vaikutuspiirissä jatkuvasti, tuoksuvat usein oikein hyvälle". Syynä on sitruunantuoksuinen ihorasva, jolla on ötököitä karkoittavia ominaisuuksia.

Rustic hostel Achmelvichissa
oli sen verran mukavat isännät, tunnelma ja kaikki muukin tarpeellinen kunnossa, että olisin jäänyt sinne toiseksi yöksi ilman noita verenimijöitä. 

Kotiin palattuani odotti sähköpostissa Hostelbookers.comin pyyntö arvioida kyseinen hostelli annetulle lomakkeelle majoittujan näkökulmasta, samanlainen tuli myös Hostelling Internationalilta Cheshuntin hostelliyöpymiseen liittyen. Mikäs siinä, hyvää palvelua on erityisen helppo arvioida sortumatta silti ylisanoihin.

Alkuun     Matkat-sivu    Ensimmäinen sivu    Edellinen sivu    Seuraava sivu    Viimeinen sivu