madewithNvu80x15clear.png                                                                                                                                              5/19

Matkat-sivu    Ensimmäinen sivu    Edellinen sivu    Seuraava sivu    Viimeinen sivu

Matkakertomus elokuu 2007 (Norja, Skotlanti (Orkney, Hebridit), Irlanti ja Englanti)

Päivä 4, Haukås - Bergen (7.8.2007)

16 km.

Reitti AutoRoute-muodossa.

Aamulla varhain liikkeelle naapureita herättämättä (ainakin yritystä oli) ja suunta satamaan, jonne oli helppo mennä eilisen kiertelyn perusteella. Smyril Line:n toimistolta ajetaan satama-altaan vasenta reunaa noin 200 - 300 metriä keskustaan päin ja ensimmäisestä risteyksestä oikealle löytyy oikea sisäänkäynti laiturialueelle (60 23.902 N, 5 19.200 E).

Tällainen kyltti ohjaa viimeisessä risteyksessä oikealle, jonotus- ja lastausalueelle (GE):

 Opaste Norrönan jonotusalueelle pohjoisesta

Norrröna satamassa:

Smyril Linen laiva Norröna

Viimeisen vilkaisun maalle voi heittää Norrönan takaluukulla (GE).

Laiva on melkoisen suuri mutta kyllä sekin ottaa sivutuulta ja aaltoa sen verran, että huonolla kelillä ylimmissä kerroksissa on parasta olla omaamatta meritautiherkkyyttä. Ja kakkoskannen sleep-in kämppien (Couchette) ympärilläkin on oma äänimaailmansa meren jyllätessä muutaman metrin päässä keulan teräslevyjen ulkopuolella ja niitä vasten.

Ilmeisesti tuon kokoluokan laiva työntää edessään ja syrjäyttää samalla ympäriltään melkoisen suurta ilmamassaa, sillä paria isohkoa siltaa alittaessamme kuului hetken aikaa metkaa suhinaa ulkokannen yläpuolelta. Ja turistien videokamerat kävivät koko ajan..

Kuvia kaupungin suuntaan, laivan sisältä autokansicouchette ovelta sekä sen edessä oleva käytävä, jonne pääsi yleisistä tiloista vain magneettikortilla. Näkymä laivan kannelta keskustan puolelle muutaman minuutin liikkumisen jälkeen.

Laiva on kaiken kaikkiaan hyvin siisti ja täsmälleen yhtä tylsä kuin kaikki vastaavat verrokkinsa, aika tyhjän oloinen kuten autokannen kuvastakin näkyi - kahta muuta samaan paikkaan matkavarusteiden perusteella majoittunutta henkilöäkään ei näkynyt koko matkan aikana. Onneksi samaan couchetteen sattui muuan Trondheimiläinen motoristi, jonka kanssa jonkin aikaa kilpaa kuorsattuamme päädyimme samaan kahvilan pöytään ja luppoaika kului edes hieman nopeammin muutaman tunnin pituisten höpinöiden saattelemana. "Are we there yet?" kysyi kaveri pilke silmäkulmassaan aika monta kertaa päivän mittaan, hänelläkin oli muutama mukula ja tietysti kokemusta reissaamisesta heidän kanssaan. Kaveri oli liikkeellä uunituoreella FJR:lla joka kuului olevan aika hinnakas Norjassa (yli 28 000 €, eikä se ole edes kallein malli). Useimmiten ovat olleet hauskaa porukkaa nuo Norskit eikä tämäkään henkilö tehnyt poikkeusta "kaavaan".

Juhlavan näköisiä ja kokoisia rakennelmia eli öljynporauslauttoja näkyi siellä täällä matkan varrella.

Satamaan tulo oli aika pitkä prosessi sillä lepotiloista piti poistua jo kello 23.00 mennessä, vaikka autokannelle pääsikin vasta kello 00.32 jälkeen. Rappukäytävässä oli tunnelmaa..

Sadetta riitti merellä lähes koko päiväksi.

Alkuun     Matkat-sivu    Ensimmäinen sivu    Edellinen sivu    Seuraava sivu    Viimeinen sivu