madewithNvu80x15clear.png                                                                                                                                              3/19
                                                                                                                                      
Matkat-sivu    Ensimmäinen sivu    Edellinen sivu    Seuraava sivu    Viimeinen sivu

Matkakertomus elokuu 2007 (Norja, Skotlanti (Orkney, Hebridit), Irlanti ja Englanti)

Päivä 2, Tukholma - Geilo (5.8.2007)

Tukholma - Oslo - Geilo, 775 km.

Reitti AutoRoute-muodossa.

Klo 07.30 oli aika poistua laivasta (GE), satama-alueen portit avautuvat tullirakennuksen vieressä vihreällä linjalla kun ajat hiljalleen niiden luo. Siihen päälle vielä pieni ajomatka Tukholman keskustassa, jonka jälkeen pyörän keula kääntyikin kohti Osloa. Alle jäivät tiet E18, E16 ja Oslon jälkeen myös B7.

E4/E18 alkuosa Tukholmassa ja sen lähettyvillä oli navakasta vastatuulesta huolimatta hyvää vaihtelua etelään suuntautuvaan, liiankin tuttuun E4-tiehen nähden, mutta näköaloiltaan ja yleiseltä kiinnostavuudeltaan jo ennen Västeråsia täysin vastaavaa tasoa. Eli nopea, mutta pitkästyttävä ajettava ja piikki polttoaineen kulutuskäppyrässä.

Norjan rajan lähestyessä alkoivat maisematkin saada mukavan kaarevia muotoja ja ajomielenkiintokin alkoi taas heräämään. Ja sitten ensimmäistä, mutta ei varmasti viimeistä kertaa itse ajamalla Norjan maisemiin. Mielenkiinto koki tosin hetkellisen kolauksen kun vastaan tuli Osloon vievällä kapealla rantatiellä mateleva kilometrien pituinen autojono, onneksi kaistojen välissä ajaminen sujui yhteistyössä paikallisten kanssa ja pahin ruuhka jäi taakse nopeasti. Ruuhkassa matelu on hyvää, verenkiertoa elvyttävää kahvanvetoharjoittelua erityisesti vasemmalle kädelle.

Tien kääntyessä Barumista pohjoiseen alkoi mukaan tulla jo varsin napakoita nousuja ja laskuja Sundvollenin sekä Honefossin tienoilla. Niitä paljon parempaa oli luvassa vihreällä reunaviivalla karttaan merkityn tien B7 varrella, jossa oli tuhottomasti sellaisia paikkoja joita olisi voinut kuvata, varsinkin jossain Noresundin jälkeisillä alueilla (erityisesti tien reunaa hipovan joen varrella). Siellä tuli vastaan suuri määrä erilaisia moottoripyöriä joten vasen käsikin sai liikuntaa. Jonkin verran oli havaittavissa jonomuodostusta mutta ei haitaksi asti, kun oli hyvin aikaa odotella ja ohittaa hetken päästä turvallisesti joko yksi tai sitten kerralla useampi edellä oleva ajoneuvo. Karttaohjelma olisi opastanut hieman enemmän länteen olevalle keltaiselle tielle # 40, joka liittyi B7-tiehen Geilossa. Sen avulla olisi saanut kierrettyä Oslon etelärannan ruuhkat. Ehkä jollain seuraavalla reissulla keula kääntyykin sinne.

Päivän aikana vierailtujen tankkauspaikkojen (Örebro, Årjäng, Sokua ja Geilo) jälkeen siirtymätaival joskus kello 19.00 aikoihin olikin sitten ohi.

Majapaikka löytyi HI-ketjun hostellista Geilo Vandrerhjem (60 32.646 N, 8 14.163 E) (GE) jäsenhintaan 234 NOK/yö omassa huoneessa. Paikka oli noin kahdeksansadan metrin korkeudessa joten ikkunan sai jättää hyttysten puutteen vuoksi auki vaikka koko yöksi, huoneet olivat pieniä mutta siistejä, huoneiden välisestä äänieristyksestä ei ollut tietoakaan, pesu- sekä vastaavat fasiliteetit olivat kunnossa ja muu majoittunut porukka normaalin huomaavaista ja kohteliasta. Iltapalaa ei ollut saatavilla.

Illalla piti poiketa hostellin respasta suositeltuun ravintolaan iltapalalle, joka oli valitettavasti vain seisova pöytä hintaan 390 NOK. No eipä siihen aikaan enää muukaan auttanut kuin tarttua tarjoukseen. Ruuan laatu ja valikoima olivat hyvin kohdillaan, joten loman aloittajana ensimmäisen hieman pidemmän ajorupeaman päälle se kävi kyllä. Eikä sinne samaan aikaan pölähtäneistä kymmenistä japanilaisista turisteistakaan "haittaa" ollut, tunsipahan itsensä ainakin hetken ajan muihin verrattuna pitkäksi ;-)

Sadetta ei ollut tarjolla missään vaiheessa, tosin ei se aina kovin kaukanakaan ollut.

Alkuun    Matkat-sivu    Ensimmäinen sivu    Edellinen sivu    Seuraava sivu    Viimeinen sivu