madewithNvu80x15clear.png                                                                                                                                             19/19
                                                                                                                                      
Matkat-sivu    Ensimmäinen sivu    Edellinen sivu

Matkakertomus elokuu 2007 (Norja, Skotlanti (Orkney, Hebridit), Irlanti ja Englanti)

Päivä 18, - Imatra (21.8.2007)

400 km.

Reitti AutoRoute-muodossa.

Kotona 02.30. Matkalla oli parhaimmillaan enää + 10 astetta lämmintä, joten henkilökohtainen hammaskalusto pyrki jo hieman kolisemaan kotiovella.

Loppusanat

Kaksi läpimärkää ja kaksi lähes helteistä ajopäivää, loput siltä ja väliltä - ei ollenkaan paha rasti. Oletusarvoisesti Britteinsaarilla olisi pitänyt sataa huomattavasti enemmän mikäli oli luottaminen muutamaa viikkoa aikaisemmin nähtyihin uutisfilmeihin ja siellä aiemmin kesällä käyneiden kertomuksiin.

Monta sellaista paikkaa tuli ajettua läpi jonne ei perheen kanssa olisi tullut lähdettyä aikataulu-, mielenkiinto-, kustannus- tai muista syistä.

Yksin ajaminen oli pitkästä aikaa alussa hieman "orpoa" mutta parin päivän kuluessa tilanne normalisoitui. Kun on liikkeellä aivan keskenänsä niin Ex Tempore -tyyppinen vaeltelu on erittäin mukavaa, vaikka voikin välillä kostautua erilaisina (pikku)hankaluuksina kuten esimerkiksi majoitusten löytymisen muodossa.

Ajettujen kilometrin määrä noin 7100 km oli aivan sopiva yksin ajettavaksi mutta liikaa perheelle (ellei sitten kyseessä olisi samanlainen tilanne kuin Calaisin lautalla, jossa nelihenkinen englantilaisperhe oli liikkeellä kukin omalla moottoripyörällään).

Huonommalla kelillä tuon pisimmän Rp-ajopäivän loppupätkän ajaminen olisi vaatinut paljon enemmän ajoaikaa, nyt siihen riitti kaikkine pakollisine ja ylimääräisine taukoineenkin noin 17,5 tuntia (Dunkerquesta Tukholmaan). Loppumatkan RP-ajo onnistuisi periaatteessa perheenkin kanssa, mutta olisiko siinä mitään järkeä vaikkapa lasten kannalta onkin kokonaan toinen juttu.

Automaattinen ketjunrasvausjärjestelmä (CLS-200u v2 + Scottoiler Dual Head Injector) jättivät reissun kuluessa tällaiset jäljet pyörän takaosaan eri pinnoille. Ei ollenkaan pahan näköistä saati vaikeasti puhdistettavaa jälkeä verrattuna aiemmin käyttämiini spray-ketjuöljyihin ja -vahoihin:

2007-7100-km-ajettu-CLS-ja-Scottoiler-Dual-Head-ketjunrasvaaja.jpg

Kuten öljynlevitysputken ja takarattaan hankauskohdan kiillosta näkyy, on uloin öljynlevitysputki pudonnut pois vasta viimeisten kilometrien aikana. Siitä ei kuitenkaan ole haittaa sillä sisempi putki jatkaa edelleen öljyn levittämistä takarattaan pinnan kautta ketjun sisemmälle puolelle ja ulomman putken runko pudottelee öljytippoja suoraan ketjun suuntaan(kin). Putki ei saisi hangata rattaaseen jolloin se pysyy hyvin paikoillaan.

Kielikylpynä tällainen reissu on erinomainen, matkan varrella ei kännykkää lukuunottamatta kuulunut ainoatakaan suomenkielistä sanaa muilta liikkujilta niin kauan kun pysytteli yli sadan kilometrin etäisyydellä Tukholman länsipuolella. Sanakirja (Englanti-Suomi-Englanti) oli mukana mutta onneksi sitä ei tarvinnut kertaakaan avata, vaikka sanomalehteä lukiessaan pari kertaa lähellä olikin.

Huhtikuun lopulla leikattu olkapää kesti reissun kuormitukset ilman mitään sen kummempia sivuvaikutuksia tai ongelmia. Lappeenrannassa E-KS:n päiväkirurgiassa erikoislääkäri V-M Pitkon tekemän tähystysleikkauksen jälki oli todella ensiluokkaista ja paraneminen Honkaharjun sairaalan fysioterapeutin monipuolisen jumppaohjeistuksen jälkeen riittävän pitkällä reissuun lähtiessä. Eipä huonokuntoisella olkapäällä olisi uskaltanut enää liikkeelle lähteäkään, tosin pyörän kaaduttua olisin edelleen ollut pulassa yksikseni vaikka sivulaukkujen ansiosta pyörä ei täysin kyljelleen välttämättä olisi päässytkään. Ensi kesänä nosto ei ole enää ongelma sopivan tiiviin punttisalikauden jälkeen.

Ihmiset olivat mukavia joka puolella joskin syystä tai toisesta juuri Skotlannissa tunsi olevansa parhaiten kotonaan. Ehkä sikäläisten määrä noin 5,1 miljoonaa ja myönteinen elämänasenne vaikuttavat, vaikeata sanoa.

Yhteyttä kotiin oli hyvä pitää yllä päivittäisillä tekstiviesteillä, muutamilla soitoilla ja ajoittain vähän sähköpostillakin, postikortteja unohtamatta.

Reissun jälkeen kaikki arvot olivat Omron M7-verenpainemittarin mukaan suorastaan erinomaisen hyvin kohdillaan. Oletan että pyörän moottorillekin tuo oli varsin avartava kokemus eli koneessa olevan karstan määrän luulisi olevan aika minimissään tällä hetkellä ;-)

Kommentit 13. ja 14.9.07: Suurin osa luottokortti- ja muista laskuista on valitettavasti jo saapunut mutta jotain pienempää saa vielä odottaa. Loppusumma jäänee jonnekin 120 - 150 euron päiväkohtaisiin kustannuksiin, oletan.

Mahdollisia kommentteja voi lähettää sähköpostitse osoitteeseen oh5xb ät luukku piste com.

Parhaat maisemat löytyivät Norjasta B7-tien varrelta, Skotlannista Orkneylta ja pohjoisen kautta kiertävän turistitien sekä Isle of Skyen maisemista, Irlannista Bushmillsin ympäristöstä sekä maaseudulta läheltä Stonehengea. Norjasta jäi sen verran hyvä kuva että sinnekin täytyy mennä toistamiseen.

Imatralla 30.8.2007, Kari

Alkuun     Matkat-sivu    Ensimmäinen sivu    Edellinen sivu