madewithNvu80x15clear.png                                                                                                                                             17/19
                                                                                                                                      
Matkat-sivu    Ensimmäinen sivu    Edellinen sivu    Seuraava sivu    Viimeinen sivu

Matkakertomus elokuu 2007 (Norja, Skotlanti (Orkney, Hebridit), Irlanti ja Englanti)

Päivä 16, Cheshunt - Dover - Calais (19.8.2007)

180 km.

Reitti AutoRoute-muodossa.

Oli aivan liian kuuma nukkua kunnolla joten olisi kenties ollut viisaampaa ajaa jo eilen lähemmäksi Doveria. Lämmöstä johtuen heräsin jo ennen aamukuutta; ei muuta kuin pikaiset aamutoimet, vähin äänin tavarat kasaan, ajovarusteet päälle, kaikesta varomisesta huolimatta heränneiden huonekavereiden kättely sekä hyvän syksyn toivotukset. Polkupyörämies meni hieman mietteliääksi kuultuaan mahdollisista tulevan vuorokauden ajokilometreistä (aamulla Tukholmassa).. Keli oli tihkusateinen joten en vaivannut heitä RP:n lähtötodistajuudella (katso alempaa).

Tien päälle pääsin puolisen tuntia heräämisen jälkeen jättämällä hintaan kuuluneen aamiaisen väliin. Aamiainen katettiin tarjolle 07.30 mutta olin silloin jo menossa vajaan sadan kilometrin päässä rannikon suuntaan. Turvamiehen paikalla ollessa avainten palautus ja kulku ulko-ovesta sekä alueen portista onnistuivat ongelmitta. Liittymä J25 tien A10 ja M25-moottoritien risteyksessä oli remontissa, jonka vuoksi ajo alkoi pitkähköllä tulosuunnan kierroksella J24:n (A1(M)/M25) kautta.

Reitti Englannissa: Cheshunt - A10 - M25 - M20 - (Brands Hatch -moottoriradan ohitus) - A20 - Folkenstone - Dover.

Aurinkoa, sivutuulta, vesisadetta ja loppuvaiheessa sumuakin oli tarjolla riittävästi, esimerkiksi Doverin kallioita ei näkynyt paksun sumun seasta juuri lainkaan. Suurin osa autoilijoista sentään käytti ajovalojaan mutta sekaan sopi niitäkin, joille ajovaloista ei ollut mitään käytännön hyötyä. Sellaisten lähestyjien seuraaminen märän visiirin läpi sumun keskellä kostuneista peileistä oli varsin mielenkiintoista hommaa.

Dover - Calais, hinta 60 puntaa, liput ostettu lipputoimistosta (GE) vaikka ne olisi voinut hankkia lähempänä laivaa olevista kopeistakin (GE).  Laivan lähtöaika oli klo 09.30. Tiukalle meni, liikaa aikaa ei ollut edes sen vertaa että olisi ehtinyt ostaa paikallisesta AA:n toimistosta Michelinin uusimman keskieuroopan kartan (51 07.508 N, 1 19.915 E), joille olisi ollut käyttöä muutaman tunnin päästä lähintä bensa-asemaa hakiessa.

Pyöräporukka ohjattiin muutamaksi minuutiksi ennen laivaan nousua laiturille omalle kaistalleen, muistaakseni # 187 (GE). Melkoisen iso kokonaisuus tuo Doverin satama-alue on, mutta sen sisällä liikkuminen sujui kunnollisten ajoratamaalausten ja muiden kaistamerkintöjen avulla hyvin näppärästi. Edellisestä läpiajokerrasta olikin kulunut aikaa jo viisitoista vuotta.

Alkuun

Laiva oli kaikin puolin normaali. Jos maksoit euroilla niin mahdollinen vaihtoraha tuli puntina. Euro-kolikoillakin pystyi maksamaan, mutta vaihtokurssi olikin sitten ties mitä. Punta - Euro -muunnos ei onnistunut tavallisissa myyntipisteissä mutta laivan Infossa se olisi varmaan onnistunutkin.

Junavaihtoehto esimerkiksi Folkestonesta meren ali Calaisiin ei ollut ainakaan tälle keikalle sopiva matkustustapa muun muassa hintansa ja aikataulunsa vuoksi. Joku reissussa vastaan tulleista henkilöistä oli kokeillut sitäkin eikä pitänyt vaihtoehtoa mitenkään poikkeuksellisena muuten kuin vaivattomuudensa vuoksi - nousu Lontoosta junaan, välillä hetki rajoitettua näköalaa ja eipä aikaakaan kun alla on manner-eurooppa.

Reitti mantereella: Calais - E15 - A16 - Dunkerque - E40 - E17 - E313 - E34 - A67 - Eindhoven - 40 - Duissburg -  Essen - Dortmund - 43 - 1 - Bremen - 1 - Hampuri - 1 - 207 - Puttgarden - Rödby - E47 - E20 - Kastrup - Iso-Beltin silta - Malmö - E6 - Helsingbor - E4 - Tukholma.

Matka jatkui Calaisista (50 57.953 N, 1 51.277 E) (GE) eteenpäin enää pelkkänä siirtoajona ilman mitään muuta päämäärää kuin olla seuraavana aamuna Tukholmassa laivasatamassa siten, että hyvällä tuurilla olisi mahdollista ehtiä ja saada vaihdetuksi liput Suomeen aiemmin lähtevään laivaan. "Ellei onnistu niin sitten ajo jatkuu yhtä soittoa Grisslehamnin ja lautan kautta Ahvenanmaalle, jossa pidempi lepotauko".

Oppi 3: Tankattuani Belgiassa aivan normaalisti alkoi tiskin takana aseman sisäpuolella oleva nainen huutelemaan jotain heti aseman ovesta astuttuani. Koska korvissani oli korvatulpat ei hänen sanoistaan saanut riittävästi selvää, ennen kuin muutaman metrin päässä maksujonossa - hän halusi minun riisuvan kypäräni heti ennen mitään muita toimenpiteitä. Kysyin tietysti ensimmäiseksi että mistäs nyt on kyse, "pyynnön" takana oli kuulema "yleinen turvallisuus". Otettuani kypärämyssynkin pois ja todettuani ettei tällaista olekaan ihan heti vaadittu missään (pankkeja lukuunottamatta), alkoi nainen selittämään että Belgian eteläosissa ei pidä mennä huoltoasemallekaan moottoripyöräilijän kypärä päässä (riippumatta siitä että olit juuri tankannut ja että kädessäsi on avoin lompakko)..

Iron Butt eli RP eli RautaPerse: Calaisissa oli mahdollista tehdä päätös "Rautaperse" -ajon aloittamisesta (SS1000 eli yli tuhat mailia ajoa 24-tunnissa). Lisää tietoa aiheesta löytyy osoitteesta http://www.ibafinland.fi/index.php. Ajo sinänsä on pala kakkua hyvällä kelillä jos valmistelut on tehty hyvin (kartat, reitit, varareitit, rytmitys,..) ja lepoa on riittävästi alla. Vaikein ajoajankohta ajolle lienee syksyllä sateessa ja pilkkopimeän hetken jatkuessa huomattavasti alkukesää kauemmin (siltä se ainakin tuntui Ruotsissa E4:lla joskus aamuyön kuluessa).

Kommentti 6.9.2007
: Ajo näkyy menneen hyväksytysti läpi joten liitteessä on siihen liittyvä, hyvin lyhyt ajokertomus
reitteineen. Työkaverilta vastaava testiajo hylättiin sen vuoksi, että he, kaksi motoristia vaimoineen, erehtyivät syystä tai toisesta käyttämään samaa luottokorttia molempien pyörien tankkauksiin eli kyseessä ei ilmeisesti ollut "pyöräkuntakohtainen yksilösuoritus" tms. Kuten Irma totesi "Jos hän olisi ollut mukana omalla pyörällään, niin hyvin suurella todennäköisyydellä meille olisi käynyt täsmälleen samalla tavalla". Kenties.

Saddle Sore 1000 mailia

Alkuun     Matkat-sivu    Ensimmäinen sivu    Edellinen sivu    Seuraava sivu    Viimeinen sivu