madewithNvu80x15clear.png                                                                                                                                             15/19
                                                                                                                                      
Matkat-sivu    Ensimmäinen sivu    Edellinen sivu    Seuraava sivu    Viimeinen sivu

Matkakertomus elokuu 2007 (Norja, Skotlanti (Orkney, Hebridit), Irlanti ja Englanti)

Päivä 14, Wexford - Rosslare - Fishguard - Stonehenge - Cheshunt (17.8.2007)

522 km.

Reitti AutoRoute-muodossa.

Aamu oli pilvinen mutta kuiva, ei edes tuullut pahemmin. Aamupala valmistui jälleen omatoimisesti keittiössä heti kuuden jälkeen ja sitten olikin aika siirtyä nopeasti ulos kiinnittämään tavarat paikoilleen sivulaukkuihin. Vielä avaimen palautus vastaanottoon ja pyörä työntäen alamäkeen kauempana tapahtuvaa lämmityskäyttöä varten.

2007-Laivaliput-Stena-Rosslare.jpg

Matka jatkui nopealla lautalla Rosslaresta (52 15.351 N, 6 20.144 W) (GE) Fishguardiin (52 00.565 N, 4 59.182 W) (GE) kello 08.00 ja maksoi 73 € Stena Lynx III -katamaraanissa (sinänsä mielenkiintoinen hintaero; Irlantiin mennessä oli alla hidas mutta kalliimpi laiva ja paluumatkalla nopea mutta halvempi katamaraani). 

Katamaraanissa oli toimiva pyörän kiinnitystapa jolla estettiin sivuseisontatuen pultin liikakuormitus sekä mahdollinen pyörän keikahtaminen oikealle kyljelleen satulan yli menevän toisen hihnan mahdollisesti päästyä liikkumaan. Yksi liina meni normaalisti suoraan satulan yli ja toinen vasemmalle puolelle sivuseisontatuen alapäähän estämään sen kiinnityspultin katkeaminen tai kiinnityslappujen repeäminen (kuvassa näkyvä räikkä kiristää sen):

Pyörän sidonta kahdella sidontaliinalla

Merellä oli sen verran aaltoja että nukutti hyvin sen vajaan parituntisen, mitä siihen ylitykseen taisi kulua. Kun valitsi istumapaikkansa katamaraanin takaosan salista sopivasti ison ilmastointiventtiilin alta, niin horisontin näkymättömyyteen ja laivan keinumiseen yhdistetty hengistysilman tunkkaisuus eli hetken päästä iskevä huono olo ei päässyt vaivaamaan. Alus oli aika täynnä, ilmeisesti useampi luokallinen koululaisia vaihtoi saarelta toiselle.

Reitti Englannissa: Fishguard - A40 - A48 - M4 - (Cardiff) - M4 - M48 - Beachley - Aust - M4 - A46 - Bath - A363 - Thowbridge - A350 - A36 - A360 - Stonehenge - A303 - Andover - M3 - M25 pohjoiseen - A10 pohjoiseen - Cheshunt.

Alkuun

Fishguard - Stonehenge väli oli normaalia, loppupuolella moottoritievoittoista "sujuvaa paikasta toiseen siirtymistä" muuten, mutta loppupäässä pääsi onneksi siirtymään moottoritieltä takaisin kolmi- ja nelinumeroisille pikkuteille, ennen päivän pääkohteen avautumista silmien eteen. Moottoritiellä oli vain pari isoa siltaa (esimerkiksi 51 36.523 N, 2 38.224 W) mielenkiintoa kohottamassa, muutoin siellä ei ollut paljoakaan katsottavaa saati kehuttavaa. Mitä nyt pari isoa ja kalliin näköistä neljä- tai kuusipyöräistä matkailuautoa hinasi hyvin lähellä perässään vetokoukkuun kiinnitettyä pikkuautoa eli "kauppakassia" jonkun putkirakenteisen kolmiosysteemin avulla. Ajonopeudet moottoritien oikeanpuoleisella kaistalla näyttivät gps:n mukaan olevan usein jossain 140 - 150 km/h yläpuolella.

VAROITUS: Tulipa mieleen erään hyvin tutun motoristin kokemukset sikäläisellä moottoritiellä olevan, yhtenäisellä valkoisella viivalla erotetun viranomaiskaistan käytöstä muuhun kuin esimerkiksi jonkun vian takia pysähtymiseen. Mikäli paikallinen motoristi käyttää sitä normaaliin ajoon niin hänen moottoripyöränsä takavarikoidaan poliisien toimesta välittömästi, mikäli turisti tekee tietämättömyyttään saman virheen yhden kerran niin siitä voi selvitä vakavalla varoituksella. Seuraavalla kerralla pyörä lähtee alta. Samanlaista "nuivaa suhtautumista" tulee vastaan yleisemminkin, ei siis kannata kokeilla ainakaan jonojen suurimittaisempaa ohitusta niiden kautta muillakaan vastaan tulevilla moottoriteillä..

Tämä kuva on otettu A350:n varrelta Westburyn läheltä:

2007-Englanti-maisemointia.jpg

Tuo hevosen kuva on muuten ollut paikoillaan jo melkoisen pitkään (GE)..

Kuuluisan Stonehengen kivikehän (GE) vieressä olevan verkkoaidan ulkopuolella kului hetkinen. Kivikehä on halkaisijaltaan varsin pieni mutta itse kivet sen verran suuria, että niitä on aseteltu jonkin aikaa paikoilleen ennen kuin homma on saatu valmiiksi. Se ei ollut ollenkaan huono käyntikohde varsinkin kun paikalla oli ihmisiä rakennelman mittakaavaa havainnollistamassa (kuten alla olevassa kuvassa näkyy). Kevätpäiväntasauksen aikana sinne ilmeisesti pääsee sisälle saakka seuraamaan mistä välistä aurinko nousee, nyt kivikehän ympärillä oli naru jota ei saanut ylittää.

Alkuun

Alla näkyvä kuva on otettu länsipuolella olleen korkeamman kohdan päälle vieneeltä ajotieltä, maisema ei siis ole aivan tasaista. Seuraavassa kuvassa kohde näkyy vähän lähempää, noin 100 astetta tästä kuvakulmasta vasempaan:

Stonehenge

Ympärillä laiduntavat lammaslaumat pitivät osaltaan huolta siitä, että maisema pysyi sopivan avoimena.

Matka jatkui Irman nettivarauspalvelun avulla Lontoon yläpuolelle A10- ja M25-risteyksen pohjoispuolelle, vaihtoehtoisena reittinä olisi ollut Southampton ja rannikoreitti Calaisiin sekä seuraavana päivänä edelleen Luxemburgiin päin. Kello 17:00 aikoihin Lontoon isolla kehätiellä M25:lla oli melkoiset jonot, jotka seisoivat parhaimmillaan viiden kaistan leveydeltä. Onnekseni älysin siirtyä ajamaan paikallisten mallin mukaan äärimmäisenä oikealla olevan ja sitä edellisen jonon väliin jäävään, reilun metrin levyiseen "peili-"käytävään, joka veti yllättävän hyvin kiitos asiallisten autoilijoiden. Mutta varovainen piti olla kahden sivulaukun kanssa ja antaa takaa saavuttaneille motoristeille tai jonossa edellisiä harvemmin paikkaa vaihtaville autoilijoillekin hövelisti tilaa, heidän parempi paikalliskokemuksensa vaikutti jonon ajotyyliin ja -nopeuksiin sielläkin.

Hostel YHA Lee Valley **** (GE) sijaitsi Cheshuntissa Windmill Lane:n päässä, junaradan takana, hinta 46 £ / 2 yötä (51 42.240 N, 0 01.346 W).

Neljän hengen dorm # 105, hyvä mutta turhan kuuma jonkun ihmeellisen uuden maalämpösysteemin vuoksi, jonka sisätermostaattia ei saanut säädettyä yhtään alemmaksi (24,5 astetta (C) sisällä ja ohjeen mukaisesti ikkunat avataan sisälämmön alentamiseksi halutulle tasolle, jotta lämpötila-asetuksen muutos ei vaikuta alueen muiden rakennusten vastaaviin säätöihin). Energia on vissiin ilmaista, niinpä kämppiä kannattaa lämmittää turhaan ja ohjata liika lämpö suoraan ulos? 

Pyykit piti pistää koneeseen toisen kerran reissun aikana (tarvittiin punnan kolikko sekä punnan arvoinen rahake kuivausrumpua varten respasta) ja sitten syömään. Paitsi että ruoka olikin jo loppunut hostellin ravintolasta eli vastaanoton jääkaapista piti hankkia korvikeostoksena 2 x Old Peculier -olutta (hinta yhteensä 5 £) iltaruuaksi + sivulaukusta kiinteämpää sapuskaa (norjalaista näkkäriä, tanskalaista suolamakkaraa, hedelmiä ja muuta vastaavaa) kyytipojaksi.

Respan seinällä oli lappu jossa pyydettiin vierailta etteivät he toisi omia alkoholijuomia mukanaan, koska hostellin anniskeluoikeus oli sellainen että se salli vain respan myymät juomat. Epäilemättä, tarjolla olleiden tuotteiden hyvät jälleenmyyntihinnat olivat vain sattumaa.. Useimmissa hostelleissa oli sallittua nauttia ruuan kanssa viiniä ja muutama olut muulloinkin, mutta terävämpien kanssa linja oli tiukempi, olihan siellä kaikenikäisiä henkilöitä paikalla.

Yöllä pimeässä kämpässä liikkuessaan on parempi pitää ilmansuunnat visusti mielessään, jotta ei huomaa yllättäen olevansa vessan oven sijasta huoneen ulko-oven väärällä puolella. Jos jollekin onnettomalle niin kuitenkin sattuisi käymään, voisi 24-h respasta tai turvamiehiltä löytyä apu siihenkin pulmaan..

Iltakuva viimeiseltä mökiltä rautaritilöin vahvistetun hiekkatien päästä kauimmaisena olevan respan suuntaan, kuvassa ei näy mökit täyttäneitä englantilaisia nuoria:

2007-Englanti-Lee-Valley-yöllä.jpg

Alkuun     Matkat-sivu    Ensimmäinen sivu    Edellinen sivu    Seuraava sivu    Viimeinen sivu