madewithNvu80x15clear.png                                                                                                                                              1/19
                                                                                                                                      
Matkat-sivu    Seuraava sivu    Viimeinen sivu    Viimeisimmät muutokset: 19.5.2008.

Matkakertomus elokuu 2007 (Norja, Skotlanti (Orkney, Hebridit), Irlanti ja Englanti)

Tämä matkakertomus on rakennettu siten että alussa on yleinen osuus, sitten seuraavat ajopäivät toisiaan ja viimeisinä tulevat loppusanat, kaikki omina sivukokonaisuuksinaan. Sivulta toiselle pääsee jokaisen sivun ylä- tai alareunan linkkien avulla, sivun sisällä takaisin alkuun pääsee vasemman reunan Alkuun-linkeillä. Vasemmanpuoleisin linkki vie Lauran Matkat-pääsivulle.
Vaihtoehtona on myös hakemiston ja kaikki sivut sisältävä täysi versio

Yleistä

Matkan ajankohta oli 4. - 21.8.2007.

Tarkoituksena oli ajella tänä syksynä pelkästään oma reissu alueelle, jonne ei aiemmin ole koko perheen voimin ollut mahdollisuutta tai mielenkiintoa lähteä. Etenkin liian monet laivat ja lautat yhden reissun aikana eivät ole perheenjäsenteni suosiossa, samoin ajo- ja lepopäivien rytmitys oli yksin liikuttaessa täysin erilainen normaaliin perhematkailuun verrattuna.

Alkuun

Kokonaisajomatka

Noin 7 100 kilometriä.

Alkuun

Matkareitti

Suomi - Ruotsi - Norja - Skotlanti - Irlanti - Englanti - Ranska - Belgia - Hollanti - Saksa - Tanska - Ruotsi - Suomi.

Selvitin etukäteen kotona missä kaikkialla voisi ja kiinnostaisi käydä, mutta mitään tarkempaa suunnitelmaa en lyönyt lukkoon. Tulevien päivien ajoreitti ja muu ohjelma riippui siten siitä miltä aamulla tuntui, oli lähistöllä nähtävissä, ulkona näytti ja millaista säätä luvattiin sekä mistä kaikkialta löytyisi majoitusta seuraavaksi yöksi. Mikäli pyörän olisi saanut Norrönaan paluumatkaksi, niin hyvin suurella todennäköisyydellä reissun pääkohteena olisi ollut Islanti.

Alkuun

Majoitukset

Majoitukset (yhteensä noin 500 €) hoituivat joko kotoa netistä Irman toimenpitein, edellisen hostellin edustajien varaamana seuraavaksi yöksi, suoraan puhelimitse tai paikan päältä etsien.

- 04.08.    Laiva: SeaWind, Tallink-Silja, Turku - Tukholma
- 05.08.    Hostelli [30 €]Geilo Vandrerhem, Oen Turistsenter AS (Norja) *
- 06.08.    Leirintäalue [65 €]Bergen Camping Park AS 
- 07.08.    Laiva: Norröna, Smyril Line. Ei majoitusta, tien päällä liikkeellä aamuyön
- 08.08.    Hotelli [107 €]The Park Hotel B&B (Skotlanti)
- 09.08.    Hostelli [18 €]Hostel Achmelvich *
- 10.08.    Hostelli [21€]Uig Hostel (Isle of Skye, Sisä-Hebridit) *
- 11.08.    Hostelli [21€]Uig Hostel 
- 12.08.    Hotelli [77 €]Lochboisdale Hotel (South Uist, Ulko-Hebridit) 
- 13.08.    Hostelli [24 €]Hostel Loch Lomond, Auchendennan, Dumbartonshire *
- 14.08.    Hostelli [23 €]Hostel Bushmills, Bushmills (Irlanti) *
- 15.08.    Hostelli [23 €]Hostel Bushmills, Bushmills
- 16.08.    Hostelli [23 €]Hostel Kirwan House, Wexford
- 17.08.    Hostelli [35 €]Hostel YHA Lee Valley, Cheshunt (Englanti) *
- 18.08.    Hostelli [35 €]Hostel YHA Lee Valley, Cheshunt 
- 19.08.    Ei majoitusta, tien päällä liikkeellä koko yön
- 20.08.    Laiva: Silja Europa, Tallink-Silja, Tukholma - Turku
- 21.08.    (Tien päällä kello 02.30 saakka) - Imatra

- SRM = Suomen Retkeilymajajärjestö ry
- B&B = Bed and Breakfast
- Leirintäalue = mokki
- HI = Hostellin International -ketju *

Hostellin hinta esimerkiksi Hostelling International -ketjun jäsenkortilla oli korkeintaan neljännes hotellihuoneen hintaan verrattuna, tarvittavan jäsenkortin saa esimerkiksi SRM:n kautta vuodeksi vajaalla parilla kympillä. Hostellien ominaisuuksina voi mainita esimerkiksi hieman harvinaisempien yksityis- ja perhehuoneiden lisäksi yleensä aina tarjolla olevat, molemmille sukupuolille erikseen tarkoitetut majoitushuoneet (Dorm), joihin sijoitetuissa kerrossängyissä majoittuvien henkilöiden lukumäärä voi olla mitä tahansa esimerkiksi kahden tai kahdenkymmenen väliltä. Keittiö-, pesu- ja oleskelutilat ovat yhteisiä, varustus ja palvelut vaihtelevat eri paikoissa, sijaintipaikat voivat olla melkein missä tahansa kulkureittien varsilla, monenlaiset keskustelut ja muu kanssakäynti muiden majoittujien kanssa onnistuu aina ja useimmiten hostellien hinnatkin ovat olleet kukkarolle hyvin sopivia.

Alkuun

Pyörä

Suzuki GSF1200/S (2003), ennen matkaa ajettu noin 42 000 km.

Matkaa edeltäneet huoltotoimenpiteet:

- ohjaustangon nosto 15 millimetriä
- moottoriöljyn ja suodattimen vaihto
- kytkin- ja jarrunesteiden sekä jarrupalojen vaihto
- renkaiden vaihto (Pilot Road 2 eteen ja Pilot Road taakse)
- jousituksen ja pulttien kiristystä, pesua ja vahausta sekä muita vastaavia asioita

Alkuun

Kyyditettävät

Kuljettaja, ei muita.

Alkuun

Matkatavarat

Tankki-, perä- ja kaksi sivulaukkua. Vaa'an mukaan tankkilaukku painoi kaksitoista ja sivulaukut noin kuudesta kahdeksaan kiloon per laukku reissun jälkeen mitattuina.

Yksi sivu-/sisälaukku oli pakattu siten että siinä oli kaikki päivittäin tarvittavat varusteet vaikka laivaa, hostellihuonetta tai ulkoilua varten, toisessa oli suurempi puhtaiden ja likaisten vaatteiden sekä papereiden varasto ja kolmannessa eli perälaukussa oli karttoja, kamera, lompakko, puukko, purkkiruuat, pikkupurtavaa, minimikokoon pakattavissa oleva makuupussi, pieni Trangia kaasutarvikkeineen, kevyet ruokailuvälineet, esitteitä, lehtiä, pyykinpesuaineet, hyttysmyrkyt ja muuta kevyempää pikkusälää. Painavimpia tavaroita oli sijoitettu myös sivulaukkujen alaosiin pyörän painopisteen laskemiseksi.

Erityisesti vaatetavaraa olisi alusvaatteita lukuunottamatta voinut suhteellisen viileiden kelien vuoksi olla mukana melkein puolet vähemmän (puhdasta vaatetta oli neljäksi päiväksi). 

Alkuun

Lukitukset

Lukot ja paksu ketju olivat samoja kuin aiemminkin. Irman jarrulevylukko ei ollut mukana.

Alkuun

Ajovarusteet

Ennallaan muuten, paitsi:

- Nahkaiset ajohanskat mallia Richa ovat kuuleman mukaan voittaneet jonkin mp-lehden testinkin kuluneen vuoden aikana. Pitkästä aikaa löytyikin sellaiset ajohanskat, jotka sopivat käsiin erinomaisesti ja pitävät vettä luvatulla tavalla. Omiin käsiin muotoutuminen vei aikaa muutaman päivän. Kuumalla ilmalla ne saattavat olla hieman liian kuumat ainakin minun käsiini.

- Nahkainen kauluri oli uusi tuttavuus, jonka arvon huomasi vasta kelin huononnuttua tai viilennyttyä riittävästi. Normaalisti sitä ei tullut pidetyksi kaulassa mutta silloin kun kauluria tarvitsi, se täytti tehtävänsä erinomaisesti. Pään kääntelyn helppouteen sillä on tietysti heikentävää vaikutusta.

Alkuun

Laiva- ja lauttamatkat

Meno- ja paluumatka Turusta Tukholmaan sekä menomatka Bergenistä Scrabsteriin oli tilattu ja maksettu etukäteen, muita varauksia ei ollut. Ajankohta huomioiden missään laivassa ei silti ollut liian tiukkaa ainakaan kaksipyöräisen kuljettajan näkökulmasta. Laivat maksoivat yhteensä noin 850 €.

Smyril Linen ja Tallink-Siljan varaukset käytännössä. Tilasin Bergen - Scrabster -matkaliput suoraan kyseisestä puhelinnumerosta ja liput olivat kirjekuoressa odottamassa Bergenin sataman Check In:n vasemmanpuoleisessa kopissa.

Laivayhtiöt, hinnat ja reitit:

Tallink-Silja, SW 69 € meno + SE 117 € paluu, Turku - Tukholma - Turku
Tide Sjo AS, 6 €, Brimmes - Bruravik (vuonon ylitys, Norja)
Smyril Line, 137 €, Bergen (Norja) - Scrabster (Skotlanti)
-
Pentland Ferries, 44 €, Gills Bay (Skotlannin manner) - St Mary´s Hope (Orkney) - Gills Bay
Calmac Ferries ltd, 49 €, Uig (Sisä-Hebridit) - Lochmaddy (Ulko-Hebridit)
Calmac Ferries ltd, 90 €, Lochboisdale (Ulko-Hebridit) - Oban (Skotlanti, manner)
P&O European Ferries, 95 €, Cairnryan (Skotlanti) - Larne (Pohjois-Irlanti)
Stena Line 73 €, Rosslare (Irlanti) - Fishguard (Englanti)
P&O, 89 €, Dover (Englanti) - Calais (Ranska)
Scandlines Deutchland GmbH, 35 €, Puttgarden (Saksa) - Rödbyhavn (Tanska)

- Öresundsbron
, 18 €, Kastrup (Tanska) - Malmö (Ruotsi). Iso-Beltin silta korvasi Helsingör-Helsingborg -lautan.

- SW = Seawind
- SE = Silja Europa
- Calmac = Caledonian MacBrayne

Mikäli Islannin suunta kiinnostaa niin on mahdollista käyttää hyväksi Smyril Line:n Suomen ainoan edustajan (Saga-matkat) palveluksia tai hoitaa koko homma itse puhelimitse (+298 34 5926, Fär-saarten numero, englanniksi). Suoran soiton huono puoli on se, että he eivät toimittaneet mitään esitteitä tai muuta materiaalia postitse/faxilla/emaililla useista pyynnöistä huolimatta, toisaalta muun muassa laivan varaustilanne selvisi heti.

Elokuun alussa 2007 Islantiin olisi päässyt reittiä Bergen (Norja) - Scrabster (Skotlanti) - Thorshavn (Fär-saaret) - Seydisfjour (Islanti) -reittiä esimerkiksi Norrönan B4-hyttipaikalla, mutta paluu takaisin reittiä Seydisfjour - Lerwick (Shetland) - Hanstholm (Tanska) olisi jäänyt riskin varaan, sillä pyörälle ei voitu luvata varmaa paluupaikkaa laivassa. Ajoneuvon omaavia laivaantulijoita oli Islannissa pitkän jonotuslistan verran, noin viikkoa ennen laivan lähtöä Bergeniin soitettuani. On siis oltava AJOISSA liikkeellä jotta molemman suunnan paikat saadaan varmistetuksi. Ehkä jo ensi vuonna, ehkä ei ikinä..

Alkuun

Muuta

- Erilaisista maakohtaisista verkkopalveluista saa etukäteen tilattua vallan mainioita esitteitä haluamistaan kohteista, niinpä tilasin sellaiset Orkneysta, Shetlannista, Hebrideista sekä Irlannista (Irlannista jopa suomenkielisenä). Toimitusaika näytti olevan reilun viikon verran paitsi Calmacin (Caledonian MacBrayne) laivareittiesitteellä, joka saapui kotiin vajaassa kolmessa viikossa.

- Mikäli huonevarausta
Skotlannissa suunniteltaessa kymmenien B&B:n, hotellien ja vastaavien läpikäynti omalla puhelimella ei kiinnosta, niin soitto numeroon 0 845 225 5121 (Irlannissa 180 093 2510 ja muualla +44 150 683 2121) yhdistää www.visitscotland.com:n varauspalveluun, jolla on käytössään alueen majoitustiedot. He ottavat muutaman punnan palvelupalkkion eli luottokortin tiedot pyydetään varauksen yhteydessä, mutta se on halpaa ja tehokasta verrattuna oman puhelimen käyttöön. Sitä en tiedä, voivatko he varata myös kaikkia hostelleja, ainakin Ullapoolin Info kuului kertovan asiakkaalleen ettei se voi lainkaan varata hostellien makuupaikkoja.

- Mukana oli muun muassa kolme Lonely Planetin kirjaa kohdemaista (Iceland, Scotland ja Ireland). Niissä oli melkoinen määrä materiaalia sulateltavaksi eikä niitä, tai muita vastaavia tietolähteitä kannata ottaa ensimmäistä kertaa käteensä vasta matkakohteessa. Perehtyminen etukäteen muutamaan vaihtoehtoiseen kohteeseen myös netissä voi antaa lisäpotkua päätöksenteolle etenkin silloin, kun pitää muuttaa suunnitelmia huonon sään tai jonkun muun syyn vuoksi.

- Karttamateriaali oli lähtiessä vanhaa ja vaihtelevaa, laskin löytäväni paremmin ajantasaisia karttoja matkan varrelta (mielellään Michelin). Turha luulo, niitä löytyy harvoin kaikenlaisten muiden tarjokkaiden seasta. Hallwagin Norway Sud vaikutti sekin varsin kelvolliselta (
1:800 000,
ISBN 978-3-8283-0578-6, hinta 13,90 €). Skotlannissa oli helppo suunnistaa vanhalla repaleisella turistikartalla, johon oli merkitty paljon mielenkiintoisia vierailukohteita. Yksi tuore mukaan tarttunut vastaava oli Collins Touring Map Scotland (5 mailia/tuuma, ISBN 0-00-720637-2, hinta 3,99 £). Se sisältää yli 2000 mielenkiinnon kohdetta eikä ole tavallinen tiekartta väriensä puolestakaan.

- Magellan Gold -gsp:ssa oli päällä turhan tarkat määritykset ajetun matkan tallennustarkkuuden suhteen, joten pisimpien ajopäivien osalta vain reitin loppuosa on tallessa track-lokeina (10 metrin välein noin 2000 viimeistä pistettä, ei aivan sitä mikä oli tarkoitus).

- Kurssit 25.7.2007: 1 GBP = 1,52 EUR. 10 SEK = 1,11 EUR. 10 NOK = 1,29 EUR. 

- Tällä reissulla hyödyllisiksi osoittautuneita laiva-, majoitus- ja muita linkkejä.

(GE) tarkoittaa Google Earth-ohjelman karttapistettä.

- Kännykässä oli onneksi tallessa myös vakuutusyhtiön ulkomaanpalvelun numero (IF:lla se on +358 10514 2485) Thurson lähellä kohdanneen takarenkaan rikkoutumisen vuoksi, niinpä oli helppo tehdä puhelinilmoitus ja kysyä viimeisimmät ohjeet muun muassa taksin käytölle voimassa oleva vakuutus huomioiden.

IF:n ulkomaanpalvelun toiminta oli esimerkillisen sujuvaa sillä 4.9.2007 korvausasia oli käsitelty ja korvauspäätös selvä (palvelujen eli taksin käyttö, rengasta ei kannattanut pistää Kaskoon). Erinomaista palvelua sillä osastolla.

Alkuun

- Kameran paristonkulutus on suuri ja niitä saakin vaihtaa alle sadan kuvan välein. Canon A530 ei kelpuuta edes kahta kunnollista Panasonicin AA-koon NiMH-kennoa muutamaa kuvaa pidemmäksi ajaksi, joten jatkuvaan akunvaihtorumbaan ei jaksanut ryhtyä. Linssin ajo edestakaisin jokaisella käyttökerralla ja ajoittainen salaman käyttö haukkaavat näköjään paljon tehoa, vaikkei ylettömään zoomaukseen sortuisikaan. Vanhempi Canon A70 toimi samoilla akuilla todella hyvin, tosin siihen voi laittaa neljä 1,2 V -kennoa kerralla.

-
Kaikenlaista pientä rikkoutuu aina: tällä reissulla vajaat pari tonnia ajettu takarengas puhkesi vaihtokuntoon, sivulaukkujen kahvaheijastinten kiinnitykset laskivat vettä sisälle, tankkilaukun sadesuojan pystysivun sauma repesi auki, kaksi Scottoilerin kaksipuolisen ketjunrasvaajan (Dual Injector) öljynlevityssuutinta putosi, uunituoreen rahavyön korttipuolen vetoketju hajosi toisena ajopäivänä ja kypärän kanssa pari vuotta käytettyjen Raybanin aurinkolasien toisen puolen orsi katkesi pehmusteen sisältä korvan kohdalta. Rengasongelmille ei voi mitään, sen sijaan monta samoilla välineillä toteutettua reissua vaikuttaa tietysti muihin varusteisiinkin, joka kannattaisi huomioida mielellään jo etukäteen..

- Positiivista kyllä, niin Yokon ajoasu kuin Oxtarin ajosaappaatkin pitävät useiden ajovuosien jälkeen veden ja viiman ulkopuolellaan, eikä Arain Signet ole väljistynyt liikaa (tosin sen päällä olevien ilmaluukkujen läppien "lukoista" jo puolet on lopettanut toimintansa. Myös sen alkuperäinen visiiri on edelleen taipuisa ja halkeilematon eli sikäli täydessä iskussa).

- Muutaman vuoden ikäinen Suzuki toimi ongelmitta koko ajan, tosin reissun jälkeisessä huollossa (48 tkm) selvisi että nokkaketju ja kiristin (ehkä laahainkin) menevät jo nyt vaihtoon. Kiristin lienee jumittunut jossain vaiheessa aihauttaen nokkaketjun epätasaisen venymisen, mikä kuuluu hetken aikaa kylmän koneen käynnistyksen jälkeen. Moottoriöljyä (10W-40) kului puolisen litraa ja CLS:n omaa ketjuöljyä noin 2 -  3 desilitraa. Ketju pysyi koko ajan hieman öljyisenä kunhan sateen jälkeen muisti säätää tiputussäätöä isommalle parinkymmenen seuraavan kilometrin ajaksi. Ketjua ei tarvinnut kiristää kertaakaan, tosin yksi renkaanvaihto taisi hoitaa sen tarpeen.

Polttoaineen kulutus oli 3. - 18. päivä keskimäärin 6,09 l ja 19. - 20. päivä 7,33 l/100 km:

2007-Bandit-kulutus.GIF

Koska tankkia ei aina voitu täyttää täsmälleen samalla tavalla, on arvoissa pientä keskinäistä heittoa. Ilman sivu- ja perälaukkuja kulutus olisi varmasti pienempää (tuulikuorma). Tuo yhdeksän litran piikki kulutuksessa vastaa yhtä tankkausväliä moottoritiellä Hampurin ympäristössä ajonopeuden oltua aika pitkään noin 200 +/- 20 km/h. Se on ainakin parisen litraa vähemmän kuin aiemmalla pyörällä (Suzuki GSX-1100 ESD (-84)) suurinpiirtein samalla matkavarustuksella ja nopeudella ajettuna.

Alkuun    Matkat-sivu    Seuraava sivu    Viimeinen sivu