Document made with Nvu                                                                                                                                              8/25

Ensimmäinen sivu        Seuraava sivu    Viimeinen sivu    Matkat-sivu

Matkakertomus 2006 (Alpit ja Korsika)

Päivä 7. Chamonixista Brianconiin

11.6.2006.

Chamonix Mt Blanc - Briancon, 275 km.

Laura:
Kävimme monissa tunneleissa ja vuoristossa. Maisemat hienoja, paljon lunta. Ajettiin Brianconiin ja käytiin syömässä. Ruoka oli ihan hyvää ja huone ihan ok.
Irma:
Yllättävän rennosti sujui ajaminen, opettelu Chamonixin maisemissa oli tuottanut tulosta. Hienoja teitä, upeita maisemia. Vauhti meillä ei ollut lähelläkään niitä kymmeniä ja kymmeniä pyöriä jotka matkan aikana nähtiin, mutta ainakin minulle vauhti riitti erittäin hyvin (kovempaa en olisi uskaltanut tai kyennyt ajamaan).
Kari:
Ajoimme Mont Blancin maksullisen tunnelin (11.5 km, läpiajo maksoi 20.70 € koko porukalta) läpi sekä uudelleen edellisen päivän reitin numero kolme. Ei kuulunut valituksia keneltäkään, niinpä melkoisen pitkä osa matkasta kuvattiin Lauran toimesta myös svhs-nauhalle.Tarkoitus oli jatkaa Val D'Iseren kautta eteenpäin Col Du l'Iseran:lle, 3354 m, mutta reilut kymmenkunta kilometriä ennen solaa oli kyltissä teksti  Ferme . Pahus, ei ollut kyseessä merkintävihre alempana olleessa vastaavassa kyltissä, jonka luona pari motoristia näkyi pitävän tuumaustaukoa heidät ohittaessamme. Se olikin ainoa kokonaan kiinni oleva sola Brianconin hotellin vastaanoton kaverin mukaan. Ei muuta kuin pyörät ympäri, suunta takaisin alas ja edellisen päivän reitille numero neljä. Päivän aikana vastaan tulleiden kymmenien neulansilmämutkien laskenta päätettiin lopettaa tässä vaiheessa..

Laura viettää taukoa noin 2/3-osan matkan päässä Bourg St.-Mauricen ja edestä vastaan tulevan "Cormet de Roselendin" välissä (allaoleva suurempana): 

2006-Alpit-Suuri-Alppitie-ja-Laura-tauolla.jpg

Paikka oli otollinen molemmista suunnista liikkuvien moottoripyörien ajotyylien seuraamiseen sillä viereiselle ajoradalle on matkaa korkeintaan pari ja alapuoliselle vastaavalle satakunta metriä.

Kun siitäkin oli selvitty (D925) ja kierretty muun muassa Albertsvillen ohi sekä päälle pätkä moottoriteitä (A430 => A43), niin päästiin jälleen nousemaan ylemmäksi.

Alkuun

"Col Du Telegraphe", 1578 m.

Kartalla keltainen tie D902 (7% nousua, Saint-Martin-d'Arc=> Valloire => Le-Monetier-Les-Bains => ja niin edelleen). Maaperän eli kallion laatu on muuttunut lähinnä irtokiveksi ja hiekaksi. No joo, ei huono paikka mutta lisää katsottavaa ja haastetta kaivattaisiin.

Vastaan tulleet pari mp-poliisia painoivat menemään kiitettävää kyytiä sillä sinisissä t-paidoissaan senkun hihat läpättivät paljaiden käsivarsien ympärillä, kun herrat näyttivät meille mutkanvetomallia.

Alkuun

"Col Du Calibier", 2645 m.

Reissun ehdottomasti parasta antia seuraavan päivän ylityksetkin mukaan lukien (11% nousua).

Etenkin viimeiset sadat metrit siinä tunnelin yläpuolella olivat melkoista seutua, kameroiden nauhaa ja muistikorttia kuritettiin oikein antaumuksella (allaoleva suurempana):

2006-Alpit-Col-Du-Calibier-huippu.jpg

Lisää kuvia huipulta sekä tulo- että menosuuntaan vasemmalle ja oikealle.

Kuivalla kelillä helppoa mutta sumussa, liukkaalla, liiallisella kiireellä tai huonoilla renkailla kaatosateessa lähinnä hengenvaarallista ajettavaa maastoa. Yllättävän moni liikkeellä ollut autoilija ja motoristi jätti ylimmän lenkin väliin ja oikaisi suoraan tunnelin kautta.

Alkuun

"Col Du Lautaret", 2058 m.

Sopiva jatko edelliselle, muttei enää mitään uutta tai ihmeellistä (N91). Vesi oli tuhonnut muutaman vanhan tietunnelin ja sillan menomatkan varrella, muuten loppumatka oli pelkkää matalan paikan leireilyä aina Brianconiin saakka. 

Talvisaikaan noissa Brianconin lähimaisemissa riittää vilskettä, ainakin jos on uskomista paikallisten lasketteluyrittäjien mainoksiin ja nähtyihin rinnekarttoihin.

Brianconista keskustaan vievän tien varrelta löytyi pieni hotelli ("Auberge L'Impossible", 43 Avenue De Savoie, 05100 Briancon) noin kilometrin päässä keskustasta, hinta kahdelle kahden hengen huoneelle aamupalalla jäi 138,44 €.Hotellin sijainti: noin 44 astetta 54' 45.87" N, 6 astetta 37' 25.27" E, Google Earthin kartan mukaan.

Pyörät sai hyvin parkkiin suoraan sen vastaanoton eteen ikkunan taakse, tosin vieressä ollut havupuu sylki niiden päälle jotain vesiliukoista moskaa jota sai aamulla pestä hetken pois ennen magneettitankkilaukkujen paikoilleen laittoa. Huoneet, sängyt ja vessa suihkuineen olivat hintaan nähden kohtuulliset, eikä aamupalakaan poikennut normaalista tarjonnasta kumpaankaan suuntaan. Viereisen päätien liikenteen ääni kyllä kuului päätyhuoneessa, mutta ei häirinnyt nukkumistamme. Tytöt saivat nyt valita huoneensa ensin, niinpä he saivat itselleen tuon kuvan keskellä oikealla näkyvän huoneen (parisängyllä) - päätyhuoneessamme olisi molemmille olleet omat sängyt tarjolla, mutta valinta oli jo tehty..

Aamiaishuoneen seinillä näytillä olleet vanhat maataloustarvekalut olivat hyvin paljoin samanlaisia mitä täällä meilläkin aikoinaan käytettiin (petkeleestä ja vastaavista alkaen, pitkiä puusuksia nahkaisine siteineen ja (yhtä) puista suksisauvaa unohtamatta).

Koska kello oli jo paljon eli keittiö kiinni, niin kävelimme keskustaan paikalliseen Cafeteriaan ja nautimme siellä kevyttä iltapalaa tyyliin "jokainen tarjottimille nostettu elintarvike maksaa erikseen" (yhteensä 33.62 € neljältä). Kokki leikkeli grillatusta kinkusta siivuja lautasillemme elehtien samalla suuren maailman tyyliin, lisäten lautaselle haluamamme lisukkeet ja toivotellen vielä Bon Apetit, ikään kuin kyseessä olisi ollut isompikin kulinarismin keidas ja tuote ;-) Matkalla sujuvasti ohittamaamme liikkuvaan pizzeriaan oli jo eksynyt asiakkaita, näköjään toimivan liikkeen saa tehtyä pakettiautonkin peltikuorien sisälle. Paluumatka lievään ylämäkeen kävi hyvästä palan painikkeesta joten iltaohjelman jatkoa ei kauaa tarvinnut miettiä.

Alkuun    Ensimmäinen sivu    Edellinen sivu    Seuraava sivu    Viimeinen sivu    Matkat-sivu