Document made with Nvu                                                                                                                                              7/25

Ensimmäinen sivu        Seuraava sivu    Viimeinen sivu    Matkat-sivu

Matkakertomus 2006 (Alpit ja Korsika)

Päivä 6. Alppisolapäivä

10.6.2006.

Chamonix Mt Blanc - muutama alppisola - Chamonix Mt Blanc, 330 km.

Laura:
Kiersimme päivän kaupungilla. Kävimme monissa pienissä kaupoissa ja torilla. Oli aika lämmin. Illalla odotimme iskää hotellilla, sitten menimme syömään. Söin spagetti bolognaisea ja join litran vettä. Sitten luin kirjaa (Remeksen Ruttokellot) ja menimme nukkumaan.
Irma:
Koko päivä tehtiin ei mitään. Tallattiin kaupunkia ympäriinsä shoppailemassa.
Kari:
Aamupalan jälkeen perheen naisjaosto jäi kylälle kauppakierroksille, joten katsoin parhaaksi kiertää yksikseni läheisiä alppisolia. Päivässä ehtisi helposti ajaa ainakin kolme solaa mikäli sää ja pyörä kestävät kunnossa eikä tiestöillä ole liikaa ruuhkaa saati hitaita liikkujia. Tulisipahan samalla tutkittua matkan jatkoksi kelpaavia maastoja Mt Blancin tunnelin Italianpuoleisella suunnalla.

Aamupala naamaan ja menoksi ilman sivulaukkuja: ensialkuun karttakuvan mukaisesti keula kohti Martignya josta edelleen oikealle alas Aostan suuntaan, jonka jälkeen Mt Blancin tunnelia päin. Ennen tunnelia oli aikaa harkita jatkoa. Kartan keskellä oleva vino punainen viiva on Mt Blancin maksullinen tunneli, joka toimisi paluutienä kelin huonontuessa liikaa.

Tässä ovat reitin ensimmäinen- ja toinen osa gps:n Google Earth-muotoisena track-lokina sekä toinen lisäksi profiilikuvana.

"Dekran" tekemä motoristikartta "Motorrad Reisekarten", "Alpen" (ISBN 3-575-22799-3) oli hyvänä apuna liikuttaessa näissä maisemissa, ainakin niin kauan kun ei liikuta edestakaisin useamman karttasivun saumakohtien välittömässä läheisyydessä. Karttasivu sopii kuin nakutettu tankkilaukun karttaikkunaan ja kestää muovipinnoitettuna myös omia reitti- tai muita merkintöjä, sivujen takaa löytyy tietoja motoristiystävällisistä hotelleista, kansiosta muun muassa monikielinen moposanasto ynnä muuta hyödyllistä. Pitänee ostaa ne seuraavalle tuon suunnan reissulle itselleenkin (Saksan eteläpään vastaava (ISBN 3-575-22798-5) mukaan lukien).

"Col Des Monteux", 1461 m ja "Col De la Forclaz", 1526 m.

Tie # N506 ja 203 (Chamonix => Martigny). Helppoa harjoittelumaastoa, jossa vierähti jokunen tovi svhs- ja digikameroiden kanssa pelehtiessä.

Alkuun

"Col Du Grand St. Bernard", 2469 m.

Tie # 21/E27 (Martigny => Aosta). Odotin liikoja, reitti ei oikein iskenyt muun muassa reitillä liikkuneiden linja- ja muiden raskaampien ajoneuvojen vuoksi, joiden ohittaminen oli kylmiltään huomattavasti helpompaa mutkiltaan osin hiekkaisissa ylä- kuin alamäissä. Huipulla oli useita rakennuksia tien vieressä eikä se ehkä siksi tuntunut niin korkealta tai näyttävältä kuin lopulta oli. 

Maisemissa ei ollut valittamista: tässä on kuvat nousun puolelta alas ja ylös heti kapealle osuudelle siirryttyäni, sekä vähän ylempää takaisin alas- ja edelleen ylöspäin

Lopuksi vielä kuva huipulta hieman eteen päin Italian suuntaan (allaoleva suurempana):

2006-Alpit-Col-Du-Grand-St-Bernard-etelaan.jpg

Kuva alempaa taakse tulosuuntaan, otettuna suurinpiirtein maantietunnelin esiintulokohdasta Italian puolella. 

Hemmetin kovaa alamäkeen liikkuvat polkupyöräilijät muodostivat oman elementtinsä alasmenovaiheen aikana (parhaimmillaan 70-80 km/h, päällä vain shortsit tai pelkkä ihonmyötäinen puku ja pieni kypärä sekä jonkinlaiset ajokengät). Sellainen yhdistelmä ei välttämättä erotu liian hyvin peileistä sinne hiljalleen ilmestyessään..

Lopussa sai maksaa reilu neljä euroa moottoritiemaksua Italian puolella (E25/SS26) päästäkseen Mt Blancin tunnelin lähelle Courmayeriin, eli seuraavan solatien alkuun. Siellä piti lähimmällä bensa-asemalla hoitaa sekä pyörän että kuskin tankkaus ja päättää myös jatkoreitistä.

Alkuun

"Col du Petit St. Bernard", 2188 m.

Tie # 26 (Courmayeur => Bourg St. Maurice). Parasta tähän mennessä kokonaisuus huomioiden. Alussa oli muutaman mutkan pituinen serpentiiniosuus, jonka jälkeen pääsi nopeasti alempana kuvassa näkyvän kylän maastoon. Mutkien kokonaismäärää ei tullut lasketuksi mutta niitä oli aivan riittävästi..

Kuvassa näkyy "La Thuillen" kylä ja kauempana taustalla edellisen huipun maastoa (allaoleva suurempana)

2006-Alpit-La-Thuile-matkalla-Col-Du-Petit-St-Bernardille.jpg

Maisemakuvat suoraan huipulta ja sama toisesta suunnasta, Irma sulavan lumipenkan vieressä sekä ylhäältä Bourg-Saint-Mauriceen päin ennen viimeisimmän serpentiiniosuuden alkua.

Bourg-St.-Mauricen keskustan läpiajon jälkeen seuraavaan solaan vievä tie löytyi helposti, oikealta rinteeseen nousevan tien ruskeita opasteita seuraten ("Route Des Grandes Alpes").  Reitti sopisi hyvin Irmallekin, vaikka lopussa serpentiiniä riittikin noustavaksi ja laskeuduttavaksi yllin kyllin.

Alkuun

"Cormet de Roselend" 1968 m.

Tie # 217/D902 ja D218B (Bourg St. Maurice => Beaufort => Flumet).

 "Route des Grandes Alpes" suurin piirtein oikealla paikallaan löytyy Autoroute-muodossa tästä.

Tämä oli ehdottomasti paras osuus koko päivänä, vaikka edustikin vain murto-osaa kyseisestä vanhasta kulkureitistä. Kaikki tällä reissulla ajamamme alppisolat mukaan lukien tämä oli mielestäni kokonaisuudessaan tuon edellisen kanssa selvää parhaimmistoa. Välillä on hyvinkin kapeata mutta asfaltoitua ränniä mikäli mutkissa vastaan tulee pientä henkilöautoa vähääkään suurempi kulkuneuvo. Maisemien vaihtelevuus ajoreitillä ja sen välittömässä läheisyydessä sekä laatu iskivät ajoittain suorastaan ällikällä ;-)

Maisemaa tien D902 varrelta, tie seurailee aikansa edessä näkyvän laakson pohjaa Bourg St.-Mauricen suuntaan. Seuraavana päivänä samasta paikasta hieman enemmän oikealle otettu kuva löytyy alempaa. Hieman enemmän vasemmalla on kartasta löytyvä paikka nimeltään Les Chapieux.

Hieman eteen päin olevan Lac de Roselend -järvellä oli kymmenittäin pyöriä parkissa erilaisista pinnoista heijastelevien auringonsäteiden, kallioiden muodostamien varjojen sekä ympäristön värisävyjen muodostaman kokonaisuuden ollessa kerrassaan silmää hivelevä. Hieman edempänä alkoi tiukka serpentiiniosuus alaspäin, ranteisiin ja käsivarsiin käyvää jyrkkyyttä riittäisi varsinkin täydellä nyytillä (kuormalla) ajettaessa.

Seuraavalle etapille pääsisi pariakin vaihtoehtoista reittiä pitkin, valitsin tällä kerralla vasemmanpuoleisen eli Beaufortin keskustan kautta vievän vaihtoehdon. Opastus oli samanlainen kuin edellisessä kaupungissa.

"Col Des Saisses", 1633 m.

Loppupäässäkin (tiet 218 => 212) riitti hieman hupia Flumetin ja moottoritien A40 lähimaastossa pyörittäessä, korkeuseroja on sielläkin jonkin verran (kuten ylempänä olleesta profiilikuvasta näkyi). Ja ripeästi liikkuvia paikallisia, jotka ilmestyivät alta aikayksikön takarenkaan lähelle jos vauhtini alkoi hiipumaan mukamas liikaa..

Kolmesataakolmekymmentä kilometriä myöhemmin oli mukava ajaa takaisin Chamonixin majoitukseen, hieman väsyneenä mutta en kyllästyneenä. Aikaa kului melkein kymmenen tuntia. Ei muuta kuin pikaisesti suihkuun ja nälkäisen pesueen kanssa keskustaan ruokailemaan.

Alkuun    Ensimmäinen sivu    Edellinen sivu    Seuraava sivu    Viimeinen sivu    Matkat-sivu