Document made with Nvu                                                                                                                                            25/25

Ensimmäinen sivu    
    Seuraava sivu    Viimeinen sivu    Matkat-sivu

Matkakertomus 2006 (Alpit ja Korsika)

Loppusanat

Kari:
 Jaanan Kuvia-sivulta löytyy lisää katsottavaa.

Vain yhdessä paikassa kommentoitiin suomalaisbändin tuoreesta euroviisuvoitosta. Muutaman kerran eri puolilla meinasimme näyttää sen lanseeraamia käsimerkkejä ja laulaa ääneen kuorossa Hard Rock Hallelujah, mutta etenkään Jaana ei lämminnyt ajatukselle. Hänen kanssaan hyräilimme ajankuluksi kaksiäänisesti eli radioiden välityksellä muun muassa "Pääkkösten" kappaletta "Miksi lapsille opetetaan eläinrääkkäystä" sen vähän mitä kumpikaan siitä muisti (radioiden kantaman sisällä samalla kanavalla olleet mahdolliset ulkopuoliset kuulijat eivät onneksemme kommentoineet mitään). Muita mieluisia ajonaikaisia ajanviettotapoja oli tyttöjen keskinäiset tietokilpailut, joihin kuljettajillakin oli mahdollisuus osallistua tilanteen salliessa (radioiden akut saivat niissä sessioissa kunnolla kyytiä).

PMR-radioiden kanava neljä toimi koko matkan ajan käyttökanavanamme. Jossain liikennevaloissa ja moottoriteillä Italiassa sillä ajoittain kuului muutakin kuin puhelähetettä, jollaisen aikana rajoitimme käytön minimiin. Kaupungeissa samaa kanavaa kuulosti käyttävän myös joku asennus- tai muu liike sekä muita tavallisemman kuuloisia käyttäjiä. Kantomatka riitti pyörien normaaliväleihin eli alle kilometriin niin kauan, kun radion antennin pää ei ollut suoraan muihin radioihin päin (säteilykuvion minimi), eikä välillämme ollut esimerkiksi vuoren kylkeä tai muuta signaalin etenemistä liikaa häiritsevää estettä.

Sanyon uudet HR-4U akkukennot (AAA, NiMH, 900 mAh) kestivät erittäin pitkään käytössä ennen kuin vaativat latausta, sen sijaan vuodelle 2003 hankitut GP:n pienempikapasitettiset (NiMH, 750 mAh) kennot osoittivat jo hienoisia väsymisen merkkejä. Kun mukana oli kaksi ylimääräistä kennosarjaa neljää radiota kohti (4 x 3 + 2 x 3 eli yhteensä 18 kennoa), niin eteemme ei koskaan tullut tilannetta jossa vaihtoa vaativalle radiolle ei olisi löytynyt ladattua akkusarjaa heti käyttöön - vaikka samalla laturilla ladattiin myös AA-koon kennoja muun muassa gps:n käsikäyttöä ja digikameraa varten.

Perheenkin osalta reissu meni hyvin, suurinpiirtein terveinä säilyttiin koko ajan ja erimielisyyksiä oli vähän vaikka ajoittainen huima helle olisi voinut vaikuttaa joskus pahemminkin. Sen verran jäi muistettavaa tuleville vuosille, ettei käsistäni aika pahoin palaneita peukaloiden ja etusormien välisiä ihoalueita passaa enää päästää palamaan yhtä pahoin.

Pesukone paahtoi pari päivää täysillä pyykkien kimpussa, ennen kuin niihin tarttunut lika oli siirretty viemärin puolelle. Saunakin lämpeni tuotapikaa, jolloin taas nähtiin ettei se käsivarsienkaan "rusketus" olllut sataprosenttisesti pelkän auringon ansiota.

Kadonneet: Irman yöpuvun housut, Nonzasta Korsikalta ostetut ja täytetyt viisi postikorttia ennen postitusta, viiden ensimmäisen päivän muistiinpanot kännykästä liian tiukalle unohtuneen automaattisen siivousasetuksen vuoksi ynnä muuta pientä. Ei siis mitään oleellista.

Hajonneet: hyvin palvellut ja jo kerran putoamisen vuoksi korjattu Canonin A-70 alkaa olla tiensä päässä, sillä melkein jokaista sillä otettua kuvaa joutuu korjailemaan oikealle kaatuvan horisontin vuoksi.

Suomeen verrattuna yleinen hintataso niin ruuan, liikkumisen kuin majoituksenkin osalta oli kiertämällämme alueella hyvin samankaltainen, suurimpina poikkeuksina ehkäpä San Marino ja polttoaineen osalta Sveitsi. Paikallisten alkoholijuomien ja joidenkin ruokatarvikkeiden hinnoissa on myös havaittavia eroja

Postilaatikkoon kolahtaneet luottokorttilaskut näyttävät olevan turhankin jämptisti kohdallaan, niiden osalta tilanne olisi etenkin häviämismielessä voinut olla parempikin.. Reissun kustannustoteuma alkaa hiljalleen selvitä ja sen perusteella tämä oli ehdottomasti kallein tähänastisista mp-reissuistamme. Mutta siihen oli varauduttu sekä viime talven kulutuksen että reissua edeltävän suunnittelun aikana eikä päässyt yllättämään. Ei siitä sen enempää, tiukataan mieluummin jostain muualta.

Koska jo kesäkuussa tuppaa tuo ulkoilman lämpötila nousemaan noinkin korkealle keskisessä ja etenkin eteläisemmässä Euroopassa niin tulevina kesinä täytynee miettiä vaihtoehtoisia ilmansuuntia => esimerkiksi Norja kiinnostaa nyt aivan eri tavalla aiempiin vuosiin verrattuna. Muutenkin alkavat tarjolla olevat pakko nähdä -paikat käydä molemmilta kuljettajilta aika vähiin sillä kovin montaa kokonaan käymätöntä maata ei mantereen puolella enää ole. Onneksi yksittäisiä kohteita riittää vielä vuosikymmeniksi.

Taisi olla Irma joka jossain reissun vaiheessa tokaisi että olisipa pitänyt silloin ensimmäisillä yhteisillä reissuillamme aloittaa keräilemään niitä kohdepaikkojen kuvilla ja teksteillä varustettuja, melkein joka paikasta myytäviä jääkaapin ovimagneetteja. Niitä olisi mukava tutkia, vuosien varrella niitä olisi jokunen siunaantunut mukaan.. Nyt keräilyä on turha enää aloittaa.

Monta uutta henkilöä, paikkaa ja tapahtumaa nähtiin, tosin osa niistä alkaa jo painua sinne "unhon yön" puolelle. Hyvää jatkoa ja kiitokset kaikille keskustelemaan antautuneille motoristeille sekä muille vastaan tulleille uusille tuttavuuksille!

23.7.2006, Jaana, Laura, Irma ja Kari

PS. Ensi kesän mp-reissultamme puuttuu varmasti Laura (kielikurssinsa vuoksi) ja Jaana (tammikuisen ilmoituksensa perusteella). Tosin Laura pyrkii taas mukaan taas ensi vuonna ;-)

Mutta sellaista se jälkikasvun(kin) kehitys on, joka antaa meille vanhemmille jälleen mahdollisuuden kierrellä kahdestaan vähän eri periaatteilla muutamiin viime vuosiin verrattuna.

Uskoin hetken siihen itsekin, kunnes E-KS:n ortopedi kertoi että oikea olkapääni on leikattava jäällä kaatumisen yhteydessä rikkoutuneen rustorenkaan korjaamiseksi. Homma hoitui 30.4. ja sairasloma loppunee kesäkuun puolivälissä. Se siitä ensi kesän Irlannin ja Walesin matkasta tältä erää?

Alkuun    Ensimmäinen sivu    Edellinen sivu    Seuraava sivu    Viimeinen sivu    Matkat-sivu