Document made with Nvu                                                                                                                                            21/25

Ensimmäinen sivu    
    Seuraava sivu    Viimeinen sivu    Matkat-sivu

Matkakertomus 2006 (Alpit ja Korsika)

Päivä 20. Livornosta junalla Hampuriin

24.6.2006.

Livornon lähialueita < 50 km - Hamburg Altona, päivä+yöjuna.

Laura:
Ajeltiin rautatieasemalle ja vietiin pyörät varjoon. Iskä jäi pyörille vahtiin ja me muut mentiin etsimään kauppaa. Löytyi vain yksi paikka, josta myytiin hedelmiä.
Junaa odotellessa oli tosi kuuma, junassa hieman viileämpi. Illalla pelailtiin ja katseltiin maisemia. Kuvasin pitkiä pätkiä maisemaa myös svhs-kamerallamme.
Kari:
Aamulla ei ollut mihinkään kiire, joten kämppä luovutettiin kello 10.00 ja suunnattiin sen jälkeen rantatietä reilun tunnin ajomatkan päähän etelän suuntaan.

Pyörät ovat tämän näköisiä kevyemmissä varusteissa liikkuessamme:

2006-Italia-Livornon-alapuolella.jpg

Kotvan kuluttua palattiin samoja jälkiä takaisin ja pian olimmekin rautatieasemalla, jossa otettiin mallia muutamasta saksalaisesta motoristista parkkeeraamalla varjoon jonotusalueen etupuolelle päärakennuksen eteläpäähän. DB:n toimistossa varmistui tarkempi lastausaika kello 12.30, jonka mukaan valmistelimme pyörämme lastauskuntoon. Eli hyttiin vietävät tavarat siirrettiin sisälaukkuihin ja tankkilaukut sekä ajovarusteet sopivin osin pakattiin pyöriin kiinni jätettyihin sivulaukkuihin. Pyöräporukkaakin lastattiin eri aikaan eri vaunuihin. Syy selvisi ajastaan kun matkalla Hampuriin oli mahdollista jäädä pois ainakin kahdessa välillä olevassa kaupungissa; sinne jäävät vaunut tietysti irroitettiin letkan perästä myöhempää purkamista varten.

Kuva (by Google Earth) Livornon rautatieasemasta (+ kuvaus toiminnasta junaan noustessa).

Lastauksen yhteydessä tarkastettiin ajoneuvojen ja kuljettajien nimet listasta jonka jälkeen alkoi useiden vaunujen läpiajo ensimmäisen vaunun keulalle. Korkeutta lattiasta kattoon on maksimissaan 167 cm ja kypäräni hipaisi kerran ylemmän kerroksen pohjaa, vaikka enimmäkseen makoilinkin tankkilaukun päällä. Tuolla näytti olevan vähän vapaampaa kypärän käyttömielessä. Parkkeeraus tehtiin keskiseisontatuelle. Haimme vielä sivulaukut ja kiinnittelimme nekin telineisiin jolloin kannettavan materiaalin kokonaismäärä jäi ajokamojen osalta pienemmäksi (sisälaukut kannettiin hyttiin parempien olkahihnojensa varassa).

Pari tuntia vierähti nopeasti, kunnes tuli aika kävellä tunnelin kautta laiturille numero seitsemän siirrettyyn junaan. Ajoneuvovaunut kytkettiin päivä- ja makuuvaunujen perään. Juna lähti aikataulunsa mukaisesti kello 15.16 kohti pohjoista seuraten Välimeren rannikkoa (Livorno - Pisa - Viareggio - La Spezia - Sesrti Levente - Rapallo - Genova - Milano - jne). Ylempänä rannikolla riitti tunneleita toistensa perään. 

Illalla katselimme maiseman peittymistä ukkosmyrskyyn ja kaatosateeseen; kelpasi siinä kääntää kylkeä ja vaihtaa tekstiviestejä MarkkuK:n kanssa, joka oli kääntynyt pohjois-Espanjasta Portugaliin samaa suurta sadealuetta karkuun.

Illalla piti vielä katsella maisemia kun juna meni solien pohjalla (ja muun muassa Lugano-) järven rantaviivaa seuraten; kylät ja kaupungit näkyivät värikkäinä valohelminauhoina joka puolella. Yöllä oli ainakin pari pidempää taukoa eri asemilla.

Alkuun    Ensimmäinen sivu    Edellinen sivu    Seuraava sivu    Viimeinen sivu    Matkat-sivu