Document made with Nvu                                                                                                                                            17/25

Ensimmäinen sivu        Seuraava sivu    Viimeinen sivu    Matkat-sivu

Matkakertomus 2006 (Alpit ja Korsika)

Päivä 16. Livornosta Pratoveccioon

20.6.2006.

Livorno - Firenze - Pratoveccio < 300 km.

Laura:
Laiva oli hyvä. Aamupala syötiin satamassa ja ajettiin moottoritietä. Firenzessa oli aika ruuhkaista ja tosi kuuma. Matka meni hyvin, ajettiin noin 300 kilometriä. Hostelli ok, aika paljon ötököitä.
Kari:

Hytin oveen koputettiin aamulla kello 05.32 ja kuulutukset alkoivat kuudelta. Laiva oli Livornon satamassa kello 07, joten pääsimme "Cruise"-luokan hytistämme laiturille hyvissä ajoin. Kyseinen hytti oli täysillä olleesta ilmanvaihdostaan huolimatta kertaluokkaa parempi kuin se edellisen laivan "Top Class"-luokan vastaava. Laivakin oli tosin eri vuosikymmeneltä.

Päätimme ajaa moottoritietä Firenzeen ja sen jälkeen Pontassieven ohi Irman edellisenä päivänä varaamalle hostellille, joka olisi neljä kilometriä Pratoveccion kylältä ylös rinteeseen päin.

Moottoritiemaksu reilulta sadalta ajokilometriltä oli vajaat 11 €/pyöräkunta ja tie kiersi ylempää Pisan kaupungin vierestä. Siellä alkoi olla muutamin paikoin kunnollisia jonoja tietöistä ja autojen suuresta lukumäärästä johtuen. Vaihtoehtona olisi ollut eteläisempi ja vähän lyhyempi, mutta huonokuntoisempi moottoriliikennetie Livornosta suoraan Firenzeen. 

Firenzen keskustan läpiajo oli vikatikki vaikkei se gps:n kanssa mitenkään liian vaikeata ollutkaan. Lämpötila nousi nopeasti yli kolmenkymmenen asteen mikä pisti hieman hiostuttamaan muun muassa keskustan nelikaistaisilla kaduilla viiden rinnakkaisen autojonon muodostamassa, etanan vauhdilla etenevässä ruuhkassa, seassa poukkoilevien skoottereiden, polku- ja moottoripyörien lisätessä homman haastavuutta. Kytkinkäsi ja ympäristön huomiointikyky olivat molemmilla kuskeilla tiukoilla. Jälkeenpäin ajatellen muutama päivä myöhemmin käyttämämme ohitustie olisi ollut viisaampi ratkaisu, vaikka kaupunkia hieman nähtiinkin.

Tytöt eivät kuumuudesta huolimatta mellakoineet kertaakaan, siitä täydet kymmenen pistettä heille molemmille!

Keskustassa nähtiin yksi varoittava esimerkki siitä, mitä tapahtuu kun skootteri kohtaa auton väärässä kulmassa: skootterin etuosa oli syvällä auton keulan alla, skootterikuski makasi sidottuna kiinni ambulanssin paareihin ja poliisit ohjasivat autojonoja romun ohi. Ajoasuna hellevaatteet ja kypärä, laskeutumisalustana kenties asfaltti ja auton keula.. Voi vain kuvitella millaista asfaltti-ihottumaa oli tarjolla..

Tielle # 67 ehdittyämme annoin gps:n hoitaa reititystä omatoimisesti mikä aiheutti omat kuvionsa matkaan, gps kun halusi välttämättä käyttää myös kauempana Foglin suunnalla olevaa isompaa tietä, aiheuttaen jonkin verran lisää ajolenkkiä (Pontassieve, Ruffino, Dicomano, Santa Sofia, Stia ja Pratroveccio) suorimpaan vaihtoehtoon verrattuna. 

Alkuun

Kartta alueesta.

Ruffinon itäpuolella, Dicomanon suunnalla olevan "EuroSpar":n edustaa (allaoleva suurempana):

2006-Italia-Firenzesta-itaan-Dicomanon-maisemissa.jpg

Tie # 67 Firenzesta Fogliin päin. Komeata kapeahkoa asfaltoitua mutkatietä sekä peitteistä vuorimaisemaa syvine rotkoineen ja laaksoineen. Siellä on suuri luonnonsuojelualue (Parco Nazionale Foreste Casentinesi) ajoreitin kohdalla ja puusto sekä muu kasvusto sen mukaista. Haukkoja ja muita petolintuja lenteli ympärillä enemmän kuin kukaan jaksoi laskea, muita tiellä liikkujiakin oli aika vähän ainakin siihen aikaan päivästä. Moottoripyöriäkin liikkui hyvin harvakseltaan. Gsm-puhelimen kenttä katosi välillä aika pitkiksikin ajoiksi, joka kuului pmr-puhelimiemme kautta: tankkilaukussa ollut kännykkäni lähete kuului usein puheeni taustalta sen pyrkiessä saamaan yhteyden lähimpään tukiasemaan.

San Godenson kylän jälkeen käännyttiin oikealle (SS9TER, juuri ennen "Passo di Muraglienea" saapumista) ajaen maisematietä hiljalleen Premilcuoren ja Galeatan kautta aina Santa Sofiaan saakka, josta oli enää lyhyehkö pyrähdys kunnes eteen tuli seuraava sola.

"Passo la Calla", 1295 m 

Tietä # 310 siirryttiin kohteena olevalle alueelle Stian alapuolelle. Olisi ollut aavistuksen helpompaa ajaa, jos kartasta (ADAC 1:800 000) tai edes gps:sta olisi näkyville saanut ne vastaan tulleet lukuisat pikkukylätkin.. 

HI-hostelli ("Casalino YH", osoitteessa "Loc. Casalino n.80A, 52015 Pratoveccio") löytyi riittävän pitkän etsiskelyn jälkeen SP72:n alkupään vasemmalla puolella olevan, ylempänä siihen jälleen yhtyvän lenkin varrelta. Hostellin sijainti: noin 43 astetta 47' 42.85" N, 11 astetta 45' 28.36" E, Google Earthin kartan mukaan. 

Ainoa mainos sijaitsi kyseisen rakennuksen edustan aidan seinässä, alempana kylällä ei ollut mitään merkkiä koko hostellin olemassaolosta:

2006-Italia-Pratoveccion-Hostelli-etuoikealta.jpg

Se oli mukava paikka joskohta aika hiljainen, siellä oli meidän lisäksemme pari kolme muuta yöpyjää ja hekin paikalla lähinnä yöaikaan. Huone näytti siltä että sitä ei oltu aivan vast'ikään käytetty perhehuoneena, pölypallojen määrä oli kuulema melkoinen kun Irma seurasi sivusta emännän siivoustouhuja saapumisemme jälkeen. Itikoita oli jonkin verran liikkeellä sielläkin, onneksi ne pysyivät pääsääntöisesti ikkunaluukkujen tuuletusrakojen ulkopuolella. Hostellinpitäjä tuli illemmalla kotoaan (kello 21) täyttämään tarvittavia papereita ja kävi siivoamassa johonkin aikaan aamupäivällä. Hostellin etuovessa oli Italian FIM:n "hyväksymiskyltti" jonkun vuoden takaa. Siellä oli ulkona niin kuivaa että pyykki ehti kuivaa kokonaan ensimmäisen yön aikana.

Kirkon kello soi yöllä tasatunnein ainakin puolille öin ja 07 - 21 välissä myös varttitunnin välein. Aamulla kuului minuutin mittainen aamuherätys 07.30 ja illalla iltamessu kello 21.00. Mitäpä siellä muilla kelloilla olisi tehnytkään sikääli kun kuulossa piisaa..

Alkuun    Ensimmäinen sivu    Edellinen sivu    Seuraava sivu    Viimeinen sivu    Matkat-sivu