Document made with Nvu                                                                                                                                            14/25

Ensimmäinen sivu        Seuraava sivu    Viimeinen sivu    Matkat-sivu

Matkakertomus 2006 (Alpit ja Korsika)

Päivä 13. Päiväretki Cap Corsen ympäri

17.6.2006.

< 100 km saaren pohjoispään ympäri.

Laura:
Herättiin kello kahdeksan jälkeen ja juotiin aamukaakaot ravintolassa sekä lähdettiin ajamaan. Ajettiin Cap Corsen pidempi kierros. Oli lämmin saaren toisella puolella, toisella viileä. Tuuli aika paljon, hieman satoikin. Maisemat hienoja, syötiin Nonzassa pizzaa ja mentiin kaupan kautta mökille. Ilta meni mökissä pakkaillen.
Kari:
Cap Corsen kierrokselle lähdettiin aamukahvien ja -kaakaoiden jälkeen. Kun täällä ottaa kahvin niin se on näköjään aina Espressoa, ellei muuta tajua pyytää. Hyvää on sekin, mutta vajaa suullinen tömäkkää kahvia ei oikein vastaa mielikuvaani oikeasta aamukahvista.

Jonkun matkaa tietä D80 ajettuamme tuli vastaamme paikallinen kauppa josta haimme lisää vettä, juotavaa jugurttia, banaaneja ja patonkia. Mikäli kaupan edessä grillautumassa olleet kananpojat olisivat olleet jo kypsiä, niin sellainen olisi lähtenyt satavarmasti meidänkin matkaamme. Kerrosta ylempänä olleella parvekkeella muuan koira kiusasi itseään nuuskimalla pitkiä nuuhkaisuja kyseisen grillin suuntaan; jonkun tv-mainoksen sanoja lainaten "Maistuis varmaan sullekkin!", mikä kyllä kuului sen uikutuksesta..

Kuvia Cap Corsen kiertävältä D80-tieltä:

- Rantaa jonkun matkaa Bastiasta karttapohjoiseen

- Rannikkoa tien käännyttyä pohjoisessa sisämaahan päin (kuvattu alas Roglianon kohdalta rinteestä)

- Näköalat Nonzan tornista pohjoiseen (huomaa rantahietikko), länteen ja lounaaseen.

Cap Corsella tarkeni hyvin, niinpä maiseman katsomis- ja vesitaukoja pidettiin aika tiheään. Itäpuoli oli viileä mutta heti länsipuolelle päästyämme lämpötila nousi reilusti ylöspäin. Nonzassa pidettiin kevyt ruokatauko ja kirjoiteltiin nippu postikortteja.

Yhteen kohtaan lounaisrannikkoa oli perustettu kaatopaikka tyylikkäästi suoraan mutkatien ulkokaarteeseen, josta sopi kipata kuormansa alamäkeen painovoiman pitäessä huolen lopusta. Jos hakemalla hakee positiivista, niin se rotko tuskin ihan heti täyttyy niillä asukasmäärillä. Joidenkin EU-määräysten täyttymisestä en ole niinkään varma..

Alkuun

Nopein reitti takaisin Bastiaan vei vuoren yli. Solan läpi päästiin huolimatta siitä, että siellä tuuli reippaasti ja pilvet tulivat länsipuolelle juuri samasta kohtaa mistä tiekin. Hetken oli viileää, eikä näkyvyyskään pudonnut onneksi liian alas.

Bastian keskustaa ylhäältä pilven läpi kuvattuna.

Bastian torin satamanpuoleisen rannan muistomerkki:

Illemmalla vietettiin päivää Bastian keskustassa, jossa naisväki pyöri kaupasta toiseen ja minä tutkin paikallisia muistomerkkejä (http://uboat.net/allies/warships/class.html?ID=302) ja torilla liikkuneita ihmisiä. Irmalla oli tilaus vetämässä ratsastavan Napoleonin kipsipatsaasta ja tytöillä omat mielenkiinnon kohteensa. Pyörät olivat tiukasti ketjutettuina torin pohjoispään mp-parkissa.

Hieman aiemmin päältämme lensi matalalla suuri lukkimainen helikopteri. Samaan aikaan viereisellä torilla järjestettiin palokunnan kalustoesittely, kyseessä lienee ollut saarella oleva pensaspaloihin erikoistunut joukko ainakin heidän esittelyfilmeistään päätellen. Pensaikko, jota riittää mittaamattomasti kaikilla rinteillä ympäri saarta, näyttäisi olevan varsin pihkaista ja palavan erittäin vauhdikkaasti. Jotain värillistä litkua sammutusveden seassa käyttämällä sen paloherkkyys pieneni huomattavasti.

Niin, se helikopteri kävi jäljistä päätellen näyttämässä toriväelle sammutustehoaan, sammuttamalla palavan henkilöauton torin viereisellä parkkipaikalla. Vatsansa alle sopi melkoisen suuret vesitankit ja muut hommassa tarvittavat vehkeet.

Eipä ole ollut paha paikka tämäkään pikkukaupunki, tosin kovin palavaa ikävää ei huomenna taaksemme jää. Ei oikein pääse sinuiksi näin lyhyessä ajassa.

Alkuun    Ensimmäinen sivu    Edellinen sivu    Seuraava sivu    Viimeinen sivu    Matkat-sivu