Document made with Nvu                                                                                                                                            12/25

Ensimmäinen sivu        Seuraava sivu    Viimeinen sivu    Matkat-sivu

Matkakertomus 2006 (Alpit ja Korsika)

Päivä 11. Savonasta Välimerelle

15.6.2006.

Nizza - Savona < 250  km - Bastia, yölaiva.

Laura:
Aamulla vähän seitsemän jälkeen juttelimme aika paljon bangokilaisten kanssa. He opettivat meille hieman thaita ja me vastaavasti kirjoitimme sanoja suomeksi (mies yritti ääntää esimerkiksi "Hyvää päivää" ja onnistui yllättävän hyvin). Vaihdoimme osoitteita ja lähdimme ajamaan Savonaa kohti.

Sanastoa:

Näkemiin:                         la-korn
Hei:                                   sa-wao-dee
Nähdään myöhemmin:   pob-karn-mai
Hauska tavata:                yin-dee tee dai pob koun!
My pleasure:                    yin-dee

Matka meni nopeasti. Laitoimme ylimääräiset tavarat postiin ja menimme syömään pizzaa (joka oli ihan hyvää). Sitten ajoimme rantatiellä ja istuskelimme rannassa. Lopuksi lautalle ja nukkumaan.
Kari:

Aamulla kävimme pesemässä pahimmat reissuliat pyöristämme viereisen huoltoaseman painepesuriautomaatilla. Siellä sai viidenkymmenen centin - kahden euron kolikoilla ruiskutella itse esihuuhtelun, saippuoinnin, painepesun ja vielä jälkihuuhtelunkin asianmukaisessa pesuhallissa. Pesurin tarjoamat pesuaineet eivät mahtaneet mitään eri puolille pyörien takaosia roiskuneille ketjurasvoille, joten ostin vieä ruiskupullollisen liuotinpesuainetta vanteita varten; hyvänhajuista mutta tehotonta ainetta siinä käyttökohteessa. Ketjuja, laakereita, niveliä ja muita herkkiä kohtia ei tietenkään pesty, etenkään paineella. "No eipä noilla ammuta" eli jälki silti kelpasi siihen tilanteeseen kyllä.

Huonekaverimme jättivät edellisen keskustaan vievän linja-autovuoronkin väliin odottaessaan meidän lähtöämme ja saattaessaan meidät matkaan. Seuraava auto tulisi aikataulun mukaan vasta puolen tunnin päästä. Huoneen luovutuksen jälkeen pistimme ajokamat taas päälle, otimme huonekavereidemme kanssa lukuisan määrän kuvia, vaihdoimme sähköpostiosoitteita ja lopuksi palasimme edellispäivästä tutulle ylemmälle näköalatielle (N7) suuntana Monaco. Siellä päästiin ylemmäksi moottoritielle vievälle kokoomatielle, josta olikin joutuisaa ajaa moottoritietä pitkin Savonaan päin.

Maisema muuttui kertaheitolla siirryttyämme Italian puolelle eli laskematon määrä kasvihuoneita ja muuta viljelystä peitti melkein kaiken vapaan maa-alueen molemmin puolin tietä A8/E80. Keinokastelemattomat nurmikot ja tienvarsiheinikot olivat ruutimaisessa kuivumispisteessä eli hellettä ja minimimäärä sadevettä oli tullut viime aikoina. Sinne sekaan tupakantumppi, vähän tuulta ja taas palaisi kunnolla.

Savonassa poistuimme moottoritieltä eli Credit Card Only -kaistalla moottoritien käyttömaksu 11.80 € lähti luottokortiltani matkan varrelta saadun kontrollilapun syötön jälkeen ilman ongelmia (mitään numeroita ei kysellä, kortin käyttö automaatissa riittää). 

Moottoritielappu, joka kertoo muun muassa millä liikutaan ja mille reitille maksu kohdistuu:

2006-Italia-moottoritiemaksulappu.gif

Irmalla tuntuu olevan maaginen kosketus niihin laitteisiin, sillä lapun + luottokortin parin uudelleensyöttökerrankaan jälkeen raha ei vaihtanut omistajaansa. Jotain ne firman valvojat huusivat kaiuttimen kautta Irman seisoessa puomin takana, mutta Italiankielisestä huudahduksesta ei ollut paljoa apua. Edellisen Italian moottoritiekeikan kokemukset vuodelta 2003 pyrkivät jo pintaan.. Puomin avauduttua kävimme viereisessä toimistossa höyläyttämässä hänen korttiaan, ei siihen montaa lisäminuuttia mennyt.

Alkuun

Niissä maksupaikoissa, jossa menimme rahaa vastaanottaville kaistoille, toimi kaikki sujuvasti kuin ajatus. Matkan lopussa tytöt ottivat automaateista liput ja maksoivat tienkäyttömaksut seuraavassa maksupisteessä, jolloin kuljettajien ei enää tarvinnut pysähdellä puomin jälkeen kaistojen väleihin vaihtorahojen tai lippujen kanssa värkkäämään. Muita usein valittavissa olevia kaistoja oli edellä mainittu luottokortti- sekä aina esillä ollut Telesiege eli jonkinlaisella tunnistimella (RFID?) varustettu kaista, joka lyhyistä pysähdyksistä päätellen verotti hinnan kyseisen ajoneuvon käyttäjän kortilta, tai jotain sen suuntaista.

Savonassa menimme suoraan satamaan hyvien opasteiden perässä. Kun laivan paikka oli taltioitu gps:n muistiin niin seuraavaksi etsiydyttiin paikalliseen postiin. Osa turhaksi osoittuneesta tavarasta oli pakko saada paketissa kotiin, muuten "menisivät lopulta hermot" sivulaukkujen käydessä päivä päivältä ahtaammiksi (=> 3.9 kg /31.50 € paketteineen ja postikuluineen). Kaikkea uutta kuten vaatteita, simpukan kuoria ja niin edelleen tarttui mukaan eri puolilta. Loppuaika laivan lähtöön kello 21.00 saakka vietettiin satamassa, ravintoloissa, ajelemalla jonkun matkaa rantatietä Monacon suuntaan, kävellessä siellä, ajelemassa rannan linnojen ympäri, lorvehtimalla satamassa laivan jonotusalueella ja niin edelleen.

Satamassa ajantappomahdollisuudet ovat varsin rajoittuneet:

2006-Italia-Savona-satama-odotusalue.jpg

Laivaannousu lippujen viivakooditarkastuksineen ja pyörien sidontoineen meni nopeasti, niinpä "Sardinia Reginan" takakannen baarissa ehti loikoilemaan ilta-auringossa hyvänkin tovin verran. Satama-alue tuosta edellisen kuvan ylemmän kannen kulmasta näyttää tältä.

Laivan takakannen ulkoilmabaari:

2006-Italia-Savona-satama-laivan-takakannella.jpg

Ne jo pariin kertaan palaneet käsivarret sai nopeasti entistäkin punaisemmiksi. Hyttimme oli # 615, joka ilmoitettiin vasta laivan Info-pisteessä (lippujemme mukaan sitä ei jostain syystä Nizzassa tulostettu).

Alkuun    Ensimmäinen sivu    Edellinen sivu    Seuraava sivu    Viimeinen sivu    Matkat-sivu