Document made with Nvu                                                                                                                                            11/25

Ensimmäinen sivu        Seuraava sivu    Viimeinen sivu    Matkat-sivu

Matkakertomus 2006 (Alpit ja Korsika)

Päivä 10. Päiväretki Monacoon

14.6.2006.

Nizza - Monaco < 60 km.

Laura:
Monacoon oli aika lyhyt matka, joten jätimme ajopuvut hostelliin. Monacossa oli kauniita taloja ja satama oli hieno. Kävimme syömässä ja lähdimme takaisin Nizzaan. Kävimme uimassa ja kiersimme kauppoja. Söimme hostellilla. Bangkokilainen pariskunta tuli huoneeseemme ja he päättivät pitää kuorsauskilpailun, johon myös iskä osallistui (äidin säestäessä yskimällä). Yöllä oli välillä aika meteli.
Kari:
Monacoon mentiin rantatietä N98 pitkin, joka on näyttävä mutta ajoittain ruuhkainen ja hidas ajettava. Uskaltaessaan sai kevyellä lane splittauksella vähän lisäetua liikkumisnopeudelleen, ilman sivulaukkuja kun sopi paremmin vähän ahtaampiinkin rakosiin. Siellä on totuttu moiseen ja jonkun puuttuneen senttimetrin verran lisää tilaa sai aina kun se vaan oli mahdollista. Järki pitää kuitenkin pitää aina mukana ja ohittaa jonot sopivan alhaisella nopeudella sekä pitää silmänsä liimautuneina myös omiin peileihinsä paikallisten kaksipyöräiskuskien huomattavasti ripeämmän liikkumisen vuoksi.

Monacossa pyörät parkkeerattiin sataman kohdalle, sen pääkadun vasemmalla puolella olevaan suureen pyöräparkkiin. Ketju viritettiin pyörien väliin ja osa kypäröistä kiinnitettiin suoraan siihen (riittävän ylös mahdolliset koirien ulkoiluttajat huomioiden), jonka jälkeen olikin hyvä lähteä kiertelemään ainakin +30 -asteiseen rantakaupunkiin.

Monacossa rantakadulla sataman edessä sijaitsevassa kahvilassa kukin pöytäseurue sai nuorelta pojankoltiaiselta todella ynseätä palvelua, jos julkesi puhua muuta kieltä kuin Ranskaa. Mitäpä siitä, tipissäänhän eli sen puutteessa se vaan näkyi.

Kyseinen rantakahvila, taustalla näkyy satamalaiturit täyttävää "venemerta":

Vähän tuosta kuvauspaikasta vasemmalle on muutama puupenkki puiden varjossa, joilla kelpaa istuskella ja seurailla sataman tapahtumia? No mikä ettei, kunhan ei käy joka kerta samoin kuin Jaanalle ja minulle, joiden väliin penkin selkänojalle päidemme yläpuolella istuskellut pulu pläjäytti täyslaidallisen sitä itseään. Hyvin roiskui ja vaati joltisenkin verran paperia sekä käsipyyhkeitä ennen kuin voimme jatkaa matkaamme. Onneksi ei ollut lokki, jonka jätös on kertaluokkaa pahempaa tavaraa.

"Shit happens", sanovat..

Satamassa olevien laivojen ja suurten veneiden kotisatamien nimiä tavatessa tuli mieleen että melkoisesti on erilaisia veroparatiiseja näkyvillä. Monta hienoa urheiluautoakin näkyi liikkuvan niissä maisemissa, tosin ajonopeudet olivat keskustassa luokkaa tuskin reipas kävelyvauhti. Voisi helposti kuvitella, ettei kävelyvauhtia etenevässä avoautossa liene auton ilmastointilaitteesta huolimatta paljoa viileämpää kuin sen vierellä kaksipyöräisillä liikkuvillakaan. Hyvin niistä lähti ääntä kuskien kaasutellessa punaisissa liikennevaloissa (matalaa suurikuutioisen V8:n murinaa ei kohdalle sattunut, äänet olivat enemmänkin nopeiden kierroskoneiden vinkumista)..

Alkuun

Muutamassa pikkuliikkeessä sekä yhdessä pizzeriassakin poikkesimme ennen matkan jatkamista, niissä palvelu oli ystävällistä ja nopeaa. Monaco jätti itsestään myönteisen kuvan, vaikkei ehkä aivan edustaisikaan sitä henkilökohtaisten asumistoiveidensa lopullista kohdetta. Näillä tuloilla..

Paluumatkalla valitsimme ylemmän maisemareitin N7, joka oli vähemmän liikennöity ja laajemmalla näköalalla varustettu sekä aavistuksen verran viileämpi kuin alempi, meren rantaa seuraileva rantatie.

Jaana nauttii Nizzan keskustan rantaelämästä, kameran takana on Laura:

Päivän lopulla tytöt heitettiin Nizzan keskustan sataman puoleiselle uimarannalle ja me vanhukset lähdimme satamaan kyselemään eri lippuvaihtoehtoja Korsikan saaren suuntaan.

Vaihtoehdot (Corsica Ferries):

- Nizza => Ajaccio: aikainen lähtö seuraavana aamuna eli viimeistään kello 06.00 satamaan => ongelmia muun muassa huoneen aikaisessa luovutuksessa ja lukkopanttien saamisessa vastaanoton kiinniolon vuoksi, ei mukavaa huonekavereidenkaan suhteen
- Nizza => Bastia: ei ajossa seuraavana päivänä, sama päti muihinkin Korsikan satamiin järkevien perillepääsyaikojen suhteen (majoituksen hakua ajatellen)
- Savona => Bastia: yölaiva eli hyttikin olisi mielellään varattava

Viimeisin vaihtoehto voitti sillä siinä ei tulisi turhaa kiirettä hostellihuoneen luovuttamisessa, lokerikkojen lukkopanttien (á 5 €) saamisesta takaisin, aikaista häiriötä kämppäkavereillemme aamulla, ylitsepääsemätöntä ajomatkaa mihinkään kauemmaksi ja samalla hoituisi yksi yömajoituskin. Matkan hinnaksi muodostui 219,40 € valitussa hyttiluokassa (ikkunallinen "Top Class"-luokan hytti kahdeksannella kannella). Koska saimme pyörät laivaan "JackPot"-hintaan á 0.30 €, niin hytille jäi lopulta hintaa 10 €. "Cruise"-luokassa hytin hinta olisi painunut nollille eikä sekään olisi ollut hullumpi vaihtoehto, tosin Jaana oli iloisesti yllättynyt tuosta ensiksi mainitusta. Olipahan vähän mukavampi paikka matkustaa Jaanalle, etenkään kun hän ei näytä juurikaan pitävän noista laivamatkaosuuksista.. Tuo edellinen keikka Skotlannista kotiin, jossa naapurihyteissä podettiin joukolla huonoa oloa, jäi näemmä turhankin hyvin hänen mieleensä.

Lippujen hankinnan jälkeen seuraavaksi tuli kyseeseen tyttöjen haku uimarannasta. No siellähän he eivät tietenkään enää olleet vaan keskustassa kaupoilla. Laura vastasi kännykkääni ja he lupasivat tulla kypäröitään sekä rantalaukkujaan kantaen pyörien luo, pienestä suunnistusvihreestään johtuen aikamoisen ketunlenkin kautta. Siitä suivaantuneina he melkein ottivat Irmankin mukaansa ja lähtivät heti uudelle puolentoista tunnin pituiselle kauppakierrokselle.. Meillehän se kävi, joten siirryimme kahdestaan läheisen puiston penkille seurailemaan paikallista iltapäiväelämää, ennen kuin oli aika palata takaisin pyörille.

Sen verran oli aiemmasta pyörillä, busseilla ja katujunalla kiertelystä apua, ettei enää tarvinnut miettiä mistä suunnasta ja kuinka kaukaa muun muassa hostelli, muutama sen lähin kauppa ja huoltoasema löytyisivät. Seuraavien hostelleiden paikkatietojen päivittäminen hoidettiin asianmukaisen oppaan uusimman version hankinnalla suoraan hostellin respasta, hintaan 7€ ("The Official International Youth Hostels Quide 2006"). Illalla juteltiin pitkät pätkät kämppäkavereidemme kanssa. Heidän vieraanvaraisuutensa vaikutti sellaiselta, että matkustaessamme joskus Bangkokiin päiväksi tai pariksi ei aikamme heidän vierainaan kävisi todellakaan liian pitkäksi.

Tuo ystävällisyytensä taisi olla kuitenkin näennäistä, sillä yhteenkään Lauran lähettämistä useista sähköpostiviesteistä ei ole vastattu (kommentti 4.12.06). Vai liekö syynä siellä päin toimeen pantu vallankaappaus joku aika sitten?

Tarjosin heille illalla Eareja yöuniensa varmistamiseksi, mutta mies nauroi todeten: "Nyt olette todellisten kilpailijoiden kanssa tekemisissä, vaimoni pesee siinä lajissa sinut mennen tullen". Hän jopa julisti kuorsauskisan alkaneeksi nukkumaan mennessämme, päättäen olla itse tuomarina.

Oli kuulema melkoinen konsertti kolmen henkilön kuorsatessa ja neljännen yskiessä lähes taukoamatta aina silloin tällöin. Valvoin välillä itsekin pitkiä aikoja kaiken kesken herättyäni kun en käyttänyt Eareja kuten tyttäremme. Kisan lopputulos sillä kertaa kuulema oli kuulema sellainen, että voitimme kunniakkaan hopeatilan (tuomari taisi vetää vähän kotiin päin tai sitten se oli sitä heikäläistä kohteliaisuutta, Irman yskiessä kun oli välillä hyvin hiljaista eri puolilla.. Lat.huom.)

Alkuun    Ensimmäinen sivu    Edellinen sivu    Seuraava sivu    Viimeinen sivu    Matkat-sivu