Document made with Nvu                                                                                                                                              1/25

Ensimmäinen sivu    Edellinen sivu    Seuraava sivu    Viimeinen sivu    Matkat-sivu    Viimeisimmät muutokset: 4.1.2008.

Matkakertomus 2006 (Alpit ja Korsika)

Tämä matkakertomus on rakennettu siten että alussa on yleinen osuus, sitten seuraavat ajopäivät toisiaan ja viimeisinä tulevat loppusanat, kaikki omina sivukokonaisuuksinaan. Sivulta toiselle pääsee jokaisen sivun ylä- tai alareunan linkkien avulla, sivun sisällä takaisin alkuun pääsee vasemman reunan Alkuun-linkeillä. Oikeanpuoleisin linkki vie Lauran Matkat-sivulle.

Linkit suoraan asianomaisille sivuille:

Päivä 1. Imatralta Hankoon ja Itämerelle
Päivä 2. Rostockista Plau Querziniin
Päivä 3. Plau Querzinista Hampuriin ja junaan
Päivä 4. Lörrachista Chamonix Mt Blanciin
Päivä 5. Päivä Chamonix Mt Blancissa
Päivä 6. Alppisolapäivä
Päivä 7. Chamonixista Brianconiin
Päivä 8. Brianconista Nizzaan
Päivä 9. Päivä Nizzassa
Päivä 10. Päiväretki Monacoon
Päivä 11. Savonasta Välimerelle
Päivä 12. Päivä Bastiassa
Päivä 13. Päiväretki Cap Corsen ympäri
Päivä 14. Bastiasta Golfo Aranciin
Päivä 15. Sardiniasta Välimerelle
Päivä 16. Livornosta Pratoveccioon
Päivä 17. Päiväretki San Marinoon
Päivä 18. Pratovecciosta Livornoon
Päivä 19. Päiväretki Pisaan
Päivä 20. Livornosta junalla Hampuriin
Päivä 21. Hampurista Rostockiin
Päivä 22. Päivä Itämerellä
Päivä 23. Hangosta Imatralle
Loppusanat

Vaihtoehtona on myös hakemiston ja kaikki sivut sisältävä täysi versio

Yleistä

Matkan ajankohta oli 5. - 27.6.2006.

Tarkoituksena oli ajella pisimmät (tylsät) siirtymät junalla, katsella hieman maisemia vuoristossa, rannikoilla, kastella varpaita meressä sekä kävellä pikkukaupungeissa eri puolilla jatkuvasti hieman muuttuvan ajoreittimme varrella.

Kokonaisajomatka

Noin 4 500 kilometriä Yamahalla ja 4 800 kilometriä Suzukilla (yksi ajopäivä enemmän).

Matkareitti

Suomi - Saksa - Sveitsi - Ranska (manner) - Korsika (Ranska) - (Italia) Sardinia - Italia (manner) - Sveitsi - Saksa - Suomi.

Reitti löytyy pakettina Google Earth -muodossa ja siihen liittyviä asetuksia (sama löytyy myös pdf-tiedostona).

Majoitukset

Muutaman ensimmäisen yön majoitukset hoidettiin etukäteen netistä. Ensimmäinen yö Hampurin hostellissa (nettivaraus) piti pistää uusiksi lauttayhtiön aikataulujen muututtua niin paljon, ettemme enää olisi ehtineet sinne avainten ja lakanoiden hakuun respan aukioloaikana. Korvaava majoitus löytyi useiden kyselyjen jälkeen noin sadan kilometrin ajomatkan päästä Rostockin satamasta, motoristihotellista (http://www.bikershotel.it/ kautta löytyvä Hotel & Guest House "Heidekrug", 19395 Plau-Quetzin). Hyvä paikka ja ystävällinen isäntä, pyörilläkin oli yöllä kunnon aitaus ympärillään sekä kovaääninen nelijalkainen vahti sen sisäpuolella. Hinta oli 108 € 2 x 2hh, aamupaloineen. 

Lörrachista lähdön jälkeen seuraava yöpymiskohde oli Ranskan Chamonix Mt Blanc, josta saatiin vapaa huone B&B:sta Chalet Whymper. Hinta oli aamupaloineen 60 £/vuorokausi neljältä, yhteensä 180 £ eli noin 275 €. Verkkomaksu ei toiminut varaushetkellä mutta laskun sai hoidetuksi soittamalla numeroon +44 870 300 5874 (sales ät bigfoot-travel piste co piste uk) ja kertomalla luottokortin tiedot toisessa päässä olevalle, englantia puhtaasti puhuvalle henkilölle (kun nettivaraus oli ensin tehty ja varausnumero myös löytyi järjestelmistään). Käyhän se noinkin.

Muut majoitukset hoidettiin puhelimitse tai paikan päällä sopien. Monissa paikoissa majoitukseen liittyvistä yksityiskohdista keskustellessamme vastapään naispuolinen henkilö keskusteli mieluiten Irman kanssa, mikä sopi minulle oikein hyvin..

- 05.06.    Laiva. Tallink/Superfast Ferries "Superfast VII". Hanko -> Rostock (Saksa)
- 06.06.    Hotel & Guest House. "Heidegrug". Plau-Guerzin (Saksa)
- 07.06.    Juna. DB Autozug. Hamburg Altona -> Lörrach (Saksa)
- 08.06.    B&B. "Chalet Whymper". Chamonix Mt Blanc (Ranska)
- 09.06.    B&B. "Chalet Whymper". Chamonix Mt Blanc (Ranska)
- 10.06.    B&B. "Chalet Whymper". Chamonix Mt Blanc (Ranska)
- 11.06.    Hotelli. "Auberge L'Impossible". Briancon (Ranska)
- 12.06.    Hostelli. "Mont Boron" (HI). Nizza (Ranska)
- 13.06.    Hostelli. "Mont Boron" (HI). Nizza (Ranska)
- 14.06.    Hostelli. "Mont Boron" (HI). Nizza (Ranska)
- 15.06.    Laiva. Corsica Ferries "Sardinia Regina". Savona (Italia) => Bastia (Korsika)
- 16.06.    Leirintäalue. "Sables Rouges". Bastia (Korsika)
- 17.06.    Leirintäalue. "Sables Rouges". Bastia (Korsika)
- 18.06.    Hotelli. "Kings Hotel". Golfo Aranci (Sardinia)
- 19.06.    Laiva. Sardinia Ferries "Mega Express III". (Sardinia) Golfo Aranci => Livorno (Italia)
- 20.06.    Hostelli. "Casalino YH" (HI). Pratoveccio (Italia)
- 21.06.    Hostelli. "Casalino YH" (HI). Pratoveccio (Italia)
- 22.06.    Leirintäalue. "MiraMare". Livorno (Italia)
- 23.06.    Leirintäalue. "MiraMare". Livorno (Italia)
- 24.06.    Juna. DB Autozug. (Italia) Livorno => Hamburg Altona (Saksa)
- 25.06.    Laiva. Tallink/Superfast Ferries "Superfast VII". (Saksa) Rostock (satamassa klo 24-06 välinen aika lähtöä odottamassa)
- 26.06.    Laiva. Tallink/Superfast Ferries "Superfast VII". (Saksa) Rostock => Hanko

- B&B = Bed and Breakfast
- DB Autozug = autojunan hytti
- Leirintäalue = mökki tai bungalow
- YH = Youth Hostel
- HI = "Hostelling International" -ketju

Alkuun

Pyörät

Yamaha Diversion 600 (2002) ja Suzuki GSF1200/S (2003). Pyöriin ei tehty moottoriöljyn ja -suodattimen vaihtoa, pesua ja vahausta, rengaspaineiden nostoa, jousituksen kiristystä, muita normaaleja huoltoja sekä Bandiitin renkaiden vaihtoa lukuun ottamatta sen kummempia matkavalmisteluja. Molemmilla pyörillä oli ajettu jonkun verran yli kolmekymmentä tuhatta kilometriä ennen reissuun lähtöä. Kuva Bandiitin etupään varustuksesta edestä ja sivulta.

Kotipihalla, lähtöön aikaa viisi minuuttia (allaoleva suurempana):

2006-Imatra-lahtovalmiina-ollaan.jpg

Kyyditettävät 

Kuljettajien lisäksi Jaana kaksitoista ja Laura kolmetoista vuotta.

Matkatavarat

Kaksi tankki-, kaksi perä- ja neljä sivulaukkua. Kullekin matkustajalle oli varattu yksi sisälaukuilla varustettu neljäkymmenen litran sivulaukku henkilökohtaisille tavaroille. Tankki- ja perälaukut oli varattu muuhun käyttöön. Mukana oli myös pari "mustekalaa" ajotakkien ja muiden ajovarusteiden väliaikaiseksi sitomiseksi perälaukkujen päälle (niitä olisi oikeastaan saanut olla kaksi molemmille pyörille, jolloin kuumissa olosuhteissa liikkuessaan ajovarusteiden sidonta laukkujen päälle olisi hieman helpottunut).

Sivulaukkujen (Kappa) puoliskojen avautumista rajoittavat ohuet ja sijoituspaikastaan johtuen (alhaalla saranoiden lähellä) helposti katkeilevat muovilangat piti lopultakin korjata. Tilalle sopi laukun puoliskojen keskikohdalta yli menevä nahkahihna, joksi muun muassa leveytensä ja pituutensa takia kävi erinomaisesti Intin nahkainen irtohihna. Se kiinnittyy soljettomalta puoleltaan sisälaukun kuminauhan kiinnikkeeseen (pop-niitti ja pari pientä aluslevyä niittiä tukemaan) sekä soljestaan noin 0,5 millimetrin teräslangasta (pianolankaa) lukon lähelle laukun sisäpuolelle porattujen reikien läpi kierrettyyn lenkkiin (+ teippi- tai kutistemuovisuojaus). Hihna ei haittaa sivulaukun käyttöä kunhan hihnan vapaaksi jääneen osan muistaa kääntää sisälaukun päälle ennen kannen sulkemista.

Lukitukset

Lukot ja paksut ketjut olivat samoja kuin aiemminkin, ainoastaan Irman käyttämä jarrulevylukko "Xena" oli uusi tuttavuus. Se vaikutti sinällään toimivalta ja liikkeelle lähdettäessä estää merkkiäänellään paikalleen unohtumistaan seuraavan etupään lukkiutumisen varottamattomasti. 

Lyhintä (1.2 m) kymmenmillistä ketjua ei tarvittu lainkaan. Pisin (1.8 m) Abloyn neliuralukkoineen oli usein käytössä sekä pyörien sitomisessa toisiinsa että kypäröiden lukitsemisessa pyöriin kaupungeissa ja lyhyemmillä pysähdyspaikoilla.

Alkuun

Ajovarusteet

Lauran vanha lastenpuku (ISX) jäi pieneksi ja vaihtui keväällä vähän käytettyyn aikuisten kokoon (MP-Asu, # 34 (kiitos sinne Ouluun)). Jaanan ajohousut kokivat saman uudistuksen kaupan kautta, lastenpuvun takkikin vaihdetaan seuraavaksi kesäksi mikäli hän vielä lähtee mukaan. Irman ajopuku (Rukka) kelpasi sellaisenaan tällekin reissulle. Karilla oli uudet ajohousut (Yoko) ensimmäistä kertaa reissukäytössä, jossa ne toimivat erittäin hyvin "yhteen" myös kuumassa ympäristössä saman tekijän pari vuotta vanhemman ajotakin kanssa. 

Kunnollisten kesähanskojen puute pitää korjata lähiaikoina, jotta ei tarvitsisi ajaa enää pidempiä matkoja paljain käsin. Esimerkiksi rystysiin ja sormiin murskautuvat hyönteiset tai edellä ajavasta autosta lentelevät hiekanjyvät tuntuvat etenkin suuremmilla nopeuksilla varsin epämiellyttäviltä, mahdollisesta vähän suuremmasta esineestä, linnusta saati kaatumistilanteesta puhumattakaan.

Pahimmilla helteillä ajoimme erittäin kevyissä varusteissa kun ajopukujen päällelaitto oli liikaa kohde ja siirtymätarve huomioiden. Siitä aiheutuneet vaarat olivat koko ajan kaikkien tiedossa, enkä sitä tietenkään suosittele muille. Esimerkiksi pohkeiden nojaaminen tulikuumaan äänenvaimentimeen riitti kirvoittamaan monenlaisia tulikivenkatkuisia kommentteja niin kuskilta kuin kyytiläiseltäkin.. Palanut kohta + auringonpaiste eivät ole kovin hyvä yhdistelmä myöhemminkään.

Laiva- ja lauttamatkat

Laivamatkoilla käytettiin SuperFast Ferriesin eli Tallinkin palveluja Hangosta Rostockiin ja takaisin.

Hangossa viimeiset tarkastukset ennen laivajonoon siirtymistä, vuorossa IsmoJ kavereineen:

2006-Hanko-ja-sisaankirjautuminen.jpg

Laiva oli molemmilla matkoilla sama Superfast VIII. Finnlinesin uudet laivat tulisivat käyttöön aikaisintaan heinäkuussa joka oli meidän kannaltamme valitettavaa muun muassa vajaan kolmen sadan euron hintaeron vuoksi, onneksi "Smoton" jäsenalennuksella saatiin sentään muutama euro nipistettyä loppusummasta pois.

Superfastin lasku ja kevään 2006 aikataulut.

Etukäteen herätti ajatuksia maaliskuussa julkisuuteen tullut tieto laivayhtiön omistajan vaihtumisesta ja sitä mahdollisesti seuraavista reittimuutoksista. Muutamaa päivää ennen lähtöä liikkeellä oli liikkeellä myös juttua Hangon pään lastaussaarrosta, joka olisi voinut pakottaa ajamaan Ruotsin läpi junalle Hampuriin. Suurempien autolauttojen täyttöasteesta riippuen se olisi pahimmillaan voinut merkitä jomman kumman "Saariston lauttareitin" ja Ahvenanmaan, sekä "Storby-Grisslehamn" -lauttalinjan läpiajoa.

Savona (Italia) => Bastia (Korsika, Ranska), Bonifacio => (Italia) Santa Teresa Gallura (Sardinia) ja Golfo Aranci => Livorno (Italia) -lauttavuorot lippuineen varattiin ja maksettiin paikan päällä joko edellisenä tai lähtöpäivän aamuna. Reittien valinnassa ja sitä kautta lippujen hinnoissa hyödynnettiin tarjottuja etuja, esimerkiksi pyörät saatiin Corsica Ferriesin ja Sardinia Ferriesin laivoihin halvimmillaan á 0.10 €/kpl, normaalin hinnan ollessa noin á 30 €/kpl. Niiden hinnastossa joidenkin vuorojen kohdalla näkyvä merkintä Jackpot oikeuttaa kyseiseen alennukseen. 

Kaikissa laivoissa kannatti pitää puolensa eli yrittää kerätä sidontaliinat (kaksi/pyörä) ja kumitallat (kaksi/pyörä) heti pyöränsä pysäköinnin jälkeen. Siten oli vähän paremmat mahdollisuudet saada tarvitsemansa tarvikkeet, hyvällä tuurilla vieläpä puhtaammasta päästä. Pidä ne käsipyyhkeet silti lähellä. Laivayhtiön tarjoamia sidontatarvikkeita oli monessa paikassa aika vähän jos lainkaan tarjolla. Omia sidontaliinoja (yhdestä kahteen/pyörä) ei kannata unohtaa varsinkaan Välimeren laivoilla liikkuessaan.

Kokemuksia erilaisista vastaan tulleista pyörien kiinnitystilanteista.

Alkuun

Junamatkat

Junalippujen varausta edeltävä reittisuunnittelu aloitettiin täydellä teholla tammikuussa. Junamatkoilla hyödynnettiin DB-Autozugin palveluja välillä Hamburg Altona => Lörrach ja Livorno => Hamburgh Altona (Google Earth-muodossa tallennettu, Magellan Goldin tallentama track-loki välille Livorno=>Hampuri).

Meno ja paluuliput varrattiin netin kautta ja tulostettiin valmiiksi kotona. Liput maksettiin 15.3.2006, viime kerrasta poiketen ei viittä prosenttia ennakkoon ja kuukautta ennen lähtöä loput, vaan koko summa kerralla (993 €). Suurimmat alennukset olisi saanut ennen vuodenvaihdetta ja aikataulujen julkistamista aiemmille asiakkaille lähetettyjen tarjousten kautta, mutta niihin ei työmaan kesälomapäätösten hyväksymisaikataulutuksesta johtuen ollut mahdollista tarttua (muutamille pidemmille vuoroille pyörät olisi saanut mukaan alle 10 €/kpl..). "Viime hetken" yksittäisten matkalippujen hinnat nais- ja miespaikoille ovat reilusti halvempia, mutta sellaisten saatavuuteen ei oikein voi luottaa perheen kanssa liikkuessaan.

Livorno voitti tällä kertaa lähtöpaikan jolloin paluumatkasta noin tuhatviisisataa kilometriä meni junan päivävaunussa matkustaessa. Laskin huvikseni karkeasti (bensat, majoitukset, sapuskat, moottoritiemaksut, muita pikkukuluja) että ajamalla edestakaisin nuo välit olisimme "säästäneet" noin kaksisataa euroa ja samalla menettäneet useamman päivän matka-aikaa pelkkään autobaanoilla ajeluun vallitsevan sään ja mahdollisten ruuhkien sekä tietöiden armoilla. EI kiitos, etenkään lasten mukana ollessa on turha kerjätä verta nenästään ellei tosiaan ole pakkotilanne..

- Menomatkassa ei ollut mitään kummempaa miettimistä koska juna kulkisi Hampurista Lörrachiin jokaisena päivänä => menomatkasta reilu kahdeksansataa kilometriä meni junan päivävaunussa (http://www.dbautozug.de/site/dbautozug/en/comfort__classes/couchette__cars/couchette__cars.html).

- Paluumatka Livornosta, Narbonnesta tai Avignonista Hampuriin vaati harvemmista kulkuajoista ja molempien päiden lauttavuorojen aikatauluista johtuen enemmän miettimistä, semminkin kun DB vaihtoi kevään aikana nettisysteemiään eivätkä edellisen reissun aikaiset rutiinit enää toimineet. Onneksi uusi järjestelmä valmistui nopeasti, mahdollistaen molempien suuntien matkalippuvarauksen samalla varauskerralla hieman halvempaan yhteishintaan.

Pyörien kiinnittämisessä vaunuihin käytettiin tuttuja apuvälineitä:

2006-DB-Autozug-liinat.jpg  

Nettilipun varaus

DB Autozugin sivuilla (22.3.2007: http://www.dbautozug.de/site/dbautozug/en/booking/online__fares/online__fares.html alareunassa kohta "Online Booking")

 1. Reitti tai reitit, ajoneuvojen laatu ja matkustajien lukumäärä
 2. Meno ja paluumatkojen ajankohdat
 3. Hyttien yksityiskohdat
 4. Ajajien, ajoneuvojen ja maksajan tiedot
 5. Maksukortin tiedot
 6. Otetaan mahdolliset lisävakuutukset ja/tai varataan majoituksia tarpeen mukaan
 7. Tulostetaan sähköpostitse saapuneet matkaliput

Siinä se, aikaa meni alle varttitunti, tosin ensimmäisellä kerralla kannattaa lukea ehdot huolellisesti, siellä on ohjeet muun muassa matkan peruutuksesta aiheutuvista kustannuksista.

Homma toimi jälleen odotetulla tavalla eli nukkuessasi suomalaisessa junassa onnistunee se yhtä hyvin noissakin. Parhaimmilla pätkillä ajettava nopeus noin satakuusikymmentä kilometriä tunnissa puistelee vaunuja jonkin verran, samoin vaihteiden ylittäminen suurilla asemilla aiheuttaa jonkin verran normaalista poikkeavaa ääntä. 

Muutamia kommentteja junamatkoista.

Pitkällä matkalla voi sattua erilaisia viivytyksiä joten liian kireää vaihtoaikataulua esimerkiksi jollekin autolautalle ei kannata tehdä: olimme Hampurin Altonassa vasta kello 13.40, vaikka aikataulun mukaan siellä olisi pitänyt olla jo kello 12.06. Syynä lienee ollut jonkin edeltävän pysähdyspaikan aikana tapahtuneet viivästykset purettaessa niihin jääviä autokuljetusvaunuja perille jatkavan letkan perästä tai jotain muuta vastaavaa. Odotimme yhdellä ratapihalla ainakin puoli tuntia neljän vastaan tulleen junan saapumista, ennen kuin oma junamme lähti uudelleen liikkeelle. Meille siitä ei ollut mitään haittaa, matka-aikaa riitti hyvin eikä sitä tarvinnut itse tuhlata autolautan myöhäiseen lastausaikaan soviteltaessa.

Muuta

Alppisoliin ja ympärillä nähtyihin maisemiin sekä muihin vastaaviin kohteisiin liittyvät arviot ovat joko omiani tai perheemme eri jäsenten mielipiteitä. Tarkoituksenamme ei ole ollut mainostaa mitään yksittäistä paikkaa toisia parempana tai huonompana, vaan tuoda esiin kirjoitushetken mielikuviamme kyseisistä kohteista.

- Ennakko-odotuksia
- GPS-kartta-aineisto kuluttaa aika paljon kortin muistia, tässä on esimerkkejä Magellanin Goldista.
- Hyvin palveleva akkulaturimme hoiti edelleen kevyemmän akkuhuollon.

Englannin kielen käyttö riitti monessa paikassa, tosin Korsikalla, Sardiniassa ja keskellä Italiaa paikallisten murteiden hieman paremmasta hallinnasta olisi ollut suoranaista hyötyä. Irma muisti meistä eniten italian sanastoa ja pääsi siten ääneen sikäläisten ummikoiden kanssa kommunikoidessamme. Monessa tilanteessa riitti oikein hyvin kun käytti vaikka useampaa kieltä samassa asiayhteydessä, mikä alkaa käydä tutuksi jo tyttärillemmekin.. Heidän englanninkielen taitonsa alkaa olla kehittynyt jo sille tasolle, että he uskaltavat ottaa osaa keskusteluihin kaupoissa ja muuallakin (kommentteja tyyliin "Ei sitä noin lausuta tai taivuteta.." alkaa tulla sivummalta siihen malliin, että perussanasto alkaa olla hanskassa). ;-)

Alkuun   
Ensimmäinen sivu    Edellinen sivu    Seuraava sivu    Viimeinen sivu    Matkat-sivu