Pääsett tänne "Alkuun"-linkeistä. Viimeisimmät muutokset: 20.4.2007.

Takaisin Lauran Matkat-sivulle.

Matkakertomus 2005 (Luxor, Egypti)

Sisällysluettelo

Yleistä:

Kävimme Luxorissa 17.-24.1.2005. Mukana oli Jaana, Irma ja Laura.

Näimme kaikkea kivaa, kuten Gizan pyramidit (tosin näimme ne vain lentokoneesta), Luxorin ja Karnakin temppelin, Kuninkaitten laakson, Hatsepsutin temppelin, Luxorin ympäristön, museoita ja niin edelleen.

**********

Muutamia matkustajille jaetuista lapuista kerättyjä asioita:

1) Retkiohjelma (Domina Matka-Monten järjestämänä, ajat noin -aikoja)

Tiistai:           Kaupunkikierros vossikalla, 12€/6€, klo 10.00 - 12.30. Ääni- ja valoshow Karnakissa, 30€, klo 19.30 - 21.45
Keskiviikko:  Kuninkaiden laakso, 40€/25€, klo 07.30 - 13.00
Torstai:          Luxor shopping, 5€/3€, kello 09.00 - 12.30. Karnakin ja Luxorin temppelit, 38€/20€, klo 14.30 - 19.30
Perjantai:      Denderan risteily (kansainvälinen retki), 65€/30€, klo 06.30 - 17.00
Lauantai:       Kameliratsastus, 15€/8€, klo 15.00 - 17.00

Lapsihinnat ovat 4 - 11 vuotiaille, paitsi Karnakin valoshow, jonne alle 7-vuotiaat lapset pääsevät ilmaiseksi. Alle 4-vuotiaat lapset retkeilevät ilmaiseksi, heille ei kuitenkaan kuulu aterioita eikä omaa istumapaikkaa. Jotta retket toteutuisivat tarvitaan osallistuneita vähintään 8 aikuista, poislukien kansainvälinen retki ja Karnakin valoshow, joille ei ole minimiosallistujamäärää.

2) Muita retkiä.

3) "Hyvä tietää" -asiaa Luxorista

Apteekki: Apteekista saa apua lomalaisen pikkuvaivoihin. Mikäli hankkimanne lääkkeet eivät auta toivomallanne tavalla, tilatkaa laakari hotellin vastaanoton kautta.

Aurinko: Egyptissä auringon ultraviolettisäteily on huomattavasti Suomea suurempaa, käytättehän siis riittävästi tarpeeksi vahvaa aurinkovoidetta ja muistakaa nauttia runsaasti vettä päivän mittaan (nyrkkisääntö: lämpötila = nesteen määrä, esimerkiksi 38 astetta lämmintä = 3,8 litraa nestettä) Auringonpistos ei ole harvinaisuus, suojaattehan päänne.

Hotellikansio: Kansiosta löytyy vastaus useimpiin mieltä askarruttaviin kysymyksiin. Hotellikansio on vastaanotossa, ettehän vie sitä huoneisiin. Kansiosta löytyvät myös oppaan päivystysajat.

Hätäpuhelin: Hätätapauksissa, jotka eivät voi odottaa seuraavaan päivystykseen, oppaat tavoittaa 24 h paikallisesta gsm-numerosta xxxxxxxx. Valitettavasti emme voi vastata tekstiviesteihin.

Juomaraha: Juomaraha on tapana antaa kaikille palvelualalla työskenteleville 10 %. Juomaraha on arabiaksi bakshish.

Kotimatka: Tarkemmat kotimatkatiedot löytyvät hotellikirjasta.

Oppaat: Tapaatte meitä tervetuliaistilaisuuden lisäksi retkillä ja hotellipäivystyksessä. Tarkemmat tiedot hotellikirjasta.

Posti: Pääposti sijaitsee Sharia al Mahatta -kadulla ja se on auki maanantaista torstaihin 09.00 - 14.00. Postimerkkejä voi ostaa useimmista postikortteja myyvistä liikkeistä. Virallinen postimaksu Suomeen on 1,50 LE. Kortit kannattaa jättää postitettavaksi hotellin vastaanottoon.

Puhelin: Suomeen soitettaessa suuntanumero on 00/+ 358 sen jälkeen verkkoryhmätunnus iolman ensimmäistä nollaa. Mikäli käytätte suomalaista gsm-puhelinta, minuuttiveloitus vaihtelee operaattorin mukaan. Tekstiviestit maksavat noin 0,3 €/minuutti, operaattorin mukaan.

Tax Free: Egyptin tullisäännösten mukaan maahan saapuva matkustaja voi hankkia ulkomaisia, verovapaita alkoholi- ja tupakkatotteita 48-tunnin sisällä maahan saapumisestaan. Käytännössä tämä tarkoittaa kahta maahantuloa seuraavaa päivää. Hankinta on rajoitettu yhteen kertaostoon, korkeintaan kolme pulloa.

Valuutta ja rahanvaihto: Egyptin rahayksikkö on punta (LE) joka jakautuu 100 piasteriin. 1 € on noin 7,6 LE eli 1 punta on noin 0,13 €. Rahaa voi vaihtaa pankeissa ja erillisissä valuutanvaihtopisteissä. Suurimpien pankkien läheisyydessä on myös pankkiautomaatteja, joista voi nostaa Egyptin puntia Visalla, Visa Electronilla ja muilla kansainvälisillä luottokorteilla.

Vesi: Emme suosittele paikallisen vesijohtoveden juomista erilaisen bakteerikannan vuoksi. Kaupoissa ja hotellien baareissa on myytävänä pullotettua vettä. Vesi on arabiaksi maija.

**********

17.1.2005, Luxor

Maanantai.

Heräsimme noin kello 04.50. Söimme aamupalan ja lähdimme Helsinki-Vantaan lentokentälle. Lähtö oli kello 07.10.

Maisemat olivat lennon aikana todella upeat!

Kairon ylitse lennettäessä näimme pyramidit. Laskeutuminen tuntui vähän vatsassa.

Luxorin lentoasema oli aika erilainen mihin olin jo "tottunut". Se oli suuri teltan näköinen rakennus. Sähköt sammuivat kerran.

Saimme kuljetuksen linja-autolla hotelliimme jonka nimi oli Isis Pyramisa.

Jaana ja Laura hotellin aulassa (sama suurempana):

Jaana ja Laura Isis Pyramisa-hotellin aulassa

Majoittauduimme huoneisiin, jonka jälkeen oli tervetuliaistilaisuus. Meille annettiin pienet lasit joissa oli tummanpunaista juomaa. Kuulemma jotain perinteistä mehua / teetä. Opas sanoi että sitä tullaan luultavasti tarjoamaan monissa paikoissa...

Illalla lähdimme kaupungille vossikalla. Voi sanoa että Luxorista ei ainakaan puutu hevosia vaunuineen! Maksoimme 10 puntaa 3 hengestä (10 EGB = noin 1,10-1,50 €). Ajaja vei meidät pienelle kiertoajelulle ja käytti meitä muutamassa kaupassa. Minä ostin alabasterista tehdyn kamelin (tuskin oikeaa alabasteria) ja äiti osti 2 papyrus maalausta, ne maksoivat yhteensä 80 puntaa eli reilu kymppi euroissa.

Sitten vaan nukkumaan jotta seuraavana päivänä jaksaisi taas.

Sää oli lähdettäessä pilvinen, Egyptiin tullessa paistoi aurinko ja lämpimät vaatteet jotka oli päällä lähdettäessä sai ottaa heti pois.

1 € = 7,45 EGB
  5 € = 37,23 EGB
10 € = 74,5 EGB
40 € = 298 EGB

18.1.2005, Luxor

Tiistai.

Päivä alkoi vähän huonosti, toiselta puolelta katua alkoi messu noin viideltä aamulla ja se kesti noin 15 minuuttia.

Kävimme aamupalalla ja lähdimme kävelemään kohti Luxorin temppeliä. Koko ajan joku oli kysymässä haluaisimmeko kyytiin. Temppeli oli tosi hieno ja muistikorttiin tuli "muutama" kuva..

Sitten menimme takaisin hotelliimme. Kävimme tilaamassa kaulakorut joissa luki meidän nimemme hieroglyfein. Kauppias kehui Jaanan nimeä koska siinä oli paljon a-kirjaimia, jotka ovat hieroglyfeissä kotkia (kauppiaan lempi lintu). Meille sanottiin että saisimme hakea korumme illalla.

Kävimme uimassa jonka jälkeen lähdimme ravintolaan. Ruoka oli ihan ok, otin kinkkupizzan ja kinkut olivat noin 6 cm pitkiä ja 2 cm leveitä ja erittäin suolattuja lihapaloja. Ruoan jälkeen kävimme laitattamassa minulle henna-tatuoinnin käteen, joka hävisi parissa päivässä.

Sitten menimme lepäämään jonka jälkeen lähdimme kiertämään hotellin kauppoja. Minä ostin 3 pyramidia ja sain savisen kaulakorun kaupan päälle. Jaana osti valkoisen kotka veistoksen ja hänkin sai kaulakorun. Kävimme hakemassa aamulla tilaamamme korut ja ostimme niihin samalla hopeiset ketjut. Sitten pelaamaan korttia ja nukkumaan.

19.1.2005, Kuninkaiden laakso

Keskiviikko.

Aamulla lähdimme kohti kuninkaitten laaksoa. Laakso oli hieno ja haudat todella upeat.

Kävimme kolmessa haudassa : Ramses V & VI, Ramses IV ja Tausert & Seth Nakht. Ostin 10 punnalla postikortteja 2 pakettia (18 korttia yhdessä paketissa) en katsonut niitä kaikkia ostaessani, katsoin vain päällimmäiset joten useat kortit olivat sumeita tai värit olivat huonot.

Laakson jälkeen menimme Hatsepsutin temppeliin, sitten katsomaan Memnumin kolosseja.

Memnumin kolossit (sama suurempana):

Hotellilla menimme syömään ravintola Ritziin. Ruoka oli todella hyvää. Sitten suunnistimme uima-altaille ja kauppaan. Illalla sovimme erään kivan asian (kuumailmapallolento, yhteishinta 200 EUR)...

Päivällä oli tosi lämmin, mutta tuuli aika paljon.

20.1.2005, kuumailmapallo

Torstai.

Herätys oli 05.40. Menimme syömään aamupalan ja lähdimme.

Meille ilmoitettiin että kuumailmapallo oli laskeutunut aika kauas ja sen tuominen takaisin kestäisi. Odottelimme jossain Niilin toisella puolella.
Meidät kuljetettiin pellolle. Pallon täyttäminen kesti hetken, sitten pääsimme kuumailmapallon kyytiin! Maisemat olivat hienot, tosin ei tuullut joten liikuimme hitaasti. Oli hieman pilviä joten emme nähneet Luxorin keskustaa hirveän hyvin. Hatsepsutin temppeli kyllä näkyi, samoin Memnumin kolossit.

Videokameraan oli jäänyt vahingossa mustavalko kuvaus päälle, joten kuva ei ollut kauhean hyvä. Onneksi Jaana räpsi kuvia kameralla että saimme edes jotain kuvia.

Lennon jälkeen menimme löhöämään uima-altaalle muutamaksi tunniksi. Sitten menimme Muumiointi museoon ja Luxorin museoon. Oli kiva kun Luxorin museossa sanottiin että saa kuvata, kunhan ei käytä salamaa.. Minä laitoin salaman vahingossa ja heti tuli vartija sanomaan 8=)

Menimme syömään ravintola Maksimeen jossa söimme grillattua kanaa. Sitten nukkumaan.

21.1.2005, Karnak

Perjantai.

Oli pilvistä joten olimme aamupäivän Karnakin temppelillä. Ostin sieltä kalenterin ja 2 vihkoa joissa kerrotaan Luxorista ja kuninkaitten laaksosta.

Olimme illan hotellilla ja kävimme syömässä ravintolassa nimeltä Snobs. Otin currykanaa ja se oli aika outoa. Sitten telkkaria katsomaan ja Jaana seurasi koko loppu illan biljardiottelua urheilukanavalta.

Kuva hieroglyfeistä (sama suurempana):

22.1.2005, kamelit

Lauantai.

Aamulla uima-altaalle, Ritziin ja moottoriveneellä Niilin toiselle puolelle.

Sieltä kamelien kyytiin. Oli tosi ihanaa keikkua siinä kyydissä, tosin jalkaremmit katkesivat ja oli hieman vaikeaa pysyä kyydissä kamelin kävellessä hieman nopeammin. Ratsastuksen jälkeen teelle johonkin taloon. Juttelimme hetken ja äiti kysyi oppaalta milloin oli satanut viimeksi, opas sanoi että vuonna 1995.

Meille annettiin sokeriruokoa ja lähdimme takaisin Niilin toiselle puolelle. Sokeriruoko oli aika kauhean makuista.

Hotellilla kävimme ostamassa 4 puuvilla huivia, lila, valkoinen, vaaleansininen ja tummansininen. Sitten uimaan. Kävimme ostamassa kioskilta iltapalaa ja sitten nukkumaan.

23.1.2005, lepopäivä

Sunnuntai.

Olimme yhdeksästä kolmeen altaalla uimassa ja ottamassa aurinkoa. Minun vatsa, kaula ja jalat paloivat.

Kolmen jälkeen kiertelimme hotellilla ja pelasimme yhden pelin biljardia, se oli aika vaikeaa.

Illalla kävimme syömässä Ritzissä ja minä ostin kaupasta karkkia tuliaisiksi. Ne karkit olivat aika pahoja joten päätin viedä ne sitten myöhemmin kouluun tuliaisiksi.

Huomenna lähtö...

24.1.2005, paluu

Maanantai.

Aamulla uimaan tavaroiden pakkaamisen jälkeen. Sitten linja-autolla lentokentälle. Äiti unohti Jaanan lippiksen linja-autoon. Jaanan paperisakset olivat jääneet hänen reppuunsa ja ne takavarikoitiin.

Lentokone lähti 13.40 kohti Sharm el Sheikiä. Lento myöhästyi 40 minuuttia koska egyptin presidentin tulon takia Sharm el Sheikin lentokenttä oli suljettu. Pikainen välilasku Sharm el Sheikissä ja kohti Helsinki-Vantaan lentokenttää.

Lento meni hyvin. Maisemat oli hienoja kun näkyi lunta ja jäätä joka puolella. Kun astuimme ulos lentokenttärakennuksesta tuli heti kylmä kun en tajunnut laittaa kahta pitkähihaista verkkatakin alle.

Matka kotiin meni hyvin, minä nukuin.

Seuraavana aamuna kouluun.

Laura ja Jaana temppelin restauroidun pylvään edessä (sama suurempana):

Sanastoa

Kirjoitin nämä sanat ylös hotellin kansiosta (ne on kirjoitettu niin kuin ne olivat hotellin kansiossa):

Päivää  Sälääm aleikum

Allahu akbar, Allahu akbar
Laa ilaaha illa ilaah.

= Allah on suurin (4krt)
Todistan, että Muhammed on Allahin sanansaattaja (2krt)
Tule rukoukseen (2krt)
Allah on suuri (2krt)
Ei ole muuta jumalaa kuin Allah.

Jumalat

Amon,  pääjumala, oinaan pää
Anubis,  vartijajumala (haudat) , sakaalin pää

Hathor,  lehmäjumalatar, taivaanjumala
Horus,  auringonjumala, haukan pää

Isis,  Egyptin äiti jumalatar, lehmänsarvet

Min,  synnyttämisen jumala

Nun,  alkuvesien hedelmöitymä, seisoo vyötäisiään myöten vedessä kannatellen aurinkoa

Osiris,  kuolleiden tuomari, muumioitu mies

Ptah,  vanhimpia jumalia, muumioitu, sidottu pää, mies

Ra,  auringon jumala, sargofakien jumala

Sekhmet Ptahin,  leijonapäinen vaimo/jumalatar, sodan jumalatar
Seth,  manalan jumala, Osiriksen veli & vihollinen, apinan/sian hahmo
Sfinksi,  tarumainen olento, oinaan pää, leijonan ruumis

Thot,  kirjuri, sielujen punnitsija, oppimisen suojelija