madewithNvu80x15clear.png                                                                                                                                              5/19

Ensimmäinen sivu    Edellinen sivu    Seuraava sivu    Viimeinen sivu    Matkat-sivu

Päivä 4. Newcastle Upon Tynesta Edinburgiin (7.6.2004)

Newcastle Upon Tyne - Edinburgh, 227 km.

Laura:
Aamupalana oli monenlaista ruokaa. Minä söin 3 sämpylää, tomaattia, kurkkua, salaattia, porkkanaa, 2 kananmunaa, vesimelonia ja join omena- ja appelsiinimehua. Aamupala maksoi 92 sekkiä.

Laiva saapui Newcastleen noin 11.00 paikallista aikaa. Sieltä lähdimme ajamaan kohti Edinburghia. Menimme rannan lähellä olevaa tietä pitkin. Maisemat olivat aivan mahtavia. Sitten saavuimme hostellille. Hostelli oli ihan mukava.

Kellarikerroksen keittiö- ja ruokailutiloja:

2004-Skotlanti-Edinburgh-Hostellin-ruokailutilat.jpg

Majoittumisen jälkeen lähdimme kävelemään kaupungille. Päivälliseksi söimme kebab-paikan antimia. Sitten menimme kauppaan.

Huonot asiat: sänkyni natisi ja 1 maili on 1,6 km (tuntuu kävelymatkoissa)

Hyvät asiat: maisemat olivat hienoja & aamupala oli hyvää.  

Alkuun
Jaana:
Aamupalan söimme laivassa, aamupala oli oikein hyvää. Matka Newcastlesta Edinburghiin oli hyvä ja maisematkin olivat oikein hyvät. Hostelli oli oikein hieno ja iso. Illalla menimme taas etsimään ruokapaikka, sekin löytyi.

Hyvät asiat: Kun pääsimme hostelliin.

Huonot asiat: Kun oli aika kuuma.  
Irma:
Aamupala seisovasta pöydästä á 92 SEK ja lapset taas puoleen hintaan (kaikki yhteensä 276 SEK, n. 27 €). SeaWindillä tuli pientä sanomista että olisi pitänyt opetella etukäteen sidontaliinojen käyttö. No eipä ollut kaikilla muillakaan hanskassa ja sain sitten vanhana konkarina opastaa yhtä naista kuinka sellaisen lukon saa auki ;)

Matkanteko Newcastlesta kohti Edinburghiin sujui ongelmitta, vasemman puoleisesta liikenteestä huolimatta. Risteykset olivat tietysti oma juttunsa (joita tämän matkan varrella oli onneksi vain muutama, liikenneympyröiden luvatussa maassa). Ei meinannut aivot ymmärtää ollenkaan mistä suunnasta autot milloinkin tulevat ja ketä pitää väistää! Piti myös muistuttaa itselle että niin nopeus-rajoitukset kuin matka määräpäähän on kerrottu maileina, ei km/h.

Matkan varrella saatiin varmaankin esimakua tulevista maisemista, ainakin lampaita oli riittävästi ennen Edinburghia. Edinburghin läpiajo tapahtuikin sitten kieli keskellä suuta ja Karin perässä pysytellen. Satuttiin vielä mukavasti neljän ruuhkaan! Jälkikäteen Kari muisteli jotain mukavaa ylämäkeä jota pitkin mentiin aina noin metri - kaksi kerrallaan ja minä en muistanut koko ylämäkeä! Olinpa keskittynyt totaalisesti pelkästään ajamiseen. No muisti palasi pätkittään ja kyseinen mäkikin tuli lopulta mieleen.

Hostelli löytyi helposti (sekin paikka oli laitettu etukäteen GPS:ään). Pyörät piti vielä korttelin päähän parkkiin, hostellin edessä oli vain maksullisia ruutuja. Kävimme kaupungilla pitsoilla ja kaupassa, tyttöjen kanssa pienellä iltalenkilläkin, jonka jälkeen joudettiin koisaamaan.  
Kari:
Herätys kello 07, suihkuun ja aamiaiselle.

Laivasta ulosajo oli normaali suoritus. Satamassa Englannin passiviranomaiset konelukivat kaikki passimme, mutta eivät suostuneet leimaamaan lastenkaan passeja, ellemme olisi tyrineet jotain, jota emme siihen hätään viitsineet tehdä. Ruotsissa leimaus oli luvattu hoitaa paluumatkallamme. Ja hoidettiinkin, kunhan Jaana kävi sitä erikseen pyytämässä.

Kyltit näyttävät matkat maileina mutta mikä olikaan yleisrajoitus? Jaha, no ajetaan sitten porukan keskiarvon mukaan. Enää ei mukaamme annettu nopeusmittariin liimattavia tarroja maili- ja kilometrinopeuksien erojen havainnollistamiseksi (kuten -92).

Ajoimme pari sataa metriä tarkastuspisteen jälkeen olevalle levikkeelle (kuten valtaosa muistakin motoristeista) pukeutumaan, kunnes matkustajat, ajovaatteet, matkatavarat ja gps olivat liikkeellelähtökunnossa. Ei muuta menoksi (gps:n reitti opasti aina A1-moottoritielle saakka).

Päätimme kelin salliessa unohtaa A1:n ja mennä pienempää tietä A1:n ja rannan välissä. Se oli hyvä päätös, sillä maisemien laatu oli sielläkin huomattavasti parempi kuin yleisesti eri moottoriteiden varsilla.

Kuvat tulo- ja lähtösuuntaan jonkun matkaa Newcastle Upon Tynen yläpuolelta.

Alkuun

Tapasimme Loch Nessillä pariskunnan, joka oli lomamatkallaan siihen mennessä ajanut jo pari tuhatta mailia, nimenomaan pienillä teillä. Kaunista maisemaa riittää, mutta vastaavasti eteneminen on usein hidasta.

Ruotsalaisen turistibussin matkustajat butsasivat hieman ennen kahvitaukopaikalle saapumistamme yhden Skotlannin rajalla olleen pienen myyntikopin kaikesta kiinteästä, joten meille jäi ostettavaksi vain kahvia, jäätelöä ja limsaa:

2004-raja-Englanti-Skotlanti-kahvikauppiaan-koju.jpg

Jäätelöistä puheen ollen Jaana söi vähintään yhden jäätelön joka päivä, lähes poikkeuksetta useammankin. Ei siis mennyt pitkään, ennen kuin tilauksessa tarvittavat sanat oli "pakko-opeteltu", kun itse joutui ne usein hakemaan ;-)

Osuimme pahimmilleen neljän ruuhkaan Edinburghissa, mikä piti niskanikamat hyvinkin norjina (valitsin väärän kaistan hiljaiselta katuosuudella vain yhden kerran, aivan hostellin naapurissa. Onneksi). Helppohan se oli liikenteen mallin mukaan ajaa. Mukavaa hommaa, varsinkin kun jonossa seisovien jakeluautokuskien kanssa ehti vielä heittää jonkun sanan valojen vaihtoa odoteltaessa. Loppureitti kaupungissa: London Road -> A900 -> A8 -> Magdala Crescent -> Eglinton Crescent. [1] = Hostellin, [2] = pyörien parkkipaikan ja [3] = lähimmän illalla auki olevan marketin löydät AutoRoute 2003:n muodossa tästä.

Alkuun

Huoneemme numero oli 13, sijainti pääoven yläpuolella toisessa kerroksessa. Huoneessa oli pieni parvekekin, mutta sille antava iso ikkuna oli ruuvattu siten kiinni ettei välistä sopinut menemään.

Suihku oli viileä mutta vähine vedenpaineineen silti aivan ok, huoneeseen sopi oikein hyvin eikä toiseen kerrokseen kiipeäminenkään ollut paha rasti, paitsi hetkellisesti kuuden täyden sivu- ja perälaukun, kahden täyden tankkilaukun, neljän kypärän ja muiden ajovarusteiden kanssa. Eivätkä ne kaikki menneetkään perille yhdellä kerralla, kumpaankaan suuntaan. Samalla oli hyvää aikaa tutustua hostellin sisätiloihin (alimmassa kerroksessa oli jäsenten eli hostellikortin maksaneiden ruokailu- ja pyykinpesutiloja, toisessa vastaanotto ja erilaisia halleja, loput kerrokset ylöspäin palvelivat majoituksina).

Kullekin 4-6 huoneen kokonaisuudelle oli varattu oma yhteinen, yksi- tai kaksikoppinen wc ja yhdestä kahteen suihkuhuonetta. Huoneessamme oli myös oma vesihana ja allas. Pullovesi oli jo täydessä käytössä, ihan joka paikassa kun ei kraananaveteen enää kannattanut luottaa (a-hepatiittirokotteistamme huolimatta).

Hetkisen verran kävelyä eri puolilla lähimaastoja ja sitten oli aika lähteä Dalry Road:lle ostamaan pari pizzaa, spagetti bolognese ja kebab juomineen, hintaan 20 £. Sekä iltapala ja aamiainen viereisestä kaupasta, jotka maksoivat reilusti toisen mokoman.

Pyörät piti jättää vahvasti lukittuina kauas sivukadun varteen ilmaiseen mp-parkkiin (siellä oli pari omaa parkkiruutua solo-pyörille, maksullisten parkkiopasteiden välissä). Lastaus ja purku sentään onnistuivat hostellin edessä. Saatuamme ne  (useine ketjuineen ja lukkoineen) ensimmäisen kerran paikoilleen huomasin ilokseni, että olimme kiivastuksissamme menneet yhden pysäköintiruudun liikaa oikealle eli maksullisille paikoille (n. 0.40 £ / 15 min). Äkkiä lukot irti ja mopojen siirto toiseen paikkaan, ettei tule ongelmia erittäin innokkaiden parkkipirkkojen kanssa)..

        "Ja oli niin hikikin..."

Tyynynpäällisenäkin toimiva makuupussilakana-yhdistelmä on varsinainen keksintö, jos on tottunut pyörimään yönsä huolella. Pussin saumakohta on jossain navan korkeudella. Samaa tasoa oli lapun mukaan Malesiassa kasattu kaksikerroksinen, teräsputkirakenteinen kerrossänkykin. Nirsk nirsk potenssiin x jo pelkästä pintahengityksestä, saati siitä kun joku käänsi kylkeään tai kävi yöllä vessassa. Äkkiä niihinkin tottui, majoituksen hinta- ja laatusuhde kun korvasi kevyesti tällaisia pikkujuttuja.

Alkuun    Ensimmäinen sivu    Edellinen sivu    Seuraava sivu    Viimeinen sivu    Matkat-sivu