madewithNvu80x15clear.png                                                                                                                                              4/19

Ensimmäinen sivu    Edellinen sivu    Seuraava sivu    Viimeinen sivu    Matkat-sivu

Päivä 3. Göteborgista merelle (Norja ja Englanti) (6.6.2004)

Kallered - Frihamnen,19,7 km - Kristiansand - Newcastle Upon Tyne.
 
Skotlannin osuus kartalla (neliön sisällä oleva numero tarkoittaa yöpymisten lukumäärää, valkoinen ympyrä hostellin summittaista sijaintipaikkaa). Sama suuremmassa koossa:

2004-Skotlanti-ajoreitti.jpg
Laura:
Aamupalan jälkeen lähdimme satamaan. Laiva lähti kello 10.00 (Ruotsin aikaa). Laivan nimi oli m.s. Princess of Skandinavia.

Aluksi kiertelin laivaa, jonka jälkeen kävin kaupassa ostamassa karkkia ja limsaa. Lounaan söimme ravintolassa. Noin kello 17.00 (Skandinavian aikaa) saavuimme Norjaan, Kristiansandiin. Matka jatkui reilun tunnin päästä. Illalla vietimme aikaa kannella ja hytissä.

Huonot asiat: Jaana osti suolapähkinöitä ja ne lemusivat aivan hirveälle, ulkona tuuli aika paljon.

Hyvät asiat: Laiva oli suuri & hieno, ruoka oli hyvää.  

Alkuun
Jaana:
Aamupalan jälkeen lähdimme kohti satamaa. Oikein hieno laiva, paitsi hytti ei ollut oikein miellyttävä. Illalla menimme syömään ravintolaan nimeltä Seven Seas. Kävin myös kaupassa ostamassa kaikkea hyvää naposteltavaa esimerkiksi suolapähkinöitä, karkkia ja muuta vastaavaa.

Huonot asiat: Jouduimme Lauran kanssa odottamaan äitiä ja iskää kun he olivat laittamassa pyöriä kiinni.

Hyvät asiat: Kun oli maffftavat *) maisemat merellä.

                        *) kolmen äffän mahtavat eli todella hienot..             
Irma:
Valmis aamupala nautittiin hostellilla (joka varattiin ja maksettiin edellisenä iltana) ja taas menoksi. Matka satamaan oli erittäin helppo ajaa, ei tarvinnut poiketa ohitusteiltä keskustaan missään vaiheessa.

Laivaan tuli moottoripyöriä keula täyteen, lastaus tapahtui nopeasti ja kivuttomasti. Laivalla oli hyviä, puhtaita sidontaliinoja riittävästi ja pyörän sitominen alkoi onnistua jo minultakin. Laivamatkasta ei ole mitään erityistä mainittavaa, nämähän on nähty.

Hytti oli halvin mahdollinen eli suurin piirtein autokannen lattian korkeudella oli neljä sänkyä. Vessat ja suihkut olivat käytävillä. Tytöt onneksi kulkivat omin päin eikä tarvinnut heidän mukana säntäillä paikasta toiseen - onneksi heitä on kaksi! Meillä Karin kanssa päivä meni pääasiassa lepäillen.

Lounas laivalla seisovasta pöydästä á 129 SEK, lapset puoleen hintaan. Nukkumaan mentiin noin klo 22.30

 Alkuun
Kari:
Herätys tuli kello 7.20 ja kello 8.30 käännettiin etupyörät jo kohti satamaa, jonne ajo oli hyvien opasteiden (ja gps-avusteisesti) pala kakkua. Laiva lähti Frihamnen -nimisestä satamasta merelle kello kymmenen. Se oli kuulutuksen mukaan täynnä matkustajia. Menomatkalla poikettiin myös parin tunnin mutka Norjan Kristiansandiin.

Lapset alkoivat keljuilla joistain unikeoista, mikäli oikein kuulin. Yhdessä vaiheessa meinasi tulla myös kiire: aikaa oli noin viisi minuuttia ruokailuajan loppuun saapuessani ravintolaan, mutta hyvin siinäkin ehti lautasensa täyttää (hinta neljältä 387 SEK, noin 38 €), Lauran toimittama jälkiruoka-annos (vähän kaikkea makeaa syvälle lautaselle) oli jo enempi liikaa.

Taisi olla sama laiva kuin vuonna 1992, jolla menimme Edinburghin kansainväliseen FIM-ralliin suuren Imatralaisen motoristiryhmän kanssa (jonne Irma ei lähtenyt mukaan, vaikka Lauran syntymiseen oli aikaa vielä reilut pari kuukautta..).

Hytti oli periaatteessa samanlainen kuin aikoinaan Finnjetillä ollut erinomainen "Sleep In"-osasto: punkat kahdessa kerroksessa ja jokaiselle sängylle oma lukittava lokeronsa. Erona oli vain se, että samassa lukittavassa tilassa oli nyt neljä punkkaa eikä sänkyjen edessä siten tarvittu erillisiä verhoja yksityisyyden suojana.

Käyntiä eri kansilla ja korttipeliä saleissa, illan hämärtyessä päästiin lopulta yöunillekin. 

Alkuun    Ensimmäinen sivu    Edellinen sivu    Seuraava sivu    Viimeinen sivu    Matkat-sivu