madewithNvu80x15clear.png                                                                                                                                              3/19

Ensimmäinen sivu    Edellinen sivu    Seuraava sivu    Viimeinen sivu    Matkat-sivu

Päivä 2. Tukholmasta Göteborgiin (5.6.2004)

Tukholma - Göteborg, 491 km.
Laura:
Aamulla 06.00 (Ruotsin aikaa) SeaWind:ssä tuli kuulutus että aamupala oli valmis. Söin sämpylää, kananmunia, kurkkua, tomaattia ja join mehua sekä kaakaota. Laiva saapui Tukholmaan kello 07.30 (Ruotsin aikaa), josta lähdimme 480 kilometrin matkalle Torrekullaan. Kun pääsimme hostellille heittelimme palloa ja söimme pizzaa. Illalla minun korvakoruni lukko katkesi, joten en voi pitää sitä.

Huonot asiat: lukko katkesi ja matka oli pitkä.

Hyvät asiat: Huone oli hyvä ja ruoat olivat hyviä.
Jaana:
Polviin ja pyllyyn sattui edelleen ajomatkan aikana.

Huonot asiat: emme voineet perillä pelata minigolfia, koska meillä ei ollut palloja. Niitä ei löytynyt edes läheiseltä golf-kentältä.

Hyvät asiat: kun menimme kävelemään kohti ruokapaikkaa Göteborgissa.

Alkuun
Irma:
Aamupala, joka kuului lipun hintaan, nautittiin laivalla ja matka jatkui Tukholmasta kohti Göteborgia. Lauantaiaamu oli yllättävän hiljainen eikä mitään ongelmia kaupungista ulosajossa.

Matkaa tehtiin pääasiassa moottoritietä, nopeus 120-130 km/h. Taukoja pidettiin sopivin välein ja syömässä pistäydyttiin Grannassa, samassa missä yövyttiin Tanskan autoreissun kotimatkalla 2001.

Mölndalin alapuolelta löytyi hyvin opastettuna etukäteen varattu hostelli Torrekulla, jonka osoitteen Kari oli laittanut GPS:äänsä jo kotona.

Perille ajettiinkin suoraan ilman ylimääräisiä kieppejä:

2004-Ruotsi-ja-Torrekullan-opasteet.jpg 

 Hostellin respa on vasemmalla sekä ruokasali Irman ja Jaanan takana.

Perhehuone maksoi mennessä nettivarauksella 810 SEK ja paluumatkalle paikan päältä varattuna 770 SEK per yö. Harmi ettei hoksattu käydä ruokakaupassa, hostellilta ei saanut mitään iltapalaa. Kävelymatkan päästä löytyi kuitenkin kebab-paikka ja iltapalapuute hoidettiin siellä. Lauralla ihan kiitettävä nuha, toivottavasti ei kuitenkaan olo huonone. Edelleen takapuoli ja käsivarret kovilla.

Alkuun
Kari:
Mitään kummempia ääniä tai maininkeja ei havaittu yöllä, vaikka laiva poikkesikin aamuyöllä Ahvenanmaalaisessa satamassa. Herätys tuli laivan kaiuttimista kello 06.00, siihen pari minuuttia lisää ja olimmekin jo aamiaisjonossa.

Seppo P oli yllättäen myös aamupalalla (hän oli menossa Tukholman maratonille huoltajaksi).
Poistuminen laivasta oli nopea toimenpide. Siinä ei nokka kauaa tuhissut kun olimme jo kauimmaisella portilla menossa ulos sataman alueelta. Tukholma oli erittäin hiljainen, sillä maratooni alkoi vasta puolenpäivän jälkeen. Sen verran oli valmisteluja tehty, että kaikenlaisia pöytä-, tuoli- ja muita virityksiä oli ripoteltu kaikkialle juoksureitin varrelle.

Bandiitin ohjaustangossa ollut vedenpitävä gps-vastaanotin aiemmin käyttämättömine Euroopan karttoineen vaikutti alusta lähtien hyvältä, samoin sille kotona etukäteen tehdyt reitit: menimme täysin sen ohjaamana ensimmäiset kilometrit normaalista poikkeavaa reittiä, sataman vieressä olevan kaasulaitoksen ohi. Hyvin jytää, kunhan ei erehdy liikaa tuijottamaan vain näyttöä, ympäristön ja muun liikenteen kustannuksella.

Tauolla E4:n varrella jossain Tukholman ja Grannan puolivälissä. Laura ja Jaana Grannan pääkadulla. Vättern-järvi on vasemmalla ja E4 oikealla puolella.

Kolmen pysähdyksen taktiikka oli valittu muun muassa tankkaus- ja kehonlepuutussyistä, mikään kiirehän ei meillä ollut. Grannassa Vättern-järven rannalla syötiin reissun ensimmäiset roskaruuat eli hampurilaiset asiaankuuluvine juomineen. Varsin kulinaristista, etten sanoisi, sai siitä kyllä riittävästi energiaa loppumatkaksi. Paluumatkalla Jonköpingin esikaupunkialueella gatukökistä ostetut perunamuusi- ja nakki- tai lihapulla-annokset (15,75 €) olivat jo ihan eri tasoa, suorastaan erinomaisia (Ruåtsin kielikin alkoi hieman palata mieleen, mutta ei sentään häiriöksi saakka).

Napakka sivutuuli pohjoisesta oli koko matkan lisämausteena. Pyörä kallistuikin normaalia enemmän, sillä matkatavarat ja kaksi kyytiläistä kasvattavat sivupinta-alaa aika nopeasti. Vettä ei saatu niskaan sen enempää, vaikka tummia pilviäkin näkyikin siellä täällä. Mukavan nopeaa (E4) mutta silti puuduttavaa etenemistä.

MarkkuK laittoi tekstiviestejä Puolan suunnalta, oli matkalla välimerelle. Opettajalla on tuota lomaa onneksi riittävästi, homman laadun huomioiden varmasti ihan tarpeeseenkin. 

Suzukin ketjut narisivat Mölndalissa sen verran, että suhautin hätävarapullosta hieman ketjurasvaa lämpimiin ketjuihin (erityisesti rulliin; lisäsin myös CLS:n syöttöä +1 kierrosta sekä käänsin annosteluputkien asentoa lähemmäksi takarattaan pintaa). Tarkemmat asetukset ja säädöt olivat vielä täysin arvailujen varassa, nyt syöttö oli liian pienellä ja putket sen verran kaukana rattaan pinnasta että sivutuuli taisi painaa ainakin osan tipoista taivaalle (rekisterilaatasta päätellen). Irman Scottoiler alipaineineen pelasivat koko ajan moitteettomasti, se on ollut paikoillaan jo viime vuoden keväästä saakka eli säädöt ovat hyvin tiedossamme.

Torrekulla oli oikein siisti hostelli mäen päällä, suuren viheralueen reunamilla. Tapasimme sen pihalla myös ruotsissa asuvan suomalaisen linja-autokuskin, joka oli kuljettamassa sikäläisiä koululaisia luokkaretkellään. He majoittuivat samaan hostelliin. Yöunille ajoissa eli kello 21.00.  

Alkuun    Ensimmäinen sivu    Edellinen sivu    Seuraava sivu    Viimeinen sivu    Matkat-sivu