madewithNvu80x15clear.png                                                                                                                                            14/19

Ensimmäinen sivu    Edellinen sivu    Seuraava sivu    Viimeinen sivu    Matkat-sivu

Päivä 13. Isle of Arranilta Bellinghamiin (16.6.2004)

Lochranza -> Bellingham, 315 km

Laura:
Aamulla lähdimme ajamaan Brodickiin jossa menimme laivaan joka kuljettaisi meidät vastarannalle. Sieltä lähdimme ajamaan kohti Bellinghamia, joka on aivan lähellä Hadrianin vallia.

Pysähdyimme syömään Little Chef nimisessä ravintolassa. Minä söin kanaa, salaattia ja ranskalaisia (päälle oli kaadettu pahaa, valkoista kastiketta jota yritin pyyhkiä pois). Matkan aikana näimme taas paljon lampaita.

Hostelli oli aika vaatimaton, meillä oli perhehuone jossa oli suihku (kylmällä vedellä) ja vessa. Illalla heittelin palloa Jaanan kanssa ja pelasin rommia.

Huonot asiat: illalla satoi vettä ja matka oli pitkä.

Hyvät asiat: huoneessa oli 6 sänkyä ja yhteisissä tiloissa oli paljon pelejä.      
Jaana:
Lähdimme ajamaan kohti Bellinghamia. Ylitimme lautalla vastarannan ja Arranin rannan välin. Matka ei ollut pitkä. Täällä on ihana musta koira. Olemme nyt family roomissa. Ihan hieno paikka. Suihkut eivät kyllä toimi. Ei muuta, moido!

          Jaana vauhdissa Brodickissa:

2004-Skotlanti-Arran-Brodick-Jaanan-kasi-1.jpg 2004-Skotlanti-Arran-Brodick-Jaanan-kasi-2.jpg 2004-Skotlanti-Arran-Brodick-Jaanan-kasi-3.jpg

Alkuun
Irma:
Aamulla herättyä tavaroiden pakkaaminen, aamupala ja taas tien päälle. Hostellin omistajatar varasi meille ystävällisesti Englannin puolelta seuraavaan majapaikan. Ensimmäinen kohde oli täynnä, mutta majoitus löytyi lopulta Bellinghamista.

Kari: "Onneksi Irmgard sen varasikin, sillä sen seuraavan paikan naisen puheesta ei etenkään puhelimessa olisi Erkkikään ottanut selvää kuin osittain. Ei ollut pitkästä radioamatöörikokemuksestakaan paljoa apua kuullun (enempi ehkä luullun) ymmärtämisessä"..

Ei tarvinnut kuin ylittää Skotlannin ja Englannin raja, kun liikenne alkoi olla jotain aivan muuta kuin Skotlannin puolella. Itsellekin tuli jotenkin levoton olo kun liikennettä oli aiempaan verrattuna lähes ruuhkaksi asti. Pieni pätkä moottoritietä kovassa tuulessa riitti ja siirryttiinkin hyvin nopeasti hiljaisemmille teille.

Matka sujui hyvässä kelissä. Ruokatarvikkeet ostettiin hyvissä ajoissa ennen Bellinghamia kun ei tiedetty miten pienestä kylästä on kyse, eli löytyykö sieltä enää illalla avointa ruokakauppaa. Alkoi olla jo tiukka paikka saada ruokia mahtumaan laukkuihin ja jouduinkin ottamaan repun selkään. On mielenkiintoista yrittää ajaa reppu selässä ja lapsi kyydissä, alkoi olla myös pyörän päällä ahdasta eikä ajoasentokaan ollut paras mahdollinen. Onneksi matkaa ei kuitenkaan enää ollut kohtuuttomasti jäljellä ja majapaikka löytyi suhteellisen helposti.

Bellinghamin hostellista tuli kyllä mieleen joku metsästysmaja, mutta se oli kuitenkin pienestä tunkkaisesta hajustaan huolimatta ihan ok. Perhehuone oli erillisessä rakennuksessa ja ylellisyytenä meillä oli oma vessa ja suihku.
Kari:
Aamulla ei tihkusta johtuen ollut niitä pikku pirulaisia, joten pyörät suunnattiin kiireesti kohti Brodickia. Mennessä ajettiin hätäiseltään yhden linnan puutarhan läpi, sitten kaupan kautta satamaan, jossa liput rei'itettiin ja eipä siinä enää muu auttanut kuin ajaa poistuvien jonoon.

Lautta oli Caledonian Isles, ajoaika noin tunti Ardrossaniin. Laivaliput kerättiin lopuksi pois, ties mistä syystä. Laivan vieressä lentävät lokit olivat melkoisen kesyjä tai rohkeita: yksi sai melkein napattua kädessäni olleen suklaapatukan kun nojailin lautan yläkannen kaiteeseen. Harmi kun kamera ei ollut mukana.

Dumfriesistä ei kaupungin läpi ajettaessa löytynyt kaikille sopivaa sapuskapaikkaa, mutta vähän matkan päästä A75:n varrelta tuli sentään eteemme Little Chef (32,87 £: 1 pikkupizza, 2 kana-annosta, yksi uuniperuna + perienglantilainen, taikinakuoreen leivottu jauhelihakastike sekä vedet ja limsat). Aurinko porotti tuelta joten ruokailu tuntui pian kehossa tosi unettavana, mikä näkyi aikansa muun muassa alentuneena ajonopeutena.

Carlislen yläpuolella siirryimme takaisin Englannin maaperälle. Heti ensimmäisessä sillassa oli useita kameroita kaikkia tulevia kaistoja valvomassa, samoin muutamalla sillalla laser- tai jonkun muun vastaavan tutkan käyttäjiä. Sellaisia emme aiemmin matkalla olleet nähneetkään.

Alkuun

Matkan lopussa haimme Haydon Bridgesta kahden päivän ruoat (33.19 £) jotta ei ihan ensimmäiseksi tarvitsisi taas ihmetellä kauppojen aukioloa siihen aikaan iltapäivästä, kellohan oli jo melkein 18.00 (menipä sivumennen sanoen melkoisen pitkään Visa-korttini tarkastuksessa kaupan kassalla, alkoi jo hiki kirpoamaan otsalle. Kuulemma muillakin on ollut samoja ongelmia).

Loppumatkamme meni taas niitä pienimpiä teitä (B6319, B6320) myöten ja maisemat olivat todella sen mukaisia - tankkilaukkuni täytyttyä äärimmilleen ei mittaristosta merkkivaloineen nähnyt yhtään mitään, joten ympäröiviin maisemiin saattoi keskittyä enemmänkin.

Tämä hostelli oli pieni mutta halpa. Olimme jonkun aikaa siinä luulossa että maksettu 32 puntaa kattaisi molemmat yöt, mutta ei nyt sentään mahdottomia pidä luulla. Kotisivun kuvasta poiketen rakennusten ympärillä on nykyään komeata pensasaitaa.

Bellinghamin hostellin päärakennus vasemmalla, oikealla juuri kuvan ulkopuolelle jää erillinen perhehuone:

2004-Englanti-Bellinghamin-hostellin-paarakennus.jpg

Kommentti 15.6.2008: tämä ei ole enää YHA:n nettisivuilla, sen sijaan sieltä löytyy toinen:
http://www.yha.org.uk/find-accommodation/northumberland-north-pennines/hostels/bellingham/index.aspx

Irmalla hyytyvät käsivarret joten punttisalitreeniä tarvitaan ensi talvena vähän enemmän; itselläni puutui alussa pahiten istuma-lihaksisto, Jaanalla painoi toisen polven suojus, Lauran kypärän hihna löystyi itsekseen - kaikkea pientä ilmeni välillä itse kelläkin. Lasten housutkin mennevät uusiksi ensi kesään mennessä (2006: Lauralla koko ajoasu ja Jaanalla sama homma edessä -07)? 

Alkuun    Ensimmäinen sivu    Edellinen sivu    Seuraava sivu    Viimeinen sivu    Matkat-sivu