madewithNvu80x15clear.png                                                                                                                                            13/19

Ensimmäinen sivu    Edellinen sivu    Seuraava sivu    Viimeinen sivu    Matkat-sivu

Päivä 12. Päiväretki Arranin ympäri (15.6.2004)

Isle of Arran kierto myötäpäivään, 91 km.

"Arran-Kintyre-skyline-from-Marchrie-27-11-05" (taken and owned by Mr Tony Church):

2004-Skotlanti-Arran-Kintyre-skyline-from-Marchrie-27-11-05.jpg taken and owned by Tony Church
Laura:
Aamutoimien jälkeen lähdimme ajamaan reittiä Corrie > Brodick > Lamlash > Whiting Bay > Kildonan > Blackwaterfoot > Dougrie > Pirnmill > Lochranza. Eli kiersimme Arranin saaren.

Näimme hirveästi lampaita ja maisemat olivat tosi hienoja, iskän sanoja lainaten: 3 äffän maffftavia! Kävimme neljällä rannalla etsimässä simpukoita, emme löytäneet kuin 1 hienon.

Alkuun

Matkan aikana keksin uudet sanat kappaleeseen "Keltainen toukokuu":

"Ikkunasta katson kuinka lampaat iloisesti määkii, kertoen viestiään miulle.
Lomas loppuu ja kohta jo laiva kotiin vie, nyt hyvästi täytyy sanoo"

Kertosäe:

"Ihana lomani, miksi loput jo? Vain kaksi viikkoa on kulunut. Mä takas tahdon tulla,
jos vain takaat sen, et yhtä hauskaa myöhemminkin olla vois".

Se on vähän erilainen kuin alkuperäinen koska tuo kuulosti paremmalta..

Ruoan jälkeen lähdin 2 km päähän rannalle Jaanan kanssa. Löysimme tosi isoja simpukoita. Sitten menin suihkuun.

Huonot asiat: simpukat haisevat ja ne ovat vähän rikki.

Hyvät asiat: aurinko paistoi, keksin uudet sanat, maisemat oli hienoja, löydettiin simpukoita ja oli KIVAA!
Jaana:
Lähdimme aamulla ajelemaan Arran saaren ympäri (melkein). Me pysähdyimme tosi monta kertaa. Minä näin 3 norppaa tai hyljettä. Yksi oli ruskea ja 2 oli harmaita. Kävimme kaupoilla aika vähän. Ei muuta, MOIKKA!
Irma:
Päivä menikin rattoisasti saarta kierrellen. Ilmat suosivat ajelua. Simpukoita olisi pitänyt jokaiselta rannalta kerätä jo hieman rasitteeksi asti.

Maisemat olivat hyvin vaihtelevat (tässä aivan Hostellin lähimaastoa Brodickin suunnalla), jossain mainoksessa oli kuulemma ollut mainintakin siitä, että "Arranin saari on Skotlanti pienoiskoossa".

Illalla käytiin parilla oluella paikallisessa hotellissa. Oli muuten ensimmäinen kerta laivoja lukuun ottamatta kun istuttiin baarissa! Maistelimme paikallisia oluita, joiden pullot ja etiketit näkyvät tässä. Sarjaan kuului kolmantena Ale mutta se jäi huomaamatta ja maistelematta.

Hostelli osoittautui tosi mukavaksi. Paras tähän asti. Omistajat tai pitäjät, mitä lienevät, olivat todella mukavia. Isäntä ilmeisesti harrastaa valokuvausta, sillä hänen ottamansa upeat kuvat saarelta pyörivät vastaanoton näytöllä non-stoppina.

Alkuun

Saaren eteläpään merkkejä (olemme menossa vasemmalle Blackwaterfootiin, tulimme juuri Kildonanista, kauempaa oikealta Brodickista):

Kari:
Nukuimme melkein kellon ympäri (oma neljän hengen huone hiljaisessa naisten kerroksessa, koska perhehuonetta ei ollut saatavilla): sateessa ajo oli kaiketi käynyt kaikkien kehoille ainakin jonkin verran. Koko reissun ehdottomasti parhaan hostellin ruokavalikoimakin oli ok, kaupan / postin ollessa jo kiinni eilen saapuessamme.

Isälle lähti tekstiviesti 68. syntymäpäivänsä johdosta.

Aamu oli harmaa mutta rannoille oli päästävä. Kiersimme saaren myötäpäivään pysähdellen ajoittain muutamissa kylissä ja eri puolten rannoilla. Brodickista ostettiin myös 128 megan CF-muistikortti kameraan, tavallista moottoriöljyä ja pitkän hakemisen jälkeen sopivan pienisuisen kasviravinnepurkin (Scottoilerin säiliön pieneen täyttöreikään käyvä), jonka myyjä katsoi ns. pitkään kun kaadoin ensimmäisenä purkin sisuksen pois..

Nahka taisi palaa kortteja kirjoitellessa, loppuillasta ruuan jälkeen maistui myös pari olutta lähellä olevan hotellin baarissa. Halusimme paikallisten oluiden etiketit talteen, joten tyhjät pullot lähtivät luvan saatuamme mukaan. Pari pinttia olutta ja paikallisen, Skotlannin uusimman panimon tuplaviski maksoivat n. 8 £.

Varo illalla tai muuten tyynellä niitä mikrometrin puolikkaan kokoisia mäkäräisiä ("midges") tai mitä ne ovatkaan, NE OVAT SYVÄLTÄ POIKITTAIN! Puremasta tulee iso paukama ja polttava tunne jatkuu pitkään. Hydrokortisonigeelistä oli onneksi apua.

Noin 100 kpl kuvia CD:llä Arranilta (Slide-show) hostellin isännän Tonyn kuvaamina maksoi vain 4,5 £, mikä oli todella vähän niiden laatuun nähden. Olipa erinomainen tapa tuoda saarta esille myös vähemmän aikaa paikalla oleville vieraille! Heidän kanssaan on vaihdettu sähköpostia yms. noin parin vuoden ajan käyntimme jälkeen, joista muistona ovat nämä Tonyn ottamat ja omistamat kuvat.

HUOMIO: vuoden 2006 alussa SYHA Youth Hostel Lochranza vaihtoi omistajiaan Tonyn ja Irmgardin luopuessa 23 vuotta jatkuneesta hostellin isännyydestä ja siirtyessä eläkepäivien viettoon jonnekin mannereuroopan puolelle. Niiltä osin ylläoleva arviomme hostellista ja sen omistajien henkilökohtaisista ominaisuuksista sekä vaikutuksesta hostellin ilmapiiriin vanheni.

Toivottavasti seuraajillaan on ote samalla tavalla kohdallaan, sillä saari on käymisen arvoinen paikka kyllä, eikä eteläpäässä ollut toinen hostellikaan kuulema ole ollut vähään aikaan normaalisti käytettävissä.

Alkuun    Ensimmäinen sivu    Edellinen sivu    Seuraava sivu    Viimeinen sivu    Matkat-sivu