madewithNvu80x15clear.png                                                                                                                                            11/19

Ensimmäinen sivu    Edellinen sivu    Seuraava sivu    Viimeinen sivu    Matkat-sivu

Päivä 10. Päiväretki Isle of Skyelle (13.6.2004)

Loch Ness - Isle of Skye - Inverness - Loch Ness, 276 km.

Laura:
Heräämisen ja aamupalan jälkeen lähdimme ajelulle kohti Kyle of Lochals nimistä paikkaa.

Laura kirjoittaa postikortteja ennen "Eilean Donan Castlen" linnaa olleessa kahvipaikassa:

Sieltä menimme Broadfordiin jossa ylitimme maksullisen sillan ja keräsimme simpukoita. Sitten rantatietä Achnasheen jossa join kaakaota ja söin leivoksen. Pilvet olivat alimmillaan noin 100 metriä merenpinnasta joten ajovaatteet kastuivat. Ja sen lisäksi alkoi sataa vettä.

Näimme hirveästi lampaita ja kun pysähdyimme ottamaan kuvia Ylämaan häristä, ne vain tuijottivat meitä lauhkeina (toinenkin kuva).

Sitten menimme Invernessiin syömään pizzaa. Sen jälkeen lähdimme hostellille, matkalla pysähdyimme erään linnan luo ottamaan kuvia.

Hostellille tullessa sää oli jo selvennyt, joten menimme rannalle heittelemään kiviä. Sitten menin suihkuun, joka toimi ihan hyvin verrattuna edelliseen päivään. Sitten pesin simpukat ja pelasin korttia.

Huonot asiat: Satoi vettä lähes koko päivän ja simpukat haisivat.

Hyvät asiat: Maisemat olivat todella upeita varsinkin rantatiellä, leivos oli hyvää, pilvet olivat matalalla joten maisemat olivat erilaiset kuin tavallisesti, vuoret olivat peittyneet puoliksi pilviin, näin monta haukkaa ja pääskystä, härät olivat ihania, suihku toimi, linnat olivat hienoja, pizza oli hyvää ja sain lähetetyksi aika monta korttia.

Jaana:
Aamulla me lähdimme ajelemaan. Olimme vuorilla kun pilvet olivat yhtä korkealla. Kiersimme TOSI pitkän matkan kunnes pysähdyimme syömään kakkua. Näimme ylämaan härkiä paljon, ne olivat tosi ihania.

Minulle tuli nälkä niin me pysähdyimme syömään pizzaa. Se oli ihan hyvää, mutta se täytti liikaa joten en jaksanut syödä kaikkia.
Minä näin tänä päivänä yli 7 haukkaa. Ne olivat tosi hienoja. Illalla me pelasimme korttia. Kun me ei enää pelattu niin aloin kirjoittamaan tätä.
Irma:
Ilma ei ollut paras mahdollinen kiertämiseen, mutta vesikuuroista ja pilvistä huolimatta maisemat olivat kyllä näkemisen arvoiset. Tiet kapenivat välillä melko tavalla, mutta olivat kuitenkin hyvässä kunnossa. Tuuli oli melkoisen kova ja sen huomasi etenkin saarelle menevän ison maksullisen sillan ylityksessä.

Eilean Donan Castle vesisateessa.

Simpukat kiinnostivat edelleen tyttöjä niin, että piti etsiä niitä vesisateessakin.

Ylämaan härät eivät paljonkaan häiriintyneet turisteista, olivat tiellä niin kauan kuin katsoivat tarpeelliseksi ja autoilijat odottivat. Tosin valokuvaus varmaan oli monella muullakin kuin meillä mielessä.

Kari:
Kello 08 + menoksi, kohteena Isle of Skye ja toiveena jos mahdollista, vieläkin paremmat maisemat vuoristossa ja rannikolla.

Maksullinen silta välillä (Isle of Skye) Kyleakin - Kyle of Lochalsh (mantere)

Laitoin avaimen postitse Aberdeeniin lähikylän postista, josta jatkoimme aikamme eteenpäin, päätyen lopulta pilveen saakka. Keli kostui ja korkeuskäyrien tiheys kasvoi huomattavasti viidenkymmenen seuraavan kilometrin matkalla. Bensan ja muiden tavaroiden hinnat nousivat koko ajan, mitä kauemmaksi rannikolle mentiin. Koska tankkausasemia oli harvassa niin bensatankki kannatti pitää koko ajan sopivan täytenä. Siellä oli liikaa mäkiä, jotta kevyempääkään pyörää kovin pitkiä matkoja jaksaisi käsipelillä lykkiä. Tosin paikalle osuvalta pyöräporukoilta apua voisi saada aika nopeasti, niitä riitti säästä huolimatta paljon!

Postikortteja kirjoiteltiin useampiakin (näihin ei muuten saatu myyjältä sittenkään riittävästi postimerkkejä, joten ne menivät perille miten sattuu. Osa kuulema piti lunastaakin vastapäässä mikä ei tosiaankaan ollut tarkoitus, vaikka ne Skotlannista lähetettiinkin) yhdessä pyörien ja henkilöiden tankkauspisteessä, mutta lopulta jatkoimme edelleen Eilean Donan Castlen ohi Kyle of Lochalsh:n vieressä olevalle sillalle (koko porukan meno-paluu maksoi 16,80 £), josta hetken ajon jälkeen pysähdyimme Broadfordin (Isle of Skye) rantaan simpukankuoria etsimään. Näköalat olivat niillä hetkillä aika lailla minimissä.

"Menkää kahville tai johonkin" tuumasi Laura kun lähdön aika koitti:

Vettä vihmoi koko ajan kunnolla mutta se ei näyttänyt etsintää haittaavan - motivaatio oli siis kohdallaan.

Alkuun

Takaisin tulosuuntaan ja pikku kiepauksen jälkeen mantereelle sekä todellisia, numeroimattomia kyläteitä pitkin eteenpäin. Monet muutkin mp-henkilöt olivat samoilla, tuskin yksikaistaisilla teillä liikkeellä Erbusaigin, Drumbiuen, Duirinishin ja Ploctonin ympäristöissä. Annoimme heille nopeasti tilaa, kiirettä ei ollut. Hienoja maisemia riitti ja kasvillisuuttakin oli välillä kuin kevyessä tropiikissa.

Näkymä Stromeferryn vierestä New Kelson ja Strachcarronin suuntaan (sisämaahan, meri jää takavasemmalle, sama suurempana):

Rungoltaan puumaisia, vaaleanpunaisena kukkivia suuria pensaita (jotain alppiruusuja?) oli tienvarret täynnä. Millaiselta se olisikaan näyttänyt kunnon auringonpaisteessa?

Näkyi paikallista virkavaltaakin sentään jossain: partioauto ohitettiin/ohitti meidät noilla hiljaisimmilla tieosuuksilla pariinkin otteeseen, liekö olleet pudottamassa nopeuksia erityisesti kaksipyöräisten joukoissa? Meinaan noiden paikallisten huimien perään ei olisi kannattanut lähteä yksin liikkuessaankaan, saati silloin kun lapset istuivat takanamme.

Loppumatkassakaan ei ollut valittamista, eräässä kahvilassa nautittiin vielä 2 x kahvi, 2 x kaakao ja 3 x kakkupala = 11.65 £. Ja 4 x medium pizza + 3 x limu Invernessissä hintaan 24,50 £. Urguhartin linnan edustan parkkipaikalla otettiin vielä muutama kuvakin päälle. Laura etsi sitä edeltävästä kylästä "aidompaa" skotlantilaista musiikkia, mutta oikein viimeisen päälle sopivaa emme löytäneet.

Pyörät olivat toisenkin yön hostellin nurkan takana rannan puolella, hieman sivummalla parkkipaikasta.

Alkuun    Ensimmäinen sivu    Edellinen sivu    Seuraava sivu    Viimeinen sivu    Matkat-sivu