madewithNvu80x15clear.png                                                                                                                                            10/19

Ensimmäinen sivu    Edellinen sivu    Seuraava sivu    Viimeinen sivu    Matkat-sivu

Päivä 9. Aberdeenista Loch Nessille (12.6.2004)

Aberdeen - Loch Ness, 212 km.

Laura:
Heräämisen ja aamupalan jälkeen lähdimme ajamaan kohti Loch Nessiä. Matkalla näimme hirveästi lampaita ja lehmiä sekä muutamia fasaaneja. Kun saavuimme hostellille menin Jaanan kanssa heittelemään kiviä. Tavaroiden purkamisen jälkeen lähdin iskän kanssa kauppaan. Kaupan luona iskä lähetti 2 postikorttia. Sitten yritin käydä suihkussa, mutta se ei onnistunut, koska vettä tuli muutaman sekuntia ja sitten se sammui.

Ruoan jälkeen menimme linja-auto pysäkille. Meidän ohi meni eräs linja-auto mutta se ei edes hidastanut. Odotimme pysäkillä turhaan 20 minuuttia, jonka jälkeen menimme heittelemään kiviä. Sitten pelasimme lautapelejä ja söimme iltapalan, jonka jälkeen lähdimme kävelemään metsään. Näimme suloisen peuran ja useita etanoita jotka olivat suuria ja mustia, hyi! Sitten pelasimme korttia.

Huonot asiat: Bussi ei tullut, suihku ei toiminut ja emme saaneet kuvaa peurasta.

Hyvät asiat
: Keli oli ihan hyvä, maisemat olivat ihan hienoja.
Jaana:
Lähdimme aamulla kohti Loch Nessiä. Matka oli kiva paitsi että se oli liian pitkä.
Hostellilla minä ja Laura menimme rannalle. Ihan hieno, paitsi se oli pelkkää kivikkoa.
Nukkumispaikka on aika hyvä, paitsi liian pieni.
Suihkut ovat ihan hyvät mutta vessat ovat huonoja.
Me yritimme mennä bussiin mutta se ei ottanut meitä kyytiin. Minä ja Laura aloimme heitellä kivillä yhtä puupölkkyä jonka me vieritimme veteen.
Me menimme iltapalalle kun olimme vähän aikaa pelanneet pelejä. Illalla myöhään minä ja Laura aloimme pelata korttia kunnes alkoi väsyttää.

Alkuun
Irma:
Maisemat vaan paranevat. Mielenkiintoisen jyrkkiä nousuja, kapeita mutkateitä. Laskettelukeskuksessa tauko. Ajokeli hyvä. Inverness ohitettiin sivusta ja hostelli Loch Ness oli varattu Aberdeenista.

Hostelli oli tähänastisista vaatimattomin mutta ei kuitenkaan sisältäkään mikään huono. Suihkussa sopiva vesi riitti vain Jaanalle, muille oli tarjolla vain tulikuumaa vettä. Lapsilla meni ilta simpukoita keräillen.

Yritimme päästä linja-autolla lähimpään kylään, mutta todennäköisesti vilkutimme merkkiä liian myöhään eikä kuski siksi pysähtynyt meitä kyytiinsä noukkimaan.

Ilta meni yhteisissä tiloissa pelaten. Iltakävely tehtiin tyttöjen kanssa lähimaastossa, olisi varmaan ollut ihan mukavat maisemat kävellä vaikka pidempikin lenkki, mutta ei jaksanut ja ilta alkoi jo hämärtyä.
Kari:
Kello 07 ylös, tavarat kasaan ja tiestölle: A944/97/939/938/9/82, yhteensä 221 km noin Loch Ness -järven puolivälissä olevalle hostellille. Sadetta saatiin vain nimeksi - oikein hyvä juttu varsinkin Ylämaille saavuttuamme.

Siellä oli muutama sikäläisittäin todella jyrkkä tien pätkä (vrt. tien toisella puolella vasemmalla näkyvään valkoiseen, pystysuoraan viehkaan). Aika vähän oli mutkia teihin laitettu, saattaa olla mielenkiintoisia ajaa alas jyrkkiä rinteitä talvella, teiden jo jäädyttyä mutta lumipenkkojen puuttuessa? Luntakin tullee riittävästi, päätellen siitä että reilusti parimetriset tukevat metalliset viehkat seisoivat monessa paikassa teiden varrella. Liukkaudesta varoiteltiin liikennemerkein, myös tiet tarvittaessa katkovia puomeja oli useammassa paikassa.

Samperin hienoja maisemia oli ripoteltu vaivaa säästämättä eri puolille noita kolminumeroisia teitä, joten matka joutui vaivattomasti ja radioista kuului lähes lakkaamaton pulina erityisesti takapenkkiläisten suunnalta. PMR-radioiden akkuja tyhjeni varmaan eniten tämän ja seuraavan päivän aikana.

Poikkesimme tienvarsi-Infossa vähän ennen Invernessiä. Jos olisi ollut enemmän aikaa, niin sitä olisi voinut tuhota esimerkiksi risteilemällä pitkin poikin Loch Nessiä, monen muun aktiviteetin ohessa. Järvi on noin neljäkymmentä kilometriä pitkä ja kolme kilometriä leveä, pohja paikoin yli kahdessa sadassa metrissä. Tiet menevät molemmin puolin mutta eteläisempi on niistä isompi ja parempikuntoisempi(?).

Alkuun

Tietä vähän Invernessin ala/eteläpuolella, Loch Ness-järvi on vieressä vasemmalla:

Hieman ennen hostellia näkyi vasemmalla rannassa Urguhart-nimisen linnan rauniot. Sen vierailuaika oli jo ummessa joten jatkoimme eteenpäin.

Hostellimme oli vasemmalla rannassa, keskellä mutkaa, joten sieltä poistuminen oli, tiellä liikkujien ajonopeuden muistaen, syytä hoitaa erittäin varovasti. Se oli kuvien perusteella ollut vanhoina hyvinä aikoina joku puolivälin majatalo, erinomaisen viehättävä paikka edelleen, myös uudemmilta ruokailutiloiltaan. Henkilökunta oli siivoamassa joten aikaa meni melkein tunti, ennen kuin kirjautuminen sisään pääsi alkamaan.

Invermoristonin kylään (vähän alaspäin) oli matkaa vajaat 4 mailia. Hain Lauran kanssa sieltä vähän tuoretta muonaa illaksi ja seuraavaksi aamuksi, sen päälle ruokailu ja hetken päästä pikaiseksi jäänyt suihku. Kylmävesipumppu oli kai hajonnut, joten kylmän veden tuotto oli minimaalista jos suihkussa kävi peräkkäin enemmän kuin neljä ihmistä - kuumaa tuli kyllä enemmänkin mikäli nahka olisi vaan kestänyt. Ei onnistunut kiroilemallakaan, joten saippuaista pintaa jäi väkisinkin jäljelle. Olisihan siinä ollut järvi ihan rannassa, mutta kun se Nessie..

Taisi olla reissun halvin paikka, ok, vaikka aika tyhjä tuolla hetkellä. Huone oli numeroltaan 11 siellä takana sivurakennuksen keskivaiheilla, järven puolella. Samassa Chaletissa (alppimaja, hirsimökki) oli muutama muukin huone vieraiden käytössä. Hanavesi oli sen verran ruskeata ettei hampaiden pesukaan ollut mahdollista ilman pullovettä.

Bussilla piti mennä Invernessin suunnan lähikylään (Urguhartin linnan vieressä) kahville, paitsi että bussikuskin ketale ei ottanut meitä kyytiin. No saivatpahan tytöt enemmän aikaa rantaleikeilleen.

Hostellin seinässä oli muuten lappu, jossa luki että "Järvessä ei ole mitään, mutta jos siellä jotain kuitenkin sattuisi, niin hostelli ei vastaisi mistään vahingoista!" ;-)

Jäipä näemmä edellisen paikan toinen avain taskuuni eli asiaa oli tiedossa postin suuntaan aamulla (ensin soitto Aberdeeniin).

Alkuun    Ensimmäinen sivu    Edellinen sivu    Seuraava sivu    Viimeinen sivu    Matkat-sivu