madewithNvu80x15clear.png                                                                                                                                              1/19

Ensimmäinen sivu    Edellinen sivu    Seuraava sivu    Viimeinen sivu    Matkat-sivu   Viimeisimmät muutokset: 15.6.2008

Matkakertomus 2004 (Skotlanti)

Tämä matkakertomus on rakennettu siten että alussa on yleinen osuus, sitten seuraavat ajopäivät toisiaan ja viimeisinä tulevat loppusanat, kaikki omina sivukokonaisuuksinaan. Sivulta toiselle pääsee jokaisen sivun ylä- tai alareunan linkkien avulla, sivun sisällä takaisin alkuun pääsee vasemman reunan Alkuun-linkeillä. Oikeanpuoleisin linkki vie Lauran Matkat-sivulle.

Linkit suoraan asianomaisille sivuille:

Päivä 1. Imatralta Turkuun ja Itämerelle
Päivä 2. Tukholmasta Göteborgiin
Päivä 3. Göteborgista merelle (Norja ja Englanti)
Päivä 4. Newcastle Upon Tynesta Edinburgiin
Päivä 5. Päivä Edinburgissa
Päivä 6. Päivä Edinburgissa
Päivä 7. Edinburgista Aberdeeniin
Päivä 8. Päivä Aberdeenissa
Päivä 9. Aberdeenista Loch Nessille
Päivä 10. Päiväretki Isle of Skyelle
Päivä 11. Loch Nessilta Isle of Arranille
Päivä 12. Päiväretki Arranin ympäri
Päivä 13. Isle of Arranilta Bellinghamiin
Päivä 14. Päivä Bellinghamissa
Päivä 15. Bellinghamista Newcastle Upon Tyneen ja merelle (Norja ja Ruotsi)
Päivä 16. Yö Göteborgissa
Päivä 17. Göteborgista Tukholmaan
Päivä 18. Turusta Imatralle

Vaihtoehtona on myös hakemiston ja kaikki sivut sisältävä täysi versio

2004-Skotlanti.jpg

Alkuun

Yleistä

Matkan ajankohta oli 4.-21.6.2004.

Päätarkoitus oli kiertää ympäri Skotlantia nimenomaan Lauran valinnan (Edinburgh, linnat..) mukaan. Kyseinen vaihtoehto voitti helposti muut "kilpailijansa" koska Irmakaan ei ollut siellä aiemmin käynyt.

Kokonaisajomatka

Vajaat 3500 kilometriä, josta 1 700 kilometriä Skotlannissa sekä 1800 kilometriä välillä Imatra - Göteborg - Imatra.

Pyörät

Yamaha Diversion 600 (2002) ja Suzuki GSF1200/S (2003).

Kyyditettävät

Neljä henkilöä (nuorimpina Jaana 10- ja Laura 11-vuotta, toisella pitkällä moottoripyörämatkallaan Suomen ulkopuolelle).

Matkatavarat

Kaksi tankki-, kaksi perä- ja neljä sivulaukkua. Kullekin oli varattu yksi sisälaukuilla varustettu, noin 40-litrainen sivulaukku, jonka piti riittää henkilökohtaisille tavaroille. Tankki- ja perälaukut oli varattu varatiloiksi (Trangia, kaasupullo, kamera, laturi, työkaluja, kartat, ketjut, lukot, tuliaiset, kauppatavarat ynnä muu sellainen).

Lukitukset

Lukoista kaksi uusinta oli Abloyn 341-sarjaa (neliura-avaimella ja kymmenen millimetrin paksuisella Boron-sangalla) irrallisten ketjujen liittämiseen ja neljä Abloyn vanhempaa mallia (tavallisella perusavaimella ja kymmenen millimetrin paksuisella Hardened-sangalla) jarrulevyihin sekä pyörien omiin ketjuihin sijoitettaviksi.

Irralliset ketjut olivat joidenkin lukkoliikkeiden ja esimerkiksi Itäkeskuksen viereisen Maritimin myymää, kolmeen kertaan karkaistua (ainevahvuus 10x10 mm, lenkin koko noin 38x60 mm) ja sinisellä kutistemuovilla suojattua mallia - hyvää mutta melkoisen painavaa tavaraa. Gunnebon valmistamalla "sisäänpäin karkaistulla" eli kulmahiomakoneen katkaisulaipan helposti silpovalla ketjulla on hyvä maine myös tuossa käyttötarkoituksessa, mutta en ehtinyt saamaan sitä käsiini ennen liikkeelle lähtöämme.

Alkuun

Ajovarusteet

Kaikilla oli joko Gore- tai muu xxxxtex-puku ja muutenkin asianmukaiset matkavarusteet, joten sään (erityisesti sateen) vaikutus etenemiseemme oli pieni.

Laivamatkat

(Turku -Tukholma) toteutettiin SeaWind Line:n ja (Göteborg - Kristiansand - Newcastle) DFDS:n laivoilla. Matkat tilattiin DFDS:lta helmi-maaliskuussa, SeaWind:lta aavistuksen verran myöhemmin. SMOTO:n jäsenkortista oli selvää rahallista hyötyä. Kannatti olla ajoissa liikkeellä, se näkyi hinnoissakin.

2004-Laiva-DFDS-kortit.gif

Kommentti 10.3.2007: DFDS on näköjään lopettanut Göteborg-Newcastle Upon Tyne -reitin? Mikäli itse olisin taas menossa Englantiin päin niin vaihtoehtona kauempaa Norjan puolelta Stavangerista tai Bergenistä Newcastleen lähtevälle vaihtoehdolle harkitsisin reittiä Tanska/Esbjerk-Harwich/Englanti.

Tarkempia tietoja löytyy täältä: http://www.dfds.co.uk/DSW/EN/TimeTable/eh.htm. Ei vaikuta huonolta vaihtoehdolta tuokaan, ainakaan paperilla.

Majoitukset

Majoituimme aina Scotland Youth Hostel Association:n ja Englannin YHA:n hostelleissa, joten kullakin piti olla oma voimassa oleva hostellikortti. Hostelleista ainoastaan Torrekulla Göteborgissa ja Edinburghin vastaava oli varattu muutama viikko etukäteen.

Nettivaraus oli hieman kalliimpi kuin varaus paikan päältä. Muut SYHA:n majoitukset varattiin ja maksettiin lähtöä edeltävänä päivänä hostellista sen vastaanottohenkilöstön voimin. YHA:n varaus onnistui vastaavasti, mutta maksu hoidettiin perillä. Systeemi toimi erittäin hyvin, varsinkin silloin kun piti etsiä vapaita perhehuoneita suuremmalta kohdealueelta. Jonkin verran oli jo ruuhkaa Invernessin ja Arranin alaosan sekä Bellinghamin suunnilla. Leimoja jokaisen omaan korttiin keräämällä sai joka kahdeksannen hostelliyön ilmaiseksi.

Alkuun

Muuta

Kari ajeli edellä suuremmissa kaupungeissa, Irma vähän rauhallisemmissa paikoissa. Takana tulevalla on hieman enemmän aikaa seurata ympäristöä kuin edellä ajavalla suunnistusvastuullisella, siksi vaihtelu on paikallaan.

Jälki-loki tallennettiin päivittäin Magellan Meridian Gold -gps:n muistikortille (256 Mt), joten reissun dokumentointi onnistui helposti. Trak-lokit löytyvät tästä: 5.66.6, 7.6, 10.6, 12.6, 13.6, 14.6., 15.6, 16.6, 18.6, 19.6, 20.6. Avaa haluttu päivä vaikka MapSend Streets Europe-ohjelman Tracks, Load from File avulla karttapohjalle.

Karttoina olivat MapSend World Wide Basemap 1.0 ja MapSend Streets Europe 4.10d, joista oli tehty gps:n sd-kortille reissun tarpeisiin soveltuvat aineistot. Normaali paikannusepätarkkuus oli luokkaa 3-10 metriä.

Kertomuksessa näkyy kunkin mukana olleen kokemukset juuri sellaisina, kuin he itse ovat ne taltioineet ja halunneet tuoda esiin.

Matkareitti on tallennettu seuraavissa tallennusmuodoissa:

1) Tukholma - Newcastle Upon Tyne - Newcastle Upon Tyne (noin 7 kt, Route66/2003)
2) Tukholma - Tukholma (noin 210 kt, MS AutoRoute/2003)
3) 75 reittipistettä löytyy zipattuina tästä (noin 60 kt, GoogleEarth)

Lisää tietoa löytyi erilaisten firmojen, kaupunkien ja muiden tahojen kotisivujen kautta, tässä muutamia käyttämistämme (+ kahden matkakirjan takakannet):

http://www.seawind.fi/    Valitettavasti tässä kävi näin: http://www.tallinksilja.com/fi/tab2/ships/seaWind/
http://www.dfdsseaways.co.uk/dsw/en
http://www.hostelz.com/display.php/17706+STF-HI+Youth+Hostel+Mölndal+Torrekulla+Turiststation
http://www.syha.org.uk/SYHA/web/site/home/home.asp
http://www.syha.org.uk/syha/Web/Site/Hostels/EdinburghEglinton.asp
http://www.syha.org.uk/syha/Web/Site/Hostels/Aberdeen.asp
http://www.syha.org.uk/syha/web/site/Hostels/LochNess.asp
http://www.syha.org.uk/syha/web/site/Hostels/Lochranza.asp
http://www.yha.org.uk/
http://www.iltalehti.fi/tsau/matkakohteet/EUROOPPA/edinburgh.shtml
http://www.castleuk.net/castle_lists_scotland/66/edinburghcastle.htm
http://www.castles.org/Chatelaine/dunnottar/
http://www.bagpipe.co.uk

Alkuun    Ensimmäinen sivu    Edellinen sivu    Seuraava sivu    Viimeinen sivu    Matkat-sivu