madewithNvu80x15clear.png                                                                                                                                              5/24

Ensimmäinen sivu    Edellinen sivu    Seuraava sivu    Viimeinen sivu    Matkat-sivu

Matkakertomus 2003 (Slovenian lounaisosa, Garda-järvi ja Lindau)

Päivä 4. Munchen - Berchtesgaden

8.7.2003

Munchen Ost – Bad Reichenhall – Berchtesgaden, 162 km.

Aamiainen ehti juuri ja juuri tarjolle ennen Muncheniin saapumistamme, olisi vissiin pitänyt pitää käytävän puoleinen paksu verho enemmän auki, jotta stuertti olisi heräämisemme havainnut paremmin.

Junan saavuttua perille kannoimme hytissä olleet tavarat laiturilta #12 alapuolisen tunnelin kautta parin laiturin verran vasemmalle, ajoneuvojen purkupaikalle, jossa autovaunu oli jo odottamassa. (48 07.624 N, 11 36.375 E, 535 m).

Lauran takaa näkyy punaisen vaunun sivusta ulos tulevan auton keulaa. Alhaalla oli pyörien lisäksi niitäkin:

Matka oli pyörienkin osalta mennyt hyvin, joten koko ajan nousevaa ulkolämpötilaa lukuun ottamatta kaikki oli kohdallaan.

Yleensä kaupungista pääsee erinomaisten opasteiden avulla helpommin ulos kuin takaisin lähtöpaikkaan, niin täälläkin. Kartanluku vie sen verran tarkkaavaisuutta että se hidastaa liikkumista kyllä. Tästä lähdettiin gps:n reittipisteen päivityksen jälkeen kohti reissun eteläistä osaa, Salzburgiin menevää moottoritietä. Vähän matkan päässä rautatieasemasta menee sisempi kehätie nimeltään "Insbrucker Ring", jonka kautta se onnistuu helposti.

Poikkesimme moottoritieltä oikealle jo Bad Reichenhall:n kohdalta, eikä meidän siten tarvinnut mennä Salzburgiin saakka: ”Ehtisihän sen Itävallan kymmenpäiväisen moottoritiemaksumerkin hankkia myöhemminkin joltain tavalliselta bensa-asemalta”.

Berchtesgadenissa (infon antamalla kartalla) hakeuduimme vasemmalle rinteeseen, ylempänä kylässä olevaan info-pisteeseen, jossa meille kerrottiin sopivista vaihtoehdoista muutaman seuraavan päivän ajankuluksi ja annettiin alueen tarkempi karttakin mukaan.

Alkuun

Uimaan ei pääsisi missään muualla kuin altaassa eli suojellun Köningsee-järven rannalle ei pelkästään sen takia kannattanut ajaa, samoin aiemmin käyttämämme leirintäalue rannempana ei suuremman liikennemelun vuoksi olisi ollut paras vaihtoehto lapsiperheelle – niinpä menimme viitisen kilometriä Salzburgin suuntaan rinteessä oikealla puolella olevalle leirintäalueelle nimeltään Allweg (illalla otetussa kuvassa kuvaussuunta on Allweg:n leirintäalueen yli Salzburgiin vievälle tielle. Karttanimi Killansberg (suuri kallio) on kuvassa vasemmalla). Se olikin oikein hyvä tarpeeseemme (uima-allas, rauhallinen, hyvin tilaa teltalle, siisti, pyykinpesumahdollisuus, halpa, viihtyisän oloinen).

Jaana ja Laura mielipuuhassaan:

Alueen sijainti on saman tien varressa alempana sijaitsevan Gasthausin yläpuolella, jossa majoituimme vuoden 1988 reissullamme. Alueelta näkyi muuten ylempänä olleen huipun päälle aikoinaan rakennettuun taloon, josta seuraavana päivänä hieman lisää. (47 38.769 N, 13 02.322 E, 579 m).

Loppupäivä meni leiriä pystytellessä ja rentoutuessa muuten, osalla altaassakin. Trangiallakin pääsi viimein touhuamaan, nimittäin kunnon kotimaista kahvia kupillinen meille vanhemmille.

Lisävarusteena hankittu Trangian kaasupoltin toimi erinomaisesti. Kun sen kaasu loppureissulla Lindaussa loppui, niin laskimme isomman pullon (noin 650 grammaa) käyttökapasiteetiksi 25 - 30 viidentoista minuutin polttokertaa (sillä saa esimerkiksi spagettiannoksen bolognese-kastikkeella hyvin valmistetuksi). Kaasua paloi noin gramma minuutissa => yksi pullo riittänee siis reiluksi pariksi viikoksi normaalikäytössä, tosin lettukestit ja teltan kuivaus kannattaa kyllä unohtaa..