madewithNvu80x15clear.png                                                                                                                                              3/24

Ensimmäinen sivu    Edellinen sivu    Seuraava sivu    Viimeinen sivu    Matkat-sivu

Matkakertomus 2003 (Slovenian lounaisosa, Garda-järvi ja Lindau)

Päivä 2. Rostock - Lyypekki

6.7.2003

Rostock - Lyypekki, 130 km.

Aamupala laivassa, muutama tunti ajan kuluttamista ja lopulta rantautuminen Rostockiin. Päälle pätkä moottoritietä ja Lyypekkiin Youth Hostelliin yöksi. (53 52.687 North, 10 41.636 East, korkeus 8 m).

Aamiainen nautittiin puhvetissa á 8,5 € / aikuinen, lapset puoleen hintaan. Samassa yhteydessä tuli eteen etukäteen tiedetty ja ajoittain hienoista skismaakin aiheuttanut ruoan maistuminen Lauralle: hän söi noin kymmenen pientä karjalanpiirakkaa + kaksi keitettyä kananmunaa, muttei mitään muuta.. Loppu tarjonnasta oli ”liian väkevää tai oudon makuista” (tosin loppumatkalla pelkkään suolavedessä keitettyyn spagettiin pyydettiin jo mausteita tai kastiketta..).

Päivän mittaan oli kaikenlaista ohjelmaa tarjolla sirkuskoulusta elokuviin, joten luppoaika kului suhteellisen mukavasti. Se mikä heitä jäi harmittamaan, oli ilmainen aamu-uinti, joka meni epähuomiossa kokonaan ohi..

Laivasta poistuminen kello 17.00 jälkeen oli päättyä onnettomasti Lauran toisen käden peukalon jäätyä autokannen paineilmakäyttöisen palo-oven ja sen karmin väliin.

2003-Saksa-Rostock-ja-Lauran-peukalovamma.jpg

Ovi lähti sulkeutumaan heti kun sen avauspainikkeen painaminen lopetettiin, joten hänen hetkellinen mielenkiinnon kohdistumisensa muualle kostautui hyvin nopeasti. Todellinen onni onnettomuudessa oli se, ettei väliin jäänyt esimerkiksi ranne, jolle olisi varmasti käynyt pahemmin. Paikallisen hoiturin mukaan sormi ei katkennut (eikä pienille murtumille olisi kovin paljoa voitu tehdäkään): kynsinauhan alue sai kyytiä pienen verenvuodon, mustelman ja mahdollisesti kynnen myöhemmän irtoamisen muodossa. Kipu oli toki kova, samoin turvotus, joten lopullinen ajovarusteisiin pakkautuminen siirrettiin satamalaiturilla tehtäväksi. Isompi ajohanskakin löytyi..

Passintarkastuksen (olimme "non-EU" –kaistalla sen lyhyemmän jonon takia) ja parkkipaikkapukeutumisen jälkeen siirryimme sataman huoltoasemalle, josta oli enää lyhyt ajomatka moottoritielle (A19) ja edelleen Lyypekkiin (A20).

Ajonopeudet olivat luokkaa 120-140 kilometriä tunnissa, ei juuri enempää illan tummuessa koko ajan. Tytöt pääsivät vasta loppumatkalla siihen "+200 km/h" -kerhoon.

Laitoin kotona valmiiksi kolme reittipistettä gps:n muistiin (Lyypekin Youth Hostel sekä DB-Autozugin pääteasemat Altonassa ja Munchenissa) joten menimme muutamat viime kilometrit Lyypekin majoitukseen pääasiassa sen ohjaamana, kokeillakseni kuinka hyvin moinen onnistuisi. Hyvin se onnistui: Youth Hostel (Vor Der Burgator, hinnaltaan 70,30 €/vuorokausi, hieman halvempi varattuna paikan päältä) näkyi muutaman kymmenen metrin päässä siinä missä gps sen MS Autoroute 2003-ohjelman kartasta otetun tiedon mukaan väitti olevankin. Eli juuri vanhan kaupungin pohjoispuoleisten porttien ulkopuolella alkavalla alueella.

Tavarat kannettiin sisään ilmoittautumisen jälkeen (maksu oli hoidettu etukäteen internetin kautta). Saimme kuuden hengen huoneen käyttöömme vaikkemme perhehuonetta olleetkaan tilanneet. Siitä kiitos mukaville vastaanottohenkilöille (ja vapaille huoneille). Normaalisti olisimme saaneet kolme paikkaa naisten- ja yhden miesten huoneisiin => muista samaan huoneeseen tulijoista ei siis olisi ollut mitään tietoa. Systeemi olisi sama, jos tilattaisiin pelkkiä henkilöpaikkoja autojunaan, koko hytin sijaan.

Asianmukainen Hostellikortti vaadittiin jokaiselta ja pidettiin vastaanotossa tallessa lähtöömme saakka. Liinavaatteet maksettiin ja saatiin sekä palautettiin vastaanottoon. Alkoholin käyttö tai tupakointi sisällä oli kielletty.

Ripeästi suihkuun, Lauralle annettiin lisää särkylääkettä ja porukalla nukkumaan. Yöllä heräilimme muutamia kertoja kun ikkunan viereisessä puussa alkoi satakielten kilvanlaulu – ei huono, joskin ajankohta oli hieman aikainen.

Alkuun    Ensimmäinen sivu    Edellinen sivu    Seuraava sivu    Viimeinen sivu    Matkat-sivu