madewithNvu80x15clear.png                                                                                                                                              2/24

Ensimmäinen sivu    Edellinen sivu    Seuraava sivu    Viimeinen sivu    Matkat-sivu 

Matkakertomus 2003 (Slovenian lounaisosa, Garda-järvi ja Lindau)

Päivä 1. Imatra - Helsinki, laiva

5.7.2003

Imatra – Helsinki (274 km).

Siirtyminen Katajanokalle Helsinkiin, nousu Finjettiin ja majoittuminen budget-luokan hyttiin jonnekin merenpinnan tasolle tai ainakin lähelle sitä.

Liikkeelle lähtö venyi melkoisesti ajatellusta, sillä miljoona pikkuasiaa vaati vielä miettimistä, muistamista, suunnittelua, etsimistä, kiinnittämistä jne. Lopulta kaikki oli valmista, naapuriapukin sovittu seuraavan kolmen viikon ajaksi => ei muuta kuin ajovarusteet päälle ja maantielle.

Ensimmäinen huomio tuli kotona kun ajoin oman pyöräni alapihalta ylös: ”Onpas pyörässä painoa näin ensialkuun, saas nähdä kuinka tiukimmilleen säädetty jousitus toimii teiden montuissa todellisella ajokuormalla ja - nopeudella..” Muutamat ensimmäiset risteykset menivät hieman tasapainoa ja ajolinjoja hakiessa mutta rutiini löytyi nopeasti. Etukäteisharjoittelusta oli apua.

Pmr-radioiden audiotasot olivat jokaisella vähän miten sattuu, myös oikein jaksotettu puhuminen ja kohisevan lähetteen kuunteluun tottuminen vei hetken. Irman vanha Arai Omni -kypärä oli onnettoman äänekäs eikä hän siksi voinut seurata muiden keskusteluja ajonopeuden ylitettyä 80 kilometriä tunnissa, mikrofonihäiriöistään puhumattakaan. Tilanne parani vasta kypärän vaihdon yhteydessä Riva Del Gardassa.

Noin puolimatkassa Helsinkiin (Pukaron Paronissa) pysähdyttiin nauttimaan kevyt välipala ja lepuuttamaan takamuksia – palaten siitä kotvan kuluttua takaisin maantielle, keulat kohden pientä ukkoskuuroa ja laivaa.

Finjettiin pääsyä jonottaessamme näimme Juha ja Tarja F:n palaamassa pyörineen lomareissultaan Garda-järven suunnasta – siellä on kuulemma ollut reilu kolmekymmentä astetta lämpöä pitkiä aikoja peräkkäin, joten ainakaan kylmään emme menehtyisi sinne saakka ehdittyämme. Ilmoitus irrotti huokauksia muuallakin jonossamme.

Laivaan ajo oli valokuvauksineen ja muine kuvioineen normaali suoritus, Irmalle tosin ensimmäinen kerta omakätisesti. Jouduimme heti luukusta sisälle päästyämme oikealle nurkkaan, niiden samojen öljyisten narujen ja lattialla olevien öljyläikkien luo kuin muutamia kertoja aiemminkin.. Onneksi omat sidontaliinat olivat mukana. Aikaa niiden kiinnittämiseen meni jonkin verran sillä sopivia kiinnityspisteitä oli vähän (lattialle kiristetty vaijeri ja kolmiopalat renkaiden taakse..) ja muita pyöriä parisenkymmentä, sinne ne kaikki kuitenkin saatiin toistensa sekaan soviteltua.

Irma: ”Ajoin sisään kieli keskellä suuta Karin varoittaman öljyn takia, siitä ei kuitenkaan aiheutunut ongelmia. Kari sitoi myös minun pyöräni kiinni tarjolla oleviin kiinnityspisteisiin, sikäli kun niitä yleensäkään oli. Reissun aikana apu oli tarpeen myös pyörän liikuttelussa hankalissa paikoissa, olisi aikaa ja hikeä kulunut huomattavasti enemmän jos olisin homman hoitanut täysin itse”.

Hytti oli alkuun melkoinen keksintö (# 1305), mutta osoittautui loppujen lopuksi aivan kelvolliseksi nukkumiseen ja tavaroiden säilyttämiseen (polville ei pyöriessä korkeus oikein riittänyt, mutta riittävän monen kolauksen jälkeen ylemmän sängyn alareunan paikan oppi muistamaan). Yritimme useita kertoja saada vastaavan hytin paluumatkalle, mutta huonolla menestyksellä: tarjottu "B2" olisi maksanut +500€, Commodore-luokan ikkunahytit reippaasti enemmän. Turhaa olisi ollut vetää tilit reissun lopussa miinukselle vain yhden yön vuoksi, joten tyydyimme paluumatkalla panoraman kansituoleihin.

Äkkiä suihkuun, karkin ja muun vastaavan ostoon laivan TaxFree:sta ja vanhemmille laivaan nousun kunniaksi tuoppi olutta lähimmässä baarissa. Loppuilta menikin menoa tutkaillessa ja paikkoja kierrellessä.

Alkuun    Ensimmäinen sivu    Edellinen sivu    Seuraava sivu    Viimeinen sivu    Matkat-sivu