madewithNvu80x15clear.png                                                                                                                                              1/24

Ensimmäinen sivu    Edellinen sivu    Seuraava sivu    Viimeinen sivu    Matkat-sivu   Viimeisimmät muutokset: 6.7.2007

Matkakertomus 2003 (Slovenian lounaissosa, Garda-järvi ja Lindau)

Tämä matkakertomus on rakennettu siten että alussa on yleinen osuus, sitten seuraavat ajopäivät toisiaan ja viimeisinä tulevat loppusanat, kaikki omina sivukokonaisuuksinaan. Sivulta toiselle pääsee jokaisen sivun ylä- tai alareunan linkkien avulla, sivun sisällä takaisin alkuun pääsee vasemman reunan Alkuun-linkeillä. Oikeanpuoleisin linkki vie Lauran Matkat-sivulle.

Linkit suoraan asianomaisille sivuille:

Päivä 1.   Imatra - Helsinki, laiva
Päivä 2.   Rostock - Lyypekki
Päivä 3.   Hampuri - Munchen, juna
Päivä 4.   Munchen - Berchtesgaden
Päivä 5.   Berchtesgaden, Kotkanpesä
Päivä 6.   Berchtesgaden, suolakaivos
Päivä 7.   Berchtesgaden - Ankaran
Päivä 8.   Ankaran
Päivä 9.   Päiväretki Postojnaan
Päivä 10. Päiväristeily Venetsiaan
Päivä 11. Ankaran - Garda-järvi
Päivä 12. Gardaland
Päivä 13. Garda-järven ympäriajo
Päivä 14. Garda-järvi
Päivä 15. Garda-järvi - Sölden
Päivä 16. Sölden - Lindau
Päivä 17. Lindau
Päivä 18. Lindau
Päivä 19. Lindau
Päivä 20. Lindau - Munchen, juna
Päivä 21. Hampuri - Rostock, laiva
Päivä 22. Helsinki - Imatra 
Palaute

Vaihtoehtona on myös hakemiston ja kaikki sivut sisältävä täysi versio

Yleistä

Matkan ajankohta oli 5.-27.7.2003.

Matkan päämääränä oli vanhempien normaalin lomailun lisäksi tutustuttaa lapset pieneen osaan euroopan mannerta ja näyttää millaista siellä on olla ja liikkua. Eli antaa heille kuvaa siitä millaista kaikkea löytyy hieman kauempana heidän normaalin elinpiirinsä ulkopuolella.

Tämä oli ensimmäinen pidempi mp-matka Lauralle ja Jaanalle, joten lähes kaikki eteen tulleet asiat olivat heille enemmän tai vähemmän uutta - osittain myös meille vanhemmille, useista aiemmista yhteisistä pyöräreissuistamme huolimatta.

Matkustustapa

Nopeat siirtymiset paikasta toiseen ja sitten ollaan pidempään samalla alueella – mahdollisimman pitkälti sään ja lasten tarpeiden mukaan.

Matkalla mukana

Jaana (8), ollut kyydissä kolme; Laura (9), kyydissä neljä; Irma (41) ajanut itse kolme ja ollut kyydissäni toistakymmentä sekä Kari (40), ajanut parikymmentä kesää ennen tätä matkaa.

Alkuun

Yöpymispaikat

    - 1 yötä, Finnjet (laiva, Suomi-Saksa)
    - 1 yötä, Lyypekki (Youth Hostel, Saksa)
    - 1 yötä, Hampuri – Munchen (juna, Saksa)
    - 4 yötä, Berchtesgaden (leirintäalue, Saksa)
    - 4 yötä, Ankaran (leirintäalue, Slovenia)
    - 4 yötä, Peschiera/Garda-järvi (leirintäalue, Italia)
    - 1 yötä, Sölden (Gasthaus, Itävalta)
    - 4 yötä, Lindau (leirintäalue, Saksa)
    - 1 yötä, Munchen – Hampuri, (juna)- 1 yö, Finnjet (laiva)
yht 21 yötä

Pyörät

Yamaha Diversion 600 (2002), ajettu noin 10 000 ja Suzuki GSF1200/S (2003), ajettu noin 4000 kilometriä.

Ajovarusteet

Lapset:
- IXS:n ajopuvut
- HJC:n ZF8-kypärät
- MP-Asun kypärämyssyt ja hanskat
- Nahkaiset "maihinnoususaappaat"

Aikuiset:
- Rukan ja Yokon/MP-Asun puvut
- MP-Asun kypärämyssyt ja hanskat
- Arain Signet -kypärä
- Arain Omni- ja myöhemmin Quantum/f –kypärä (Omni vaihduttua matkan aikana)
- Mp-Asun tai vastaavat ajosaappaat

Alkuun

Yhteydenpito

Jokaisella oli PMR-radio (Alan 441) povitaskussaan, kunnollinen kypäräsarja (Proset by RxTx-Tuote) sekä tangentti jalassa tai ohjaustangossa repäisytarralla kiinnitettynä.

Radioissa oli GP:n 750 mAh:n AAA-kokoiset NiMH-akut + GP:n PowerBank Smart-laturissa yksi kolmen akun sarja vaihtovalmiina pitkien käyttökatkosten estämiseksi. Lisäksi kuskeilla oli kaksi gsm-puhelinta suuremman eksymisen varalle.

Dokumentointi

Jokaisella oli oma vihko matkajuttujensa tallentamiseen, joihin kirjoiteltiin ja piirreltiin kaikenlaista. Tavallinen kamera tallensi viisi rullaa muistikuvia (välillä todella huonolla kuvanlaadulla) ja Suzukissa ollut Magellanin GPS 320 track-logiinsa viimeiset 1250 reittipistettä kahden kilometrin välein sekä nämä.

Muutama postikorttikin lähti liikkeelle, pari jäi meillekin muistoksi - jokunen tekstiviestikin lähti liikkeelle.

Matkatavarat

Pääpaino oli telttamajoituksessa, joten pyöriin kiinnitetty varustus oli seuraava:

Yamaha: kolme 42-litraista sivulaukkua sisälaukkuineen Wingrack 2-telineessä; joissa yhdessä oli Irman henkilökohtaiset, toisessa Karin ja kolmannessa ruoanvalmistuksessa tarvittavat tavarat, kuten iso Trangia, kaasupoltin ja -pullo, ruokailuvälineet, kunnollinen puukko, sveitsiläinen linkkuveitsi, sateenvarjot.. Perälaukun päällä oli myös pieni irtoreppu.

Suzuki: kaksi 40-litraista sivulaukkua sisälaukkuineen Wingrack 2-telineessä (toinen Jaanalle, toinen Lauralle), magneettitankkilaukku (Held, jossa sadesuoja, kartat, ketjut, vaijerit, lukot, voiteluaineet, ula-radio, nelipaikkainen 12 voltin NiMH-akkulaturi (AA/AAA), kamera, mini-maglite, jne) ja takatelineellä 50-litrainen vedenpitävä säkki (Held, jossa makuupussit, lakanat, puhallettavat tyynyt ja henkilökohtaiset ilmapatjat). Kupoliteltta (pienellä eteisellä varustettu Halti Alta IV) sekä neljä kolmijalkaista tuolia ja juomavesipullot olivat mustekaloilla kiinnitettyinä säkin ulkopuolelle.

Alkuun

Matkaliput

Ostettiin netistä laivalle ja junaan, paikan päältä tarpeen mukaan muut tarvitut:

2003-Kuitteja-Silja-Line.jpg

Reitti

Imatra – Katajanokka/(Finnjet) – Tallinna - Rostock – Lyypekki – Hampuri/(Altona, DB Autozug) - Munchen Ost – Berchtesgaden – Grossglockner – Villach – Ljubljana – Ankaran – Garda-järvi – Bolzano – Timmelsjosh – Sölden – Lindau – Munchen Ost, josta junalla takaisin samaa reittiä Hampuriin, Rostockiin ja Tallinnan kautta Imatralle.

Matkareitti eri tallennusmuodoissa:

1) Rostock - Rostock (Route66 (2003), koko noin 3 kt.) Todellinen junan reitti välillä Hampurg Altona - Munchen Ost ei ohjelmateknisistä syistä pidä tarkasti paikkaansa kartan kanssa)

2) Rostock - Rostock (MS AutoRoute (2003), koko noin 15 kt. Todellinen junan reitti välillä Hampurg Altona - Munchen Ost ja Slovenian osuus eivät ohjelmateknisistä syistä pidä tarkasti paikkaansa kartan kanssa).

3) Rostock - Rostock (68 Google Earth-ohjelman reittipistettä löytyy .zip-pakettina tästä).

4) Koko reitti yhdellä kartalla (melkein 1 Mt).

Mukana on myös Sloveniassa bussikyydillä tehty päivän retki vanhalle linnalle ja tippukiviluolille Postojnassa sekä katamaraanilla Piranista Venetsiaan tehty risteily (päällekkäiset reitit näkyvät tummempina ja leveämpinä rastituksina karttapohjalla). Ajettu matka kokonaisuudessaan kotoa kotiin oli noin 2800 kilometriä.

Alkuun    Ensimmäinen sivu    Edellinen sivu    Seuraava sivu    Viimeinen sivu    Matkat-sivu