madewithNvu80x15clear.png                                                                                                                                              6/23

Ensimmäinen sivu    Edellinen sivu    Seuraava sivu    Viimeinen sivu    Matkat-sivu

Matkakertomus 2002 (Saksa, Itävalta, Italia, Korsika, Andorra, Espanja ja Sveitsi).

Päivä 5. Sölden - Riva Del Garda (5.6.2002)

Sölden - Bolzano - Riva Del Garda 200 km.

Ajoreitti: Sölden (B180) - Timmelsjosh (S40) - Sponding (S38) - Merano - Bolzano (A22) - Trento - Sarche (45b) - Arco - Riva Del Garda.

Keskiviikko valkeni sateisena. Pakkasimme kamat pyörien päälle klo 09 mennessä ja lähdimme liikkeelle (B186) kohti Alppien huippuja, ensimmäisenä Timmelsjochiin.

Liput, tarroineen hinta oli jotain 8.5 € /C taskuun ja eteenpäin - kilometriä myöhemmin nousimme pilveen, alkoi sataa ja näkyvyys putosi noin kolmeen metriin. Vieressä oli välillä korkeita lumipenkkoja, onneksi tielle oli valunut vain pieni penkka ajoa haittaamaan. Kun niihin yhdistetään aurinkolasit, jotka huurtuivat umpeen samaa tahtia visiirin kanssa niin ajaminen alkoi muuttua mielenkiintoiseksi. Mutkan # 5:n kohdalla huomasin että edessä olikin yht’äkkiä iso lumipenkka => äkkijarrutus etupyörä penkkaa hipoen, pulssi punarajalle, aurinkolasit heittämällä taskuun, pakolliset *.keleet taivaalle ja vieläkin varovammin eteenpäin, jossa MikaR oli vaikeuksissa pakollisten silmälasiensa kanssa.

Muutama valokuvakin saatiin ikuistettua huipulta ja takaa tullut henkilöauto päästettiin eteen lisäturvaksi.

Jonossa ajaen alamäkeen (MikaR:n kuva, sama suurempana):

2002-Itavalta-Timmelsjosh-hernerokkasumussa-by-MikaR.jpg

Siellä ollut tunneli jäi varmasti jokaisen mieleen sillä siellä ei nähnyt herttaista hevon - yhtään mitään: tunneli oli täynnä usvaa, ei valaistusta, ei mitään selvää havaintoa ajokaistoista tai tien pinnan todellisesta laadusta sillä ajovalot eivät yltäneet maahan saakka, jne. Edessä ajanut MikaR alkoi hiljalleen hivuttautumaan vasemman puoleista seinää kohden, onneksi vastaan tullut ajoneuvo valoineen palautti tunnelin kaistat taas kohdalleen. Se on mielenkiintoista seurata itsessään kuinka paljon pyörä pyrkii vaappumaan, kun horisontti katoaa tajunnasta.

Alkuun

Italia

Pilvestä alas Italian puolelle (S44) päästyämme pidimme "tupakkitauon"...

...ensimmäisessä mahdollisessa pysähdyspaikassa, vasemmalta Kari, Maku ja MikaR (kuva by Jukka):

2002-Italia-Timmelsjosh-ohitettu-by-Jukka.jpg

Sateen ollessa lähes jatkuvaa ja peittäessä suuren osan alueesta jolla liikuimme, emme myöskään menneet Italian alpeille Makun tuntemaan vaelluspaikkaan. Se oli alkuun suunniteltu seuraavaksi kohteeksemme, mutta ohitettiin olosuhteiden pakosta käyntikelvottomana. Harmi sinänsä, sellaista ei ollakaan kokeiltu vielä.

Sadetta tuli vuorilla alkuun vain ajoittain, mutta Spondnigin jälkeen lähes tauotta aina Meranoon (S38) ja Bolzanoon saakka. Välillä oli pitkähkö pysähdys kesken ajon kun Italian puolen tieporukka pudotteli ylempää irtokallion paloja ja muuta roinaa tielle, liikenteen keräytyessä pitkiksi jonoiksi molempiin suuntiin. Alas putoilevien kivien koosta ja rojun määrästä päätellen olikin parempi hoitaa asia kuntoon pikaisesti.. ”Waltava Moto-Guzzi ei moisista hiekanjyvistä olisi milläänsäkään mutta teillä Japsien kuskeilla tilanne olisi täysin toinen..” kommentoi ajankulukseen muuan nimeltä mainitsematon Guzzi-kuski tilannetta. Alkoi vissiin sade jo pehmentää sanonko mitä..

Koska Meranosta ei sateessa sopivan näköisiä mp-korjaamoita helpolla löytynyt, niin Bolzanosta sellainen etsittiin paikallisen pyörämiehen suosiollisella avustuksella (olipahan muuten mielenkiintoiset ajokiemurat mm. lähimmissä liikennevaloissa, yksin olisi jäänyt ajamatta). Makun pyörä jäi pariksi tunniksi laitettavaksi, joten me pääsimme sopivasti syömään ja vaihtamaan kulumisia kotiin (tekstiviesti á 0.10 - 0.14 €, riippuen firmasta).

Alkuun

Remontti valmistui ajallaan eli renkaan venttiili ja ketju vaihtui, muutama muukin paikka rasvattiin, mutta pyörän iästä johtuen sopivia rattaita eikä uutta takarengasta löytynyt. Lasku oli 200 € eli ketjut huomioiden ihan normaali hinta. Pikapyrähdys kaupungille rahaa nostamaan ja eteenpäin, kunnes Makulle iski ajatus että automaatti ei antanutkaan kaikkea ulos. Päädyimme siihen että hän menee takaisin pankkiin ajaen meidät kiinni siirtyessämme kohden Garda-järven pohjoispäässä olevaa Riva del Gardaa.

Jäimme Trenton kohdalla moottoritiemaksupisteelle odottamaan mutta kännykän lopulta soitua selvisi että Maku oli jo Veronan korkeudella menossa (suuntana Gardan alapää, vaikka aiemmin oli puhuttu että mennään sinne yläpäähän). No mitäpä siitä, me jatkoimme sen jälkeen kolmistaan loppumatkan Rivaan - sopiva hotellikin löytyi ja valitsimme kolmen hengen huoneen (joka osoittautui hemmetin kuumaksi yön mittaan, ukkosen takia oli pakko pitää liukuovi parvekkeelle kiinni). Pyörät saatiin säilöön hotellin alle rakennettuun autotalliin, jonka betoninen ramppi alas, 90-asteen mutkineen ja pintaan jääneine renkaan jälkineen vaikutti mielenkiintoiselta etenkin seuraavan aamun sateessa takaisin maanpinnalle noustessa.

Paikallisessa mp-liikkeessä Arain kypäröiden ulosmyyntihinta liikkui hintaluokassa 400 - 450 € (Suomessa samojen lähtöhinta oli 555 €). Koska oma ikivanha Baldwin-replica olisi Joutsenolaisen Gerald Mariaudin tekemän maalauksen takia kuitenkin pitänyt lähettää kotiin, jäi hankinta tekemättä. Hintaero vanhan postituskuluineen kotimaiseen hankintaan jäi turhan verran pieneksi, mikä tuli myös käytännössä todistetuksi hankittuani kesäkuun lopussa uuden Arai Signetin Imatralta. Korvatulppien kulutukseenkaan uudella kypärällä tuskin olisi ollut merkitystä (pari päivää ja puhtaat Earit korviin, vaikkuongelmakin hoitui siten automaattisesti).

Makukin ajoi Rivaan ja majoittui samaan hotelliin. Illalla tehtiin paluulenkki Rivan keskustan baarista Garda-järven rantoja pitkin, rinteistä valojen avulla esiin nostettuja rakennuksia ja muita kohteita ihaillen. 

Hieno on tuokin paikka kelin suosiessa, tähän aikaa ei vielä ollut kamala ryysiskään missään (MikaR:n kuva):

2002-Italia-Riva-Del-Garda-illalla-by-MikaR.jpg

Yöllä ukkosti ja satoi kaatamalla useampaan otteeseen. Järven ympäriajon todennäköisyys seuraavana päivänä alkoi näyttää aika huonolta.

Alkuun    Ensimmäinen sivu    Edellinen sivu    Seuraava sivu    Viimeinen sivu    Matkat-sivu