madewithNvu80x15clear.png                                                                                                                                              4/23

Ensimmäinen sivu    Edellinen sivu    Seuraava sivu    Viimeinen sivu    Matkat-sivu

Matkakertomus 2002 (Saksa, Itävalta, Italia, Korsika, Andorra, Espanja ja Sveitsi).

Päivä 3. Halle - Sölden (3.6.2002)

Halle - Sölden 660 km.

Maanantai kello 08.00. Hyvä ajokeli, aurinkoa ja sivutuulta riitti sopivasti.

Takaisin moottoritielle (A9) ja 130-160 km/h matkanopeudella kohti Munchenin kehätietä (A99 ja A995). Se kierrettiin myötäpäivään. Kehätiellä oli suuri määrä mp-poliiseja, jotka pakottivat muut tien käyttäjät asiallisiin nopeuksiin kaikilla ajokaistoilla. Pieni pätkä itse kaupunkia jäi kehän loppuun, mistä siirryttiin sujuvasti (A95 ja B2) teitä pitkin Garmisch-Partenkircheniin. Ensimmäinen näköhavainto Alpeista kävi suoraan sydämeen - olihan aiemmista keikoista vastaaviin maisemiin aikaa jo kymmenen vuotta.

Itävalta

Keskustan kahvipaikassa muuan vanha rouva siirrätti Makun pyörää metrin sivummalle ja hetken kuluttua nuorempi jenkki kertoili omia pyöräjuttujaan - tästähän se reissu taas alkaa niin sanotusti kympillä. Kahvia juodessa meni ohi myös reissun ainoa samanlainen Bold’Orr, millä Maku oli liikenteessä. Museopyöräjaoksen miehiä oli vissiin sekin liikkuja, sillä meillähän vain Jukan 1k2 Bandit oli uutta kalustoa.

Garmisch-Partenkirchenin päässä oli parikin kelvollista leirintäaluetta, sikäli kun alueelle saapuisi vaikkapa DB AutoZug:n autojunalla Munchenin kautta eli ensimmäinen ajopäivä ei olisi liian pitkä (lapset kyydissä, kahdella mopolla).

Heti kaupungin jälkeen tuli taas ajettua kypärän visiiri täysin levällään, mikä oli kostautua heti: yhden pellon kohdalla katteen pleksiin kopsahti joku hyönteinen, joka lennähti tuulen pyörteessä seuraavaksi suoraan avonaisesta visiiristä oikeanpuoleisen silmän viereen, aurinkolasien linssin alle. Ainoa minkä siinä vaiheessa hahmotin oli keltainen peräosa mustine raitoineen - se pitäisi saada aika pikimmiten pois? Siitä siis äkkiä kaasauttaen Makun rinnalle kyselemään, josko hän ehtisi ottamaan sen pois ennen kuin.. - ehti onneksi kyllä, ennen piikkiä.

Siitä sitten jatkettiin ensimmäiselle alppitielle (B187), suuntana Lermoos. Sieltä (B314) Nasarethiin, edelleen (B189) Imstiin, pätkä isompaa tietä (A12) ja lopuksi oikealle (B186) Söldeniin.

Tarkoituksenamme oli ajaa Söldenissä suoraan ruokakauppaan ja sitten leirintäalueelle, mutta kaupunkiin päästyämme havaitsimme MikaR:n ja Jukan paikallisessa ulkoilmassa. Leirintäalue oli kiinni (remontissa) joten menimme Gasthaus Annelieseen - kaikki pääsivät samalla hinnalla á 22 €/yö omiin huoneisiinsa, koska tilaa oli yllin kyllin. Mopot olivat kaksi yötä lukituissa kahden nipuissa gasthausin edessä parkkipaikalla.

Näkymä majoituksemme edestä pääkatua pohjoiseen (sama suurempana):

2002-Itavalta-Solden-keskustaan-kylan-etelaosasta.jpg

Anekdootti numero 1: Muuan henkilö oli laittanut tekstiviestinä perässä tuleville ajo-ohjetta hänen normaalikännykkäänsä: ”Olemme tässä Gasthaus Anneliesessa, suoraan sitä stripparibaaria vastapäätä, tulkaa tänne..” - saatuaan vastauksen ”Vai niin… mielenkiintoista…” tuli todetuksi että kyseinen kännykkä olikin jätetty kotiin avovaimolle, jonka kännykkä oli vastaavasti miehellä mukana.. No eipä tuosta ole sen enempää kerrottavaa, se baarin pirulainenkin oli kiinni kesäaikaan.

Illemmalla paikalliseen ravintolaan (Die Alm): hyvää oli ja hinta/laatusuhdekin hyvin kohdallaan: 7 x Grosses Bier, 2 x Pfeffersteak, 2 x Schnitchel Wiener art sekä 1 x Fernet Branca maksoi yhteensä 83 € (vuoromaksuperiaate otettiin taas käyttöön, Maku maksoi 1. ravintolalaskun laivalla, minä tuon ja muut vuorollaan myöhemmin).

Alppiteiden serpentiinit tuntuivat alkuun hieman epämiellyttäviltä mutta rutiini alkoi hiljalleen palata, vaikkei kehumista pariin alkupäivään asiassa juuri ollutkaan (erityisesti mateleminen täysi lasti päällä samanaikaisin pysähdyksin/liikkeellelähdöin esimerkiksi 13% nousuissa/laskuissa sekä tiukat kurvit vastaantulijoineen vaativat erityistä paneutumista, maisemien kustannuksella).

Alkuun    Ensimmäinen sivu    Edellinen sivu    Seuraava sivu    Viimeinen sivu    Matkat-sivu