madewithNvu80x15clear.png                                                                                                                                              3/23

Ensimmäinen sivu    Edellinen sivu    Seuraava sivu    Viimeinen sivu    Matkat-sivu

Matkakertomus 2002 (Saksa, Itävalta, Italia, Korsika, Andorra, Espanja ja Sveitsi).

Päivä 2. Itämeri - Rostock - Halle (2.6.2002)

Rostock - Halle 360 + 50 km.

Laivan saavuttua sunnuntaina satamaan noin klo 17.00 pääsimme ulos sateettomaan Rostockiin.

Jukka ja Mika lähtivät suuremmitta viivytyksittä kohden Söldeniä (suunnittelivat ajavansa sinne yötä myöten, ehkä parin tunnin yöunella jossain sopivassa paikassa) kun me jäimme Makun kanssa etsimään Rostockista avoimia rengasliikkeitä, tosin huonolla menestyksellä. Vajaan tunnin etsimisen jälkeen päätti Maku ottaa riskin ja lähdimme kokeilemaan kuinka hyvin ilma renkaassa kestää myös moottoritienopeuksilla. Siis nokat kohti Berliiniä tiellä (A24) ja Berliinin jälkeen (A9).  Ajokeli oli hyvä, lämpötila sopiva, ei sadetta, jonkin verran sivutuulta alempana. Polttoaineen (95E) hinta oli moottoritiellä noin 1.08 - 1.09 €/litra.

Rengaspaineen pysyvyyttä seurattiin toistuvien pysähdysten ja hitaan nopeuden noston aikana - ongelmia ei ilmennyt joten ajomatkaa pidennettiin Hallen korkeudelle saakka. Makun veli oli autollaan tulossa perässämme, joten he pyrkivät tekemään treffit jonnekin Berliinin alapuolelle kännyköidensä avulla (tekstiviestit á 0.10 €). Paha kyllä veljellä oli kännykässään automaattihaun tilalla käsihaku => ennen kuin hän tajusi miksei puhelin toimi oli päiväkin vaihtunut yöksi (tapasimmekin siksi vasta Söldenissä).

Pyöräni haki jonkin verran nopeuden noustessa 140 km/h:n yläpuolelle, erityisesti pitkien loivien kanttauksen aikana. Ohjauslaakerin tiukkauksen paikkako, sehän oli puhdistettu ja rasvattu vähän ennen lähtöä? Muutamaa päivää myöhemmin nostin paineita uusiin Mezlereihin (edessä ME 33: 2.75 kg ja takana ME 88 Marathon: 3.3 kg) ja kiinnitin isohkon takalaukun (teltta, makuupussi..) satulaan ja osin takatelineelle pitkittäin, heti selkäni taakse väliin jäävän ilmatilan minimoimiseksi => ongelma poistui käytännössä kokonaan.

Asemien painemittarit näyttivät välillä mitä sattuu joten omalle rengaspainemittarille oli käyttöä kyllä.

Pimeän saapuessa päätettiin poiketa Halleen päin (tie B100). Kävimme varmuuden vuoksi keskustassa saakka, kun matkalla vastaan tulleeseen hotelliin (Alba Hotel Halle, An der Muhle 1, Halle-Preisen) ei päässyt suoraan, pimeässä ohiajetun liittymän jälkeen.

Vajaata tuntia myöhemmin pyörät oli parkkeerattu hotellin oven viereen ja siisti 4. kerroksen huone varattu (kahden hengen huone aamupalalla á 40 € /C); pari kaljaa suihkun jälkeen ja tekstiviesti Jukalle ja Mikalle. Heillä oli mieli muuttunut siinä vaiheessa kun pimeän tultua tiet alkoivat täyttyä rekoista - olivat majoituksessa reilu 100 km alempana.

Ajelin suosiolla porukan takana jolloin oli aikaa sopeutua liikenteen rytmiin, suunnistamiseen, yleiseen liikkumiseen ja kaikkiin muihin eteen tulleisiin yksityiskohtiin, jotka olivat enemmän tai vähemmän unohtuneet pitkän reissutauon aikana. Erityisesti teiden viitoitukset ja muut merkinnät, moottoritietullit ja muut sellaiset maakohtaiset yksityiskohdat kannatti kämmäyksen vähentämiseksi palauttaa pala kerrallaan mieleen. Muutamassa päivässä pääsikin suhteellisen hyvin takaisin kartalle ja homma alkoi kokonaisuudessaan käydä hetki hetkeltä nautittavammaksi.

Alkuun    Ensimmäinen sivu    Edellinen sivu    Seuraava sivu    Viimeinen sivu    Matkat-sivu