madewithNvu80x15clear.png                                                                                                                                              2/23

Ensimmäinen sivu    Edellinen sivu    Seuraava sivu    Viimeinen sivu    Matkat-sivu

Matkakertomus 2002 (Saksa, Itävalta, Italia, Korsika, Andorra, Espanja ja Sveitsi).

Päivä 1.  Imatra - Hanko -Itämeri (1.6.2002)

Imatra - Hanko 420 km.

Ajoreitti: Imatra - Joutseno - Lahti - Mäntsälä – Hanko.

Lähtö lauantaina Joutsenon Shelliltä kello 14.00, Maku tuli myöhemmin perästä. Hankoon saavuttiin noin kello 19.00. Lähimmästä nakkarista ostettiin viimeinen kotimainen kuppi kahvia ja lihapiirakka parilla nakilla, joiden jälkeen satamaan lippuja hakemaan ja lähtöä odottamaan. Maku olikin jo satamassa tultuaan suorempaa, Porvoon puoleista reittiä.

Ensimmäisen ajopäivän tunsi takamuksessaan aika nopeasti eli Hangon lähestyessä taukojen määräkin olisi helposti kasvanut. Jalkatapeilla seisoskelu, käsien ravistelu ja muu venyttely yleistyi itse kullakin matkan edistyessä. Erityisesti kaasukäsi pyrki alkuun puutumaan aika lailla. Normaali juttu joka menee ohi muutamassa päivässä.

Hangon satama, odotusalueella Jukka, Maku ja Kari. MikaR on kameran takana.

Hangon sataman jonossa Makun Bold'Orr:n takarengas havaittiin tyhjäksi. Syyksi paljastui katkennut tubeless-venttiili, joka oli puoliksi poikki aivan vanteen juuresta. Maku ajoi läheiselle huoltamolle ja tyhjensi renkaaseen paikkausainepullon => pyörä ajettiin laivaan muiden mukana ja aloitettiin kyselemään varaosaa. Laivan infosta kysyttiin valmiiksi lupa käyttää laivan tiloja venttiilin vaihtamiseksi. Tiloja olisi voinut käyttää mutta venttiiliä ei löytynyt mistään (rekkamiesten vinkki: satamassa on perävaunujen purkutiimi, joilta varmaan löytyisi paineilmaa ja muita rengashommissa tarvittavaa materiaalia sekä osaamista).

Pyörät ajettiin alimmalle kannelle jolloin niiden heiluminen jäi minimiin. Kannelta löytyi muovisangosta puhtaita sidontaliinoja, kun pyörien määrä oli pienehkö ne riittivät hyvin kaikille. Itselläni oli varmuuden vuoksi yksi sellainen mukana.

Laiva oli Superfast VII. Se on uusi, hytit ovat oikein siistejä ja paikat muutenkin kunnossa joka paikassa. Se on enemmänkin rahti- kuin matkustajalaiva, joten ravintola- ja vastaavia palveluja on varsin rajoitetusti. Ravintola- ja vastaavat palvelut on keskitetty 7. kannelle, hyttimme sijaintipaikka oli kansi 8. Ylin kansi oli #10. Pyörät taisivat olla kannella 4.

Sauna on kuulema ok, samoin pesutila. Kuivaushuone kaappeineen on onnettoman pieni suuremmalle kävijämäärälle.

Ála Carten palvelu oli tuhottoman hidasta; hyvä mutta hintava ruoka korvasi osittain sen, kiirettä ei siellä silti kannata näköjään pitää. Pari henkilöä palveli asiakkaitaan tukka putkella mutta se ei oikein riittänyt.

Jukalle myytiin illalla (epäilemättä vahingossa) vedellä laimennettu viskipaukku yläkannen keulan puolen baarissa. Hänen mentyään reklamoimaan asiasta oli kyseisen myyjä juuri lopettanut vuoronsa - Jukka sai toiselta eteensä Lagavulin-paukun, ilman kustannuksia..

Laivalla toimii kolme osapuolta: laivayhtiö, TaxFree-kauppiaat sekä ravintola- ja baaripalveluista vastaava osapuoli. Jos jotain reklamoitavaa tulee eteen, niin kannattaa kohdentaa se oikeaan osoitteeseen. TaxFreessä eivät kotimaiset pankkikortit kelvanneet, muualla kyllä. Syynä on myyjän mukaan heille pankkikorttikuittien käsittelystä muodostuvat kustannukset Suomessa. Osa ravintolapalveluja tarjonneista henkilöistä suhtautui kotimaisiin kortteihimme vähintäänkin tietämättömästi (jotkut nuorimmat eivät edes tienneet että ao. lukijalaite oli käytettävissään).

Alkuun    Ensimmäinen sivu    Edellinen sivu    Seuraava sivu    Viimeinen sivu    Matkat-sivu