madewithNvu80x15clear.png                                                                                                                                            10/23

Ensimmäinen sivu    Edellinen sivu    Seuraava sivu    Viimeinen sivu    Matkat-sivu

Matkakertomus 2002 (Saksa, Itävalta, Italia, Korsika, Andorra, Espanja ja Sveitsi).

Päivä 9. Bastia - Nizza - Ventimiglia (9.6.2002)

Bastia - lautta Ranskaan - Nizza - Monaco - Ventimiglia 60 km.

Ajoreitti: Bastia - lautta - Nizza - Monaco - Monte Carlo - Menton - Ventimiglia.

Sunnuntaiaamu valkeni, siitä hiljalleen siirtäen kahvia ja aamupalaa vatsaan sekä sen jälkeen tavaroiden kimppuun, tarkoituksena siirtyä Ajaccioon ja sieltä iltalautalla Nizzaan, Touloniin tai Marseilleen. Tosin ei ihan heti vaan säänkin selvittyä.

Edellisen päivän pyykit kuivuivat auringon paistaessa hetken päästä kilpaa naruilla telttojen kanssa, mutta eivät sentään ehtineet täysin kuiviksi. Siitä syystä puolikuiva pyykki oli kasattava takalaukkuun telttatarvikkeiden päälle ja jatkettava kuivausta heti seuraavassa paikassa.

Anekdootti numero 2: Enpä olisi uskonut ellen olisi itse nähnyt, että auton ja matkailuperävaunun lisäksi matkaan voidaan ottaa myös pienempi peräkärry, joka sisältää kannen alla normaalin pyykinpesukoneen ja kuivausrummun kaikkine oheistarvikkeineen! Varmaan sieltä olisi löytynyt aggregaattikin sähkökatkon varalle. Olivat yllättäen saksalaisia matkustavaisia, joilla moinen keksintö oli perässään ja koko leiriajan myös jatkuvassa käytössä..

Pokka ei kestänyt mennä ottamaan valokuvaa saati kysymään pesumahdollisuutta, vaan piti turvautua taas neljän litran Minigrip-pussiin, kuumaan veteen, pariin yksittäispakattuun Y3-pesupulveriannospussiin sekä useamman tunnin liotukseen ennen nyrkkipyykkiä vessan käsienpesualtaassa. Leirintäalueen hoitajan kanssa emme kielimuureista johtuen päässeet yhteisymmärrykseen siitä, oliko heillä pesukonetta vuokrattavana vai ei..

Pyörien pakkaamisen jälkeen siirryimme maksamaan itsemme ulos. Leiriytymisen hinta oli positiivinen yllätys kun pyydetty hinta koskikin kahta henkilöä varusteineen, ei yhtä kuten alkuun luulimme. Täällä ja parissa hotellissa kysyttiin passia, mutta ei missään muualla.

Ja sitten tankkaamaan (95E oli saman hintaista kuin muuallakin), jossa vielä pikakertaus eri lauttavaihtoehdoista ja sen jälkeen suunta kohti Ajacciota (N193). Ajettuamme jonkin aikaa alkoi sade taas painamaan päälle => pikaharkinnan jälkeen käännyimme takaisin Bastiaan, sillä käytössä ollut reilu neljä tuntia aikaa laivan lähtöön Ajacciosta, vajaan 150 km sateisen ja sumuisen vuoristotien päästä ei olisi välttämättä riittänyt enää sikäläisten satamarutiinien hoitamiseen. Bastian satamassakin piti hieman hakea lippuja sillä oikea lipun ostopaikka, eteläinen terminaali, oli aika kaukana siitä missä sen olisi luullut jonotusalueen suhteen sijaitsevan. Olisihan sen paikan heti saarelle tultua voinut kysyä, mutta..

Laiva Nizzaan oli Corsica Express, niitä parhaimmillaan 68 km/h liikkuvia nopeita aluksia. Hinta 73 € /C. Lähtö oli jälleen parikymmentä minuuttia myöhässä mikä tietysti kuului läpi lastaushenkilöstön äänenkäytöstäkin. Pyörät parkkeerattiin ruumaan lähimmäksi ulkoseiniä, sidontaliinat (sikäli kun niitä löytyi eikä ollut omiakaan mukana) kiristettiin paikalleen ja autot ajettiin melkein kylkeen kiinni. Kaikki kulkuvälineet lastattiin samalle kannelle.

Laiva meni todella vauhdikkaasti joten lippiksen käyttö ulkona oli uhkapeliä. Laiva ei ollut sillä kelillä herkkä pienille mainingeille joten pyörien kaatumisvaaraakaan ei ollut. Sen verran oli huonoonkin keliin valmistauduttu että jokaiselle löytyi oma käsinojallinen istuin (ja oksennuspusseja, jotka yllättäen olivat aika monella henkilöllä käytössä erityisesti ylimpänä aurinkokannella). Vähän ennen Nizzaa laivan molemmin puolin meni pari parvea delfiinejä Makun havaintojen mukaan.

Alkuun

Rannalla Nizzassa tarkeni taas. Moottoritielle emme nousseet mutta emme myöskään jääneet käkkimään rantaviivalle. Se rinteessä menevä tie on maisemiltaan hieno ja varsin nopeakulkuinen ainakin pyörällä.

Nizzan itäpuolta (Saint Jean Cap Ferrat, sama suurempana):

2002-Ranska-Nizzan-maisemaa.jpg

Monaco ohitettiin yläkautta, samoin Monte Carlo, sillä turistirysämäisyys ei jostain syystä kiehtonut sillä hetkellä lainkaan. Mentonissa pysähdyttiin pizzalle ja miettimään mahdollista majoittumista paikalliseen hotelliin. Henkilökohtaisesti en kovin herkästi maksa jotain +100 € siitä ilosta että saan nukkua muutaman tunnin lakanoiden välissä.

Italia

Matka jatkui ruokakaupan kautta edelleen Italian puolelle Ventimigliaan. Se on vuoren rinteen ja rannan väliin puristunut pienehkö kylä, näköyhteyden päässä Monacosta - siis aivan äärellään, jos ajo ilman laukkuja olisi maistunut paremmin seuraavana päivänä.

Hotelli Calypso (http://www.calypsohotel.it) löytyi helposti rannan vierestä, pyörille oli parkkitilaa autotallista lukkojen takaa ja huone oli 2. kerroksessa sisäpihan (ilta-auringon) puolella, hintaan 35 €/C/yö. Huone oli pienehkö mutta muuten ok, pesuhuoneessa myös kylpyamme 1. kerran reissun aikana. Sillekin löytyi käyttöä kyllä.

Iltalenkille rantaan ja oluelle rantabaariin.

Alkuun    Ensimmäinen sivu    Edellinen sivu    Seuraava sivu    Viimeinen sivu    Matkat-sivu