Document made with Nvu

Pääset tänne "Alkuun"
-linkeistä. Viimeisimmät muutokset: 11.3.2008.

Takaisin Lauran Matkat-sivulle.

Matkakertomus 1996 ("Jögeva-Treffen" Saarenmaa, Viro)

Yleistä

Reitti Route66-muodossa.

Matkan päätarkoituksena oli osallistua toista kertaa Virolaiseen mp-kokoontumisajoon, tällä kertaa Saaranmaan saarilla. Yhdellä liikkunut porukka oli suurin piirtein sama kuin edellisellä kerrallakin. 

Irmakin lähti mukaan reissuun kun saimme penskat "tiinuun" talteen siksi ajaksi (Jaanakin oli jo parivuotias).

Viro

Saarenmaan Jögeva oli vaihtelua edellisen vuoden "sisämaan metsälampiympäristölle". Saarikokonaisuus pienine autolauttoineen oli kaiken kaikkiaan mukavan näköinen ympäristö toistakin käyntikertaa ajatellen.  

MikaO ajoi porukan keulalla kullanvärisellä sivuvaunu-Cavalcadellaan kun hänet yllättäen liputettiin varikolle, syynä niin sanottu ylinopeus. Hän oli nimittäin meistä ainoa joka ajoi jopa alle rajoituksen tien huonoudesta johtuen, mutta siitä huolimatta nakki napsahti. "Passin saa takaisin sakkojen maksun yhteydessä seuraavana keskiviikkona Tallinnan pääpoliisiasemalta!" sanoi gai, miliisi tai joku vastaava viranhaltija passin takavarikoinnin yhteydessä. 

Aikansa keskusteltuaan ja toisen poliisin poistuttua autosta he pääsivät itse asiaan - paikallisen virkakunnan "kahvikassaa" sopivan pyöreällä summalla tuettuaan Mikan matka pääsi jatkumaan normaalisti. Niinpä ehdimme kaikki yhdessä saarelle vievälle viimeiselle lautalle. Sikäläisen kieliopin ja tapakulttuurin pidempiaikaisesta käytännön hallinnasta oli selvästi apua poliisin tukipyynnön ymmärtämisessä. 

Hänen takanaan seuraavaksi samaan rysään ajanut paikallinen iso musta Mersu oli huomattavasti lyhyemmän ajan pysäytettynä.. Syystä tai toisesta :-)

Koska kokoontumisajopaikka on nimensä mukaisesti saarella niin välissä oli myös lyhyehkö lauttamatka. Lauttoja kulki sen verran tiheästi ettei yhdestä myöhästyminen aiheuttanut kovin monen tunnin pituista odotusaikaa satamassaan. 

Leiripaikka oli lammen rannassa hieman alempana oleva pienehkö leirintäalue telttapaikkoineen ja pikkumökkeineen, edelliseen kokoontumisajokertaan verraten suurimpana erona se, että pyörät piti parkkeerata ylemmäksi kentän laidalle. Erinomaisen hyvä idea.

Pyörärivistö näkyy takana olevalla kentällä. Siitä täydet kymmenen pistettä järjestäjille:

Saarenmaan Jögeva ja parkkipaikan suunta

Alkuun

Kun muut lähtivät seuraavana päivänä pyörillään paraatiin, niin me jäimme Jukan kanssa rakentamaan drinkkiä muun muassa mukana tuoduista "turkinpippuri"-karkeista ja asianmukaisesta juomapohjasta. Pitihän sitä tuotosta välillä maistaakin, joten arvattava lopputulos oli se että "Viru Valgé" muuttui enempi mustaksi, kuten näkökenttäkin. Ei se silti Valittujen Palojen lukemista haitannut, kuten myöhemmin havaittiin ;-) 

"Menoa rentoa, cresendoa.." sanoisi muuan tunnettu laulaja ja sitähän se olikin, erittäin hyvän sään merkeissä koko ajan:

Saarenmaan illanviettoa

Uimavedet olivat lämpöisiä paikallisessa lammessa, joten peseytymispuolenkin saattoi hoitaa samalla vilvoittelukerralla. 

Itsetummuvat Reiskat (Rayban-aurinkolasit) olivat aamulla rintataskussani jostain syystä linssit jauhona ja pokat reilusti uudelleenmuotoiltuna, joten kotimatkalla piti rakentaa mutasta teipistä ikään kuin varjostin visiirin yläreunaan pahimman auringonpaisteen taltuttamiseksi. Se toimikin niin hyvin, että sen jälkeen vastaava viritys hieman siistimmin toteutettuna on ollut jokaisessa visiirissämme heti uudesta lähtien.

Tällä toisella kerralla viisumin/passin käsittely Tallinnan passintarkastuksessa toimi jo nopeammin, kun ei tarvinnut enää kirjoittaa kaikkea uudelleen tietokoneelle..

Ja sellainen peltinen lätkäkin saatiin muistoksi mukaan. 

Suzukissani olleet upouudet Hagonin takaiskarit olivat kovalla koetuksella, syynä kuorma, tien kunto, ajonopeus ja niiden originaalien jousien heikohko teho. Kun ne vaihdettiin viisi kiloa(?) jäykempiin, niin parannus alkuperäisiin oli huomattava ja hinta-laatusuhde edelleen oivallinen. Ne muuten piti laittaa maahantuojalle laitettaviksi, syynä jousen ohuus ja kapea tila eli erikoistyökalun tarve.

Kokonaisajomatka oli vajaat 1 000 km. 

Hyvä reissu kaikin puolin eikä tuotakaan kohdetta (saari) tosiaan kannata jättää väliin, jos siellä päin liikkuu. 

Kari

Alkuun 

Takaisin Lauran Matkat-sivulle.